Fjærbein, SAAB 93 -99

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
flua
Innlegg: 2
Registrert: 23 feb 2012, 22:08

Fjærbein, SAAB 93 -99

Legg inn av flua » 23 feb 2012, 22:20

Hei

Jeg skal bytte fjærbein pga. rust. Siden "allt" må ut i forstillinga, hva annet bør jeg skifte når jeg først er i gang? Dempere, endeledd osv.? Anbefalinger mottas med takk!

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Fjærbein, SAAB 93 -99

Legg inn av Gunnar N326 » 24 feb 2012, 00:07

Jeg gjorde nettopp samme jobben på en '98 mod 93. Tok å bytttet alle foringene foran til powerflex, byttet endeledd og styrestag i samme slengen. Eneste som fikk stå var bærekulene, kunne ikke merke noe slitasje på dem, men byttet gummien, gikk hull på når jeg skulle ha ut fjærbeinet..
Hvor er fjærbeina rustne? Foretok en aldri så liten reparasjon på mine, var tynt som sigarettpapir på utspringet til styreleddet, om du skjønner hvor jeg mener.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Fjærbein, SAAB 93 -99

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 28 feb 2012, 18:10

Alt må ikke ut av forstillinga...

Jeg ville byttet topplagerene på fjørene. :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

flua
Innlegg: 2
Registrert: 23 feb 2012, 22:08

Re: Fjærbein, SAAB 93 -99

Legg inn av flua » 01 mar 2012, 23:50

Takk for svar.

Det hadde rustet kraftig i "hylsa" som sitter i toppen av fjærbeinet, der demperen er festet slik at ikke demperen glir gjennom når bilen f.eks jekkes opp. Jeg ser at man kan få kjøpt en slik hylse og skjære av den gamle og sveise på ny. Men jeg tror hele fjærbeinet bør skiftes.

Jeg antar at man bør skifte dempere når man først er i gang. Hva med fjærer(?). Er det virkelig nødvendig å skifte styrestag?

Bilen har gått sine 200.000, men motoren kun 100.000. Den skal jo ikke leve evig, men målet er å holde den på veien en 3-5 år til.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fjærbein, SAAB 93 -99

Legg inn av Ingvar N629 » 02 mar 2012, 08:11

flua skrev: Jeg antar at man bør skifte dempere når man først er i gang. Hva med fjærer(?). Er det virkelig nødvendig å skifte styrestag?
Dempere er det lurt å skifte hvis de gamle har hengt med lenge nok, nå som alt er ute. Fjærene trenger du ikke å bytte med mindre de gamle er knekt. Med styrestag så mener nok ikke Gunnar hele tannstanga, men leddene. Det er slitedeler.

Nye fjærbein er dyrt, du kan prøve å fjerne rusta på de du har først med elektrolyse, så ser du fort om du må bytte eller om det holder å sveise på nye hylser på de du har. Rust på understellsdeler ser ofte mye verre ut enn det er.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar