Nye sommerdekk
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N2263
- Bil: 1998 Saab 900S 2,0i
Nye sommerdekk
Trenger et nytt sett med dekk til sommeren. Har ikke vognkortet for hånden, men ser litt rundt og det er en del å spare på forskjellige utgaver av like dekk.
Ser Hankook Ventus Prime 2 kom godt ut i årets gjennomgang av sommerdekk (NAF). Et relativt rimelig dekk.
Det koster:
577,- per stykk for 205/55R16 91H
706,- per stykk for 205/55R16 94W XL
Lastindeksen på begge overgår 87 som jeg mener min bil skal ha, men skal den ikke også ha hastighetsindeks V? Hva betyr XL? Stemmer det at høyere hastighetsindeks gir mer tilbakemelding og bedre styrefølelse?
Ser Hankook Ventus Prime 2 kom godt ut i årets gjennomgang av sommerdekk (NAF). Et relativt rimelig dekk.
Det koster:
577,- per stykk for 205/55R16 91H
706,- per stykk for 205/55R16 94W XL
Lastindeksen på begge overgår 87 som jeg mener min bil skal ha, men skal den ikke også ha hastighetsindeks V? Hva betyr XL? Stemmer det at høyere hastighetsindeks gir mer tilbakemelding og bedre styrefølelse?
98' Saab 900S 2,0i
-
- 2.0 bar
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Nye sommerdekk
Høyere hastighet krever større evne til å lede vekk varme fra dekkets slitebane og selvfølgelig mer stabilitet fordi kreftene dekkes utsettes for blir radikalt mye større ved større hastigheter.
Dekkutvikling for moderne personbiler gjøres med tanke på V-hastighet i følge flere dekkforhandlere.
H-dekk kan da være mindre modifikasjoner i stålcorden i dekket.
Fjæringsegenskapene på ujevn vei kan bli noe mindre med dekk for høyere hastigheter fordi dekket blir stivere av flere cord-lag og har gjerne stivere dekksider; altså minsker følsomheten i tilbakemeldingene fra dekket, men spor i veibanen kan merkes bedre.
Hastighetskravet står i vognkortet, men hvis du ikke har turbo-modellen er vel H tilstrekkelig.
Det finnes drøssevis av forklaringer på hva som står på dekksidene på fabrikantenes web-sider.
Søk f.eks på "load index site:michelin.com" på google.
Ved kjøring på norske landeveier og småveier ville jeg personlig valgt H-dekk der jeg kunne, men jeg merker godt at et snilt og stille dekk som Nokian i3 i H-versjon (2-3 år gammelt) tåler dårligere forsert svingkjøring i litt hastighet enn et dekk som er utviklet for høyere hastigheter. Dog skriker/hviner det adskillig tidligere i hårnålssvinger og gir derfor bedre varsel om at slipp-grensen nærmer.
Fordeler og ulemer med alt, dekk er kompromisser hele veien.
I et diagram for dekket vises hvilke egenskaper produsenten har vektlagt.
Michelin har tradisjonelt vært kjent for å gi personbildekk veldig jevne egenskaper med god slitestyrke.
I tester kan det etterhvert straffe seg fordi det legges stor vekt på egenskaper på våt vei som krever et åpent mønster for at dekket ikke skal vannplane når det blir slitt, men det gir mindre kontaktflate mot veien i andre testdisipliner. Continental representerer ofte mindre slitestyrke og gode friksjonsegenskaper som gir gode testresultater i bremsing og i sving.
Hankook er stadig blitt bedre gjennom mange år og har fått mange gode tilbakemeldinger i praktisk dagligdags bruk. I Oslo er det blitt mulig kjøpe Michelin svært rimelig i de mest vanlige dimensjonene, men det er mulig at det er parallellimport da tidsrommet fra bestilling til leveranse kan tyde på det.
Dekkutvikling for moderne personbiler gjøres med tanke på V-hastighet i følge flere dekkforhandlere.
H-dekk kan da være mindre modifikasjoner i stålcorden i dekket.
Fjæringsegenskapene på ujevn vei kan bli noe mindre med dekk for høyere hastigheter fordi dekket blir stivere av flere cord-lag og har gjerne stivere dekksider; altså minsker følsomheten i tilbakemeldingene fra dekket, men spor i veibanen kan merkes bedre.
Hastighetskravet står i vognkortet, men hvis du ikke har turbo-modellen er vel H tilstrekkelig.
Det finnes drøssevis av forklaringer på hva som står på dekksidene på fabrikantenes web-sider.
Søk f.eks på "load index site:michelin.com" på google.
Ved kjøring på norske landeveier og småveier ville jeg personlig valgt H-dekk der jeg kunne, men jeg merker godt at et snilt og stille dekk som Nokian i3 i H-versjon (2-3 år gammelt) tåler dårligere forsert svingkjøring i litt hastighet enn et dekk som er utviklet for høyere hastigheter. Dog skriker/hviner det adskillig tidligere i hårnålssvinger og gir derfor bedre varsel om at slipp-grensen nærmer.
Fordeler og ulemer med alt, dekk er kompromisser hele veien.
I et diagram for dekket vises hvilke egenskaper produsenten har vektlagt.
Michelin har tradisjonelt vært kjent for å gi personbildekk veldig jevne egenskaper med god slitestyrke.
I tester kan det etterhvert straffe seg fordi det legges stor vekt på egenskaper på våt vei som krever et åpent mønster for at dekket ikke skal vannplane når det blir slitt, men det gir mindre kontaktflate mot veien i andre testdisipliner. Continental representerer ofte mindre slitestyrke og gode friksjonsegenskaper som gir gode testresultater i bremsing og i sving.
Hankook er stadig blitt bedre gjennom mange år og har fått mange gode tilbakemeldinger i praktisk dagligdags bruk. I Oslo er det blitt mulig kjøpe Michelin svært rimelig i de mest vanlige dimensjonene, men det er mulig at det er parallellimport da tidsrommet fra bestilling til leveranse kan tyde på det.
-
- Grunnladetrykk
Takk for svar. Får dobbeltsjekke med vognkortet før jeg bestiller, men ut ifra det du forteller heller jeg mest mot H-merking. Har en vanlig 2,0 på 130 hestekrefter så velger da et dekk som gir mest mulig egenfjæring. Elendige veier i Trondheim.
98' Saab 900S 2,0i
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Har kjørt litt med 15" Hankook dekka du lurer på OG9-3. Og jeg syns det var gode dekk i forhold til prisen! 

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
- Grunnladetrykk
Ser også nå at NG900 med 2,0 sugemotor skal ha minst hastighetsmerking U, så da er det bare å bestille.
Er det noen som har erfaring med dekkonline.com eller byttdekk.com? De to nettbutikkene er klart billigst på dette dekket, men jeg har aldri bestilt der fra.
Er det noen som har erfaring med dekkonline.com eller byttdekk.com? De to nettbutikkene er klart billigst på dette dekket, men jeg har aldri bestilt der fra.
98' Saab 900S 2,0i
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Kjøper stort sett alltid dekka mine ifrå dekkonline.com, aldri hatt noko som helst problem med dei. Men vær obs på at prisen for å legge dekka på felg kjem i tillegg når du handlar derifrå.
-
- Grunnladetrykk
Ja. Det er klart. Har noen felger med gamle dekk liggende nede i boden, så blir å finne et dekkverksted som kan legge om og avbalansere til en rettferdig penge. Hva må man ut med for slikt? En tusing totalt?
98' Saab 900S 2,0i
-
- 2.0 bar
Alt jeg har undersøkt inntil for ett halvt år siden blant kommersielt tilgjengelige dekkverksteder i Oslo og Akershus som står oppført som verksteder som vil bytte dekk i samarbeid med dekkonline.com: Totalprisen blir høyere enn om du bestiller dekk og arbeid samme sted.
Det finnes også mindre aktører på bondegårder her omkring som handler dekk og har kjøpt seg dekk-maskiner og har dette som ekstra inntekt. Disse konkurrerer brukbart med de større forhandlerne.
Det finnes også mindre aktører på bondegårder her omkring som handler dekk og har kjøpt seg dekk-maskiner og har dette som ekstra inntekt. Disse konkurrerer brukbart med de større forhandlerne.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er ikkje urimelig å rekne seg eit par 100-lappar pr. dekk i ekstra kostnad.Azerty skrev:Ja. Det er klart. Har noen felger med gamle dekk liggende nede i boden, så blir å finne et dekkverksted som kan legge om og avbalansere til en rettferdig penge. Hva må man ut med for slikt? En tusing totalt?
Evt kan en jo være kreativ, og fks. oppsøke en yrkesskule med bilmekanikarlinje om en har det i nærområdet. Kan være at dei gjere det gratis, eller rimligare...
-
- 2.0 bar
De jeg har vært i kontakt med via dekkonline tar godt betalt for loddene på alu-felger, særlig de som er flate og limes, samt kasting av de gamle dekkene. Ja, det ble mellom 800 og 1000 Kr totalt for 4 dekk.
-
- Grunnladetrykk
Var i kontakt med Byåsen VGS i Trondheim som reklamerer på sine hjemmesider om at de utfører diverse verkstedsoppdrag og at de ønsker seg oppgaver som elever kan utføre. Ringte de for å høre om de hadde anledning til å legge om fire dekk, men nei. Siden jeg ikke hadde kjøpt dem via Vianor kunne jeg bare glemme det og sånn var det med den saken. Merkelig hvor vrang en videregående skole skal være?
Så da mottas tips over hvem i Trondheim som kan legge om og avbalansere dekk med takk. Var visst veldig vanskelig med dekk kjøpt på internett...
Så da mottas tips over hvem i Trondheim som kan legge om og avbalansere dekk med takk. Var visst veldig vanskelig med dekk kjøpt på internett...
98' Saab 900S 2,0i
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Nye sommerdekk
Problemet er vel at de fleste med dekkmaskiner er forhandlere selv, og dermed ikke ønsker å yte slik service hvis ikke dekkene er handlet på stedet.
-
- 2.0 bar
En videregående skole med avtale med ViaNor?
Det finnes da flere importører. Dette må være en lokal "vaktmester" som breier sitt maktvelde.
Familien hans jobber i ViaNor, eller?
Tror nok du kommer litt lenger med litt prissammenligning og konfrontering av priser, gjerne med en annen by. Selv om mange forhandlere ønsker å være tøffe i trynet har noen billigkjeder forsynt seg av markedet, f.eks en alt-for-fort-riking som kjørte en "hellig" sportsbil av veien. Dårlige arbeidsforhold og avtaler der, visstnok..., men med slike priser blåser kundene i moralen. Uansett, kan brukes som prispress.
Hvis prisene i et distrikt er altfor like så er det ganske sikkert ugler i mosen, tips konkurransetilsynet.
Det finnes da flere importører. Dette må være en lokal "vaktmester" som breier sitt maktvelde.
Familien hans jobber i ViaNor, eller?
Tror nok du kommer litt lenger med litt prissammenligning og konfrontering av priser, gjerne med en annen by. Selv om mange forhandlere ønsker å være tøffe i trynet har noen billigkjeder forsynt seg av markedet, f.eks en alt-for-fort-riking som kjørte en "hellig" sportsbil av veien. Dårlige arbeidsforhold og avtaler der, visstnok..., men med slike priser blåser kundene i moralen. Uansett, kan brukes som prispress.
Hvis prisene i et distrikt er altfor like så er det ganske sikkert ugler i mosen, tips konkurransetilsynet.
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Har du sjekket her: http://ssl.delti.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=129Azerty skrev: Så da mottas tips over hvem i Trondheim som kan legge om og avbalansere dekk med takk. Var visst veldig vanskelig med dekk kjøpt på internett...
Når det gjelder sommerdekk, så har jeg begynt å tenkte på hvor lenge de skal holde, ikke bare antall km.
Da jeg synes at dekkene fort blir harde etter tre sesonger.
Om man kjører lite og har en kjørestil som ikke sliter dekk, ville jeg ha kjøpt et dekk som har lavere treadwear. Det vil som regel si bedre grep men slites raskere.
Det problemer har ikke jeg, jeg er litt for tung på gassfoten ut av rundkjøringer og liknende situasjoner. Det kombinert med drift på bare 1 hjul gjør at fremhjulene slites litt for fort.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg fikk lagt på baneslicks på felg hos Vianor i Trondheim, jeg kom med løse dekk og felger uten at de kranglet noe på det. De tok imot de gamle vinterdekkene som sto på felgene uten å ta noe ekstra, men det kostet å få lagt på dekkene selv om de ikke skulle balanseres. Var på vei til banen og hadde det litt travelt, så brydde meg ikke akkurat om å undersøke priser rundt omkring.
Noen som har dekk å anbefale til børsa mi? 225/35-19, vil ha dekk som ikke støyer for mye og som har bra våtgrep (selvmotsigelse, vet det) og noe som ikke slites ut alt for fort. Kjøpte nye dekk i fjor vår, og da var det null mønster igjen på alle fire i fjor høst... Det var Nokia Z 2G.
Noen som har dekk å anbefale til børsa mi? 225/35-19, vil ha dekk som ikke støyer for mye og som har bra våtgrep (selvmotsigelse, vet det) og noe som ikke slites ut alt for fort. Kjøpte nye dekk i fjor vår, og da var det null mønster igjen på alle fire i fjor høst... Det var Nokia Z 2G.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan