En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitsen?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 mar 2012, 02:26

Det vikigaste på lastsikringskurset er jo å vise at et tungt kolli "slepp" lasteplatten på akkurat same tid som eit lett kolli, sett at det er identiske lasteplattar og embalasje på godset. Monge har jo desverre den oppfattninga "at det er so tungt at det står".Ellers er det vel mykje det same som lastsikringskurset for C/CE, med demonstrasjon på bruddstyrke på lastestropper samt demonstrasjon av ulike surringar? Det siste er jo kanskje det nest viktigaste, nemlig å tilpasse dei ulike surreoppgåvene for det som en "Ola Dunk" vanligvis fraktar...
Trivs du som sjåførlærar då, eller lengtar du tilbake til verkstedet?

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av redturbo » 19 mar 2012, 14:19

aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B.
Kan du verifisere denne påstanden?
Gjerne henvisning vegvesenet

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Paul N1176 » 19 mar 2012, 15:39

redturbo skrev:
aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B.
Kan du verifisere denne påstanden?
Gjerne henvisning vegvesenet
kjørelæreren som jeg hadde fortalte også att det skulle bli endringer i forhold til BE, men akkurat hvordan det kom til å bli viste han ikke enda..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av aero01 » 19 mar 2012, 23:46

redturbo skrev:
aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B.
Kan du verifisere denne påstanden?
Gjerne henvisning vegvesenet
står en del om dette her http://europalov.no/rettsakt/forerkortd ... 013/id-310

hjelle
savner ikke skruingen i det hele tatt.. trives mye bedre i denne jobben :D

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 663
Registrert: 23 okt 2008, 12:41
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Arnljoth N1530 » 20 mar 2012, 22:06

Hjelle, N6 skrev:
aero01 skrev:Fra neste når vil campingvognregelen bli fjærnet, slik at det kun blir lov til å dra henger på 750 kg med kl B. Dette fordi ett eller annet eu direktiv ikke godtar at vi i norge har en slik sær regel lengre...
I tillegg vil det for dem som skal kjøre opp til kl BE bli en landeveistur på 3 timer. Dette i tillegg til de 2 veiledningstimene og ev lastsikringskurs man må gjennom i dag.
(Så for dem som tenker å kjøre opp til kl BE vil det helt sikkert lønne seg å gjøre det i år da kotnaden vil bli en helt annen neste år)
Trafikksikkerheitsmessig høyres det veldig bra ut. Får berre håpe at det vert eit krav at en brukar en sopass stor hengar at eleven må bruke speila og være obs på plassering i veibana. Korleis er det med last i hengaren under øvelsekøyring og oppkøyring? På CE er det jo omkring 38 tonn totalvekt som vel er kravet om eg huskar rett, er det noko lignande trav på BE?
Hvordan kravene til last er, er jeg noe usikker på. Men under øvelseskjøring og oppkjøring hadde jeg en snøscooter i kapellhengeren til kjøreskolen. Needless to say; Sjekka du ikke at lasta var forsvarlig festa, stryker du ;)

Selv øvelseskjørte jeg med en biltransporthenger, så speilbruk satt i ryggmargen etter at BE var i boks :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: En varehenger, to vektklasser, to vognkort. Hva er vitse

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 mar 2012, 22:12

Akkurat, en bilhengar er perfekt, dei er jo somregel 240-250cm breide.
Ang vekt svarte Aero01 tidliagre i tråden :)

Svar