Plassering av parvis nye dekk - foraksel/bakaksel

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Plassering av parvis nye dekk - foraksel/bakaksel

Legg inn av Saabfan » 07 apr 2012, 21:25

Hei!

Når man skal skifte ut to av dekkene i et hjulsett tenkte jeg det var lurest å ha de nyeste foran da kraften overføres her i tillegg til at det er fremhjulene som styrer. Dekkene slites jo også raskere fremme. Leste akkurat det motsatte i saab-manualen; at de "beste" hjulene alltid skal monteres på bakakselen. Hva er logikken her - unngå sleng på bakdelen? Hva slags argumenter er det som veier tyngt her?

Har rimelig lite igjen på to av sommerdekkene, tenkte å sette på nytt. Dette er jo garantert vurdert før.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: Plassering av parvis nye dekk - foraksel/bakaksel

Legg inn av audun-eg N228 » 07 apr 2012, 21:50

Jeg har alltid hatt de beste hjulene foran. Uansett bakhjulsdreven eller forhjulsdreven da jeg tenker det samme som deg at det er med fram- hjulene man styrer, det er de som bremser hardest, og i tillegg er det også de hjulene som "brøyter" spor i sørpe og vann.
Noen av "ekspertene" mener at de beste dekkene skal bak pga. at du da eliminerer noe av faren for å få en overraskende skrens på bakhjula. De mener at ved å ha de beste dekkene foran, blir du lurt til å tro at bilen sitter bedre enn den gjør. Jeg kjøper ikke den fullt og helt, så lenge dekkene ikke er så dårlige at de uansett ikke burde vært på bilen.

NAF gjorde en test på dette for mange år siden også, og konkluderte med at bilen oppfører seg tryggest og mest sikker med de beste dekkene foran.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=137863

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Plassering av parvis nye dekk - foraksel/bakaksel

Legg inn av EdHunter N815 » 08 apr 2012, 11:33

Tanken med å ha de beste dekkene bak er at de fleste "middelmådige" sjåfører aldri har lært seg å håndtere en bakhjulssladd. Dette krever jo en bit trening, siden man må svinge motsatt av bilens retning, og i tillegg må være rask nok med å rette opp til å stoppe kontraen.

Selv er jeg enig med det dere skriver, sett de beste dekkene forran...med mindre du er en bestemor på 70. ;)

Det aller beste er vel likevel å ha sånn ca. like gode dekk hele veien rundt. Jeg bytter om hjulparene forran og bak når de nærmer seg halvslitt, dermed unngår jeg at to av dekkene blir utslitt tidligere enn de andre.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Plassering av parvis nye dekk - foraksel/bakaksel

Legg inn av Saabfan » 10 apr 2012, 09:01

Det aller beste er vel likevel å ha sånn ca. like gode dekk hele veien rundt. Jeg bytter om hjulparene forran og bak når de nærmer seg halvslitt, dermed unngår jeg at to av dekkene blir utslitt tidligere enn de andre.
Jeg også! Men forrige eier av nysaaben var ikke like nøye på det tydeligvis..
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar