Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Daniel2.3t » 31 mar 2012, 15:22

Nå har jeg prøvebyttet lmm og sjekket for falsk luft. Det var ingen lekasjer og heller ikke lmm som var problemet. Prøvebyttet også tennkasseten og var heller ikke den. Men når jeg startet og kjøre idag og bilen var kald virket det som alt var fint igjen. Så virker som bilen fusker kun når den er varm. Har ikke fått bekreftet dette da bilen fortsatt er varm. Men kan det være veivakselgiveren? Lest litt om denne på forumet. Gir denne høy amul verdi ved feil? Og er jo heller ingen feilkoder i sid:/
Igjen, takk for hjelp:)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Pål N526 » 31 mar 2012, 21:30

Da tenker jeg temp giver eller vag.

Har du sjekket at turbo regulerer som den skal? Sjekk slangene på magnetvent. Sjekk også at magnetvent er ok.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Daniel2.3t » 01 apr 2012, 22:36

Hm. Vil man få ut feil melding på dette hvis man bruker tech2? Kjipt å kjøpe deler uten å vite problemet. Turbo trykket er 0,05-0,1 mindre enn det det har vært når bilen fusker. Hvordan sjekker man magnetventilen?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Pål N526 » 02 apr 2012, 01:24

Daniel2.3t skrev:Hm. Vil man få ut feil melding på dette hvis man bruker tech2? Kjipt å kjøpe deler uten å vite problemet. Turbo trykket er 0,05-0,1 mindre enn det det har vært når bilen fusker. Hvordan sjekker man magnetventilen?
temp giveren er en billig sak, den kan gi feile verdier til motorstyringa, så den tolker bilen varmere/kaldere enn den er.

veivakselgiveren kan du logge med tech2 over tid for å se om den har noen sammenheng når fuskinga inntreffer.

magnetventilen kan du byttelåne med en du veit funker. jeg hadde problemer med min for noen år tilbake. Den virket elektronisk, men ikke ordentlig mekanisk.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Daniel2.3t » 13 apr 2012, 19:45

Pål N526 skrev:
temp giveren er en billig sak, den kan gi feile verdier til motorstyringa, så den tolker bilen varmere/kaldere enn den er.


/ Pål
Mener du "intake air temperatur sensor" som sitter like ved resirkventilen da? Kom til å tenke på at jeg tok en håndvask av motoren, og kan jo hende jeg har dytta borti noe eller no, som har gjort at det har blitt dårlig kontakt. Så tenkte jeg skulle gå over litt koblinger i morgen med kontaktspray å se om jeg har veldig flaks! :P

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Pål N526 » 13 apr 2012, 22:26

Tenkte primært på den i blokka. Men kan også være den på trykkrøret..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Daniel2.3t » 14 apr 2012, 12:51

Nå har jeg sprayet kontakt-spray på sensoren for intaks-lufta, VAG sensor og på ledningene bak dekselet på torpedoveggen og bilen ble faktisk MYE bedre. Den voldsomme fuskingen er borte og det går ann å dra på med bilen igjen. Helte også i injector-cleaner i tanken, men tviler på at denne hadde noe å si i og med at problemet ble borte med en gang.

Men bilen går fortsatt ikke som den skal... MAIR ligger fra 50-150 mindre enn MREQ, AMUL ligger på -1600, sjekket også missfire og den lå på ca 130 etter 10-15 min med ganske aggressiv kjøring.
Er det kun lmm og falskluft som gir høy AMUL eller er det andre ting som også gjør det? PINL er også 50-100 lavere enn det den har vært tidligere...

Noen ideer om hva som er problemet, ettersom kun kontaks-spray gjorde bilen bedre? Må jo få ned amul verdien!

Takker igjen for hjelp! :)

EDIT: Tok av R-slangen på magnetventilen for å sjekke om backventilene var defekte(noe de ikke var), men når jeg kjørte da var bilen tilbake til der den var igjen, Nå fusket den ganske ille igjen...

Vurderer å ringe et verksted for å ta en elektronisk feilsøking nå, men lurer på om det er noe vits siden jeg ikke får opp noen feilkoder i sid :/

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Daniel2.3t » 27 jun 2012, 16:24

Da er det på tide og få orden på bilen! Er hjemme på sommerferien nå, så har tilgang til litt verktøy igjen :)

DAGENS STATUS:
Bilen vil ikke dra ved pådrag, men går fint ved normal kjøring når turbotrykket ikke overstiger ca midt på det gule merket på turbomåleren i dash.
Har nå byttet fra trimprogram tilbake til orginalprogram, men problemet er der enda. I open sid med trimprogram hadde bilen for høy amulverdi -1400-1600 ca. Ingen feilkoder. mair lå også litt under mreq ca 50-200.. og turbotrykket var 005-0.1 bar mindre...
Har sjekket for falskluft og feil på lmm, men ingenting.( Skal prøve bytte med en annen lmm for og være 110% sikker)
Når bilen er kald går den noe bedre, da kan den faktisk klare og dra skikkelig, men merker at det er noe feil der da også.

Ringte til verksted idag for og bestille elektronisk feilsøking. Jeg tviler egentlig på at de finner noe på denne, siden det ikke er noe feilkoder i opensid.

Så noen spørsmål:
Siden jeg har konstratert at det ikke er hjernen det er noe feil med, kan jeg bytte tilbake til trimprogrammet og fortsette feilsøingen med den? Har open sid på den så er litt lettere og følge med på verdier osv da.. Har hørt at man egentlig bør feilsøke på orginal bil...
Hva er det neste jeg bør sjekke nå?

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Daniel2.3t » 01 aug 2012, 17:57

Nå har bilen vært på elektronisk feilsøking og de fant heller ingen elektroniske feil. Så det er ikke lmm, falskluft, tennkasset, plugger... hva annet kan gi høy amul verdi? Virker jo på bilen som den får allt for tynn blanding eller no.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Ronny_N169 » 01 aug 2012, 20:45

Prøv å følge litt med på Lamb (lambda verdien) i open sid. Denne varierer jo hele tiden, men at denne ikke plutselig står på -2500 i perioder.. Obs, du må jo da holde bilen i det lambdaregulerte området, pen kjøring.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Daniel2.3t » 02 aug 2012, 18:21

Jeg har ikke den verdien på open sid tror jeg. Men når du snakker om lamda, når bilen står på tomgang og jeg øker turtallet til 3-4 tusen, så "putrer" det litt i eksosen. Kan det være noen sammenheng? Burde vell egentlig de på verksted få opp som feilkode hvis det er lamda da, men virket ikke helt oppegående han fyren der :/

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Ronny_N169 » 02 aug 2012, 19:24

Du får ikke nødvendigvis noen feilkode om ting kommer og går. lamb verdien ligger under en av undermenyene, forandre til mode 3 tror jeg det blir. Du har den i alle fall i programmet ditt :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Pål N526 » 02 aug 2012, 22:55

Ronny_N169 skrev:Du får ikke nødvendigvis noen feilkode om ting kommer og går. lamb verdien ligger under en av undermenyene, forandre til mode 3 tror jeg det blir. Du har den i alle fall i programmet ditt :)
ligger ikke den som parameter 1 overalt da?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Ingvar N629 » 03 aug 2012, 08:50

Pål N526 skrev:
Ronny_N169 skrev:Du får ikke nødvendigvis noen feilkode om ting kommer og går. lamb verdien ligger under en av undermenyene, forandre til mode 3 tror jeg det blir. Du har den i alle fall i programmet ditt :)
ligger ikke den som parameter 1 overalt da?
Normalt sett nr 2, men det kan jo den som lager programmet endre som han vil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Olje forbruk, turbo, ujevn gange. Sammenheng?

Legg inn av Daniel2.3t » 03 aug 2012, 21:11

Hvordan endre man program da? Prøvde de knapper og kombinasjoner som er på sid jeg, men ingenting skjedde...

Men nå er det ikke falskluft, ikke lmm, ikke tennkasset eller plugger. Bilen drar godt med engang man starter den. Vacum slanger er byttet, er også satt i vw backventiler. Amul verdi - 1600.....
Ronny_N169 skrev:Du får ikke nødvendigvis noen feilkode om ting kommer og går. lamb verdien ligger under en av undermenyene, forandre til mode 3 tror jeg det blir. Du har den i alle fall i programmet ditt :)
Men det er jo så å si konstant, hvis jeg drar på, så da burde det jo ha poppet opp en feilkode i sid .. ? når fuskinga skjer liksom..

Svar