Dump ventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

motor

Legg inn av Petter 900 T » 05 jan 2005, 14:26

8V T, T 60 turbo, Lh 2.2, Evo 6 intercooler, Speedparts Chip++

Vet ikke hvor mye dytt, men blir nybygd motor som skal bremses etter påske. 250 hk?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 05 jan 2005, 14:28

Såppas ja!! hehe.. kjenner det drar godt da tenker jeg..!?

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 05 jan 2005, 16:45

Berre et lite tileggspørsmål.. Når de snakkar om at T8'en tålar maks 1bar, er det då eit stabilt ladetrykk som ligg inne på heile turtalsregisteret, eller er det makstrykk før det justerer seg ned igjen??
Saab 9-5 Vector Sport M05

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 05 jan 2005, 17:29

knemor skrev:Ligger det på 0.9 på en T8 Orginalt?
eh, så vidt meg bekjent så lader t8 0,67 orginalt :roll:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

apc

Legg inn av Petter 900 T » 05 jan 2005, 19:55

lassis70 skrev:Berre et lite tileggspørsmål.. Når de snakkar om at T8'en tålar maks 1bar, er det då eit stabilt ladetrykk som ligg inne på heile turtalsregisteret, eller er det makstrykk før det justerer seg ned igjen??
med APC så detter trykket oppover turtallet. (sikkerhet fra Saab)

Uansett, så går motoren for magert med over 1 bar, om det er på hele registeret eller deler av det spiller ingen rolle.

Hvis APC'n din demper trykket er du allerede på tynn is.........

Brente stempler og ventiler er fort gjordt å skaffe seg!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 06 jan 2005, 08:15

hmm.. kan det forresten skje at APC'en "nullstiller" seg, hvis bilen blir tom for strøm eller noe slkt!?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

nulstille

Legg inn av Petter 900 T » 06 jan 2005, 09:05

APC'n vil ikke nullstille seg.

Dette er en helt statisk boks, helt uten software.

Men den kan modifiseres, for høyere trykk. (mekanisk inngrep)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 06 jan 2005, 09:16

ok.. for det virker som om bilen ikke går så bra mer som den en gang gjorde etter at jeg fikk problemer med den gikk strøm "tom". ????

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 06 jan 2005, 11:31

TurboTaf skrev:
knemor skrev:Ligger det på 0.9 på en T8 Orginalt?
eh, så vidt meg bekjent så lader t8 0,67 orginalt :roll:
enig med deg.

min tidligere t8ic lada 0,7 og maks 0,8 og det var ein utrimma bil (-86)

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 06 jan 2005, 11:53

ok.. lader 0,85 min nå da ca.. tror jeg..

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 12:04

knemor skrev:ok.. lader 0,85 min nå da ca.. tror jeg..
på dene org måleren så går den opp mellom gult og rødt... går den opp på rødt så kjører du med høyere en org ladetrykk...

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 06 jan 2005, 12:06

det er så vidt den går over på rødt ja.. men det er ikke mye..

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 12:11

ok.. da har du litt over org ladetrykk... 0,9 eller no...
jeg ville ikke gått no over d før jeg hadde modda\chimsa inspruten(fordeleren til brennstoffopplegget)

Brukeravatar
mknestang
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 279
Registrert: 04 jan 2005, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av mknestang » 06 jan 2005, 12:21

nei jeg har skjønnt detta.. er ikke så smart gitt..

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

ladetrykk

Legg inn av Petter 900 T » 06 jan 2005, 12:29

1. Høyt ladetrykk er ikke noe mål i seg selv, men selvfølgelig er det viktig å ha riktig trykk. Ofte så går motoren for magert når man hever trykket.
Målet er større luftmengde, kombinert med riktig mengde bensin:D

2. det er viktig å ha en bra måler, den som sitter i dashbordet er ikke nøyaktig nok.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar