Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 06 jan 2005, 18:52
hjælp.....var å kjørte i sted (bilen er en saab 9000T) å når jeg stoppet og lot bilen stå på tomgang hørte jeg en ganske høy tikking fra motoren...

den har ikke vært der før,hva kan det være???

bilen virker som normalt ellers,starter lett og går som den skal...
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 19:08
er antakelegvis en ventil-løfter som har takka for seg da... hør ved toppdekslet om det kommer derfra... forholdsvis greit å bytte... ikke hør på hva de sier hos saab... du kan kjenne forskjell på den venti- løfteren som er gåen... (den skiller seg ut fra de andre for å si d sånn...)
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 06 jan 2005, 19:15
Lenge siden sist du bytta olje? Kan føre til bra høy tikking det også.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 06 jan 2005, 19:42
Børre N17 skrev:Lenge siden sist du bytta olje? Kan føre til bra høy tikking det også.
jeg har ikke skifta olje på den siden jeg kjøpte den i november,men den bruker jo litt,kansje jeg skulle skiftet filter og olje..
ska dra opp i garasjen å sjekke litt med ventil løfterene..

-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 19:45
for å sjekke de så er d bare å ta av topp "dekselet" å presse ned på løftererne.... du kjenner fort om noen skiller seg ut... Men ikke la bilen stå for lenge før du gjør dette... bare kjør bilen inn å begynn med en gang.. burde ihvertfall ikke la bilen stå over natta feks....
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 06 jan 2005, 19:48
ka du mene nu? hva sjer om den står sånn til imårgen?

kan jeg kjøre me den sånn,evt hva kan sje?
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 19:51
bare det at ojetrykket "lekker" ut av de andre løfterene å da blir d vanskligere å kjenne... du skal kjenne etter en som er "unaturlig"slapp eller en med unormalt stort spill\klaring...
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 06 jan 2005, 19:55
oki...kan man justere noe dær eller må den byttes? pris? mye arbeid..?
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 20:25
ingenting å stille på nei... koster 250 kr pr løfter kosta d sist jeg kjøpte.... arbeide hos ett verksted tørr jeg ikke tippe på hvor mye vil koste men... de burde ikke bruke mer enn en time på jobben ihvertfall...
men har du gamle toppen med oljerør så burde du bytte de plast "niplene i samme slengen....
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 06 jan 2005, 20:30
har sikkert det gamle,e jo en 85 mod..man trenger vel bare å skifte den som er gåen? eller bør man ta alle?

-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 20:48
da har du nok med løseoljerør ja... kan bytte en og en av de ja...
-
hotti N373
- 0.7 bar

- Innlegg: 141
- Registrert: 06 des 2004, 01:00
- Sted: Hasvik
Legg inn
av hotti N373 » 06 jan 2005, 21:09
e det farlig for motorn å bruke bilen til æ får ny?

-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 06 jan 2005, 21:12
det er ikke direkte farlig... men det går jo utover kammen etterhvert da...
men nå skal jeg ikke si det sikkert at det er en løfter da... kan godt hende d er no annet oxo... men ofte så er d en løfter som ikke liker livet lengre.....
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 07 jan 2005, 09:22
Gamle turboer tikker når det er litt lite olje, og når den er skitten. Tikking fra ventiltrykkere høres ut som diselmotor. Hvis ikke det funker med oljebytte, vil jeg anbefale deg å ta av toppdekslet og rengjøre overliggende oljerør og boltene til kamlagrene med oljekanaler i. Husk å kjøp nye plastklips til oljerørene, disse sprekker når du tar dem av. ( og er kansje sprukket allerede)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t