Blårøyk kun 2-3 sekunder
Moderator: Moderatorer
Blårøyk kun 2-3 sekunder
Hei
Har en 9-5 2002 mod som har gått 129000. Bilen ble kjøpt i januar i år. Har lagt merke til at den ryker blått når den startes etter å ha stått stille en stund. Altså varm motor som har stått i 2-3 timer. Kan ikke merke noe på morgenen når bilen er kald. Den ryker som sagt kun i 2-3 sekunder så er det over. Bruker ikke olje, går veldig fint. Siste oppgradering av veivhusv. ble tatt i 2009. Er det noe etter 2009? Hva kan være feil?
Reidar Isaksen
Har en 9-5 2002 mod som har gått 129000. Bilen ble kjøpt i januar i år. Har lagt merke til at den ryker blått når den startes etter å ha stått stille en stund. Altså varm motor som har stått i 2-3 timer. Kan ikke merke noe på morgenen når bilen er kald. Den ryker som sagt kun i 2-3 sekunder så er det over. Bruker ikke olje, går veldig fint. Siste oppgradering av veivhusv. ble tatt i 2009. Er det noe etter 2009? Hva kan være feil?
Reidar Isaksen
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Blårøyk kun 2-3 sekunder
Turbo eller ventiltetninger er vel mest nærliggende å tro. Heller vel en knapp på turbo kanskje. Hvis du er sikker på det er oljerøyk som kommer ut? Eller stempelringer som sitter fast.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
har og tenkt ventilstyringene, men ville det ikke ryke mere og ikke bare 2-3 sek. Jo sikker, det er olje røyk som kommer. Synes og det er rart at det bare er ved varm motor det skjer-
Reidar
Reidar
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Ryker den blått, så brennes det olje. Kjenner ikke til at det er vanlig med slitasje på ventilstyringer, heller ikke lekke ventiltetninger. Tipper det er en begynnende oljelekasje fra tuboen, som vi vet er et svakt punkt på disse motorene..
Hadde det vært ventiltetningene, skulle du kunne sett det i bunnen av en bakke, i det du gir gass igjen kommer det da puff(lite lekasje) eller en sky(stor lekasje) av blå røyk.
Hadde det vært ventiltetningene, skulle du kunne sett det i bunnen av en bakke, i det du gir gass igjen kommer det da puff(lite lekasje) eller en sky(stor lekasje) av blå røyk.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
og hva anbefales da og kjøpe, brukt eller nytt, merke osv?
R Isaksen
R Isaksen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Jeg tipper også turboen, men kjenn på akslingen først.
Ikke kjøp noen kopi, kjøp original turbo, men ikke nødvendigvis fra Saab (dyrt). Turboen som er originalmontert i bilen din er en Garret GT17. Mer robust er modellen som sitter montert i Aero-modellene, det er en Mitsubishi TD04 HL15T. Vil du ha den ekstra driftssikkerheten så kan du bytte til denne, men da må du også bytte vannrør og banjoskruene til disse for at det skal passe. Det går fint å bruke denne turboen med std programvare så lenge bilen ikke er trimmet.
Ikke kjøp noen kopi, kjøp original turbo, men ikke nødvendigvis fra Saab (dyrt). Turboen som er originalmontert i bilen din er en Garret GT17. Mer robust er modellen som sitter montert i Aero-modellene, det er en Mitsubishi TD04 HL15T. Vil du ha den ekstra driftssikkerheten så kan du bytte til denne, men da må du også bytte vannrør og banjoskruene til disse for at det skal passe. Det går fint å bruke denne turboen med std programvare så lenge bilen ikke er trimmet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Ingvar, Du sier jeg skal kjenne på akslingen -men er det ikke en masse skruing/demontering først? Jeg spør for har ikke peiling på saab i det hele tatt, heller ikke turbo-
Reidar
Reidar
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Skru av innsugsrøret på venstresiden av turboen når du ser på den forfra.
En skruv. Ta av tilhørende kabler (er vel ei slangeklemme der og noe småtjafs)
Ta av hele sugerøret (saksofonen er det mange som kaller denne for)
så stikker du bare hånda inn i kompressorhuset og kjenner på turboen.
Sett sammen i motsatt rekkefølge, og få ting TETT igjen.
Meld ting tilbake her hvordan den kjennes ut.
Det skal ikke være bevegelse NOEN veier.. den skal kun gå rundt.
En skruv. Ta av tilhørende kabler (er vel ei slangeklemme der og noe småtjafs)
Ta av hele sugerøret (saksofonen er det mange som kaller denne for)
så stikker du bare hånda inn i kompressorhuset og kjenner på turboen.
Sett sammen i motsatt rekkefølge, og få ting TETT igjen.
Meld ting tilbake her hvordan den kjennes ut.
Det skal ikke være bevegelse NOEN veier.. den skal kun gå rundt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Hei igjen.
Nå har jeg fått sjekket og det er slark. Om det er 0,5 mm eller 1mm er vanskelig og si-tipper nermere 1mm. Kjente tydelig at det var slark. Det lå også litt olje i bunnen av saksofonrøret-vet ikke om det skal være der.
Reidar
Nå har jeg fått sjekket og det er slark. Om det er 0,5 mm eller 1mm er vanskelig og si-tipper nermere 1mm. Kjente tydelig at det var slark. Det lå også litt olje i bunnen av saksofonrøret-vet ikke om det skal være der.
Reidar
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Det skal det helst ikke være.reidaris skrev:Hei igjen.
Nå har jeg fått sjekket og det er slark. Om det er 0,5 mm eller 1mm er vanskelig og si-tipper nermere 1mm. Kjente tydelig at det var slark. Det lå også litt olje i bunnen av saksofonrøret-vet ikke om det skal være der.
Reidar
Det kan ha vært olje som har kommet igjennom veivhusventilasjonen, men om turboen har slakk, som var tydelig, så må den byttes.
Ikke bruk bilen mer før det er fiksa.. helst!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Er det ikke overhodet aksept for litt slark i det hele tatt? I så fall er jo 0.5/ca.1mm veldig mye da?
Reidar
Reidar
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Hei
Er dette bra turbo :http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-9-5-Ga ... 56536#shId -kan få det til norge ferdig tolla/ frakt/mva. for 3350,- nok. ( har regna 6kr. pr dollar)
Reidar
Er dette bra turbo :http://www.ebay.com/itm/Saab-9-3-9-5-Ga ... 56536#shId -kan få det til norge ferdig tolla/ frakt/mva. for 3350,- nok. ( har regna 6kr. pr dollar)
Reidar
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
vet ikke, klarer ikke få helt klarhet i om det er en original garret...
her er en som garantert er original da: http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-9-5- ... 574wt_1187
her er en som garantert er original da: http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-9-5- ... 574wt_1187
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
Da er turboen bestilt fra uk.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Blårøyk kun 2-3 sekunder
reidaris skrev:Da er turboen bestilt fra uk.
Du skulle ha bestilt mitsubitsi td04-15, mye bedre og stabil!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.