Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Salley
- Innlegg: 5
- Registrert: 22 jan 2012, 03:02
Legg inn
av Salley » 26 mai 2012, 23:49
Hei!
Tenker å bygge en saab med 2jz motor ER DET MULIG????
Eller må jeg bare kjøpe en e30 og setta 2jz der?

-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 27 mai 2012, 22:54
Og du ønsker deg Toyota-motor i Saaben din fordi...?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 28 mai 2012, 11:16
Alt er mulig, noen ting krever bare litt mer tid og arbeid

-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 29 mai 2012, 18:03
little_e skrev:Og du ønsker deg Toyota-motor i Saaben din fordi...?
Fordi den motoren gruser alt av rekke 4 og rekke 6 motorer med tanke på effekt og holdbarhet. Hadde Toyota Supra, Soarer eller Mark II vært oppnåelige biler i norge med tanke på pris så hadde ikke jeg kjørt Saab for og si det slik.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 29 mai 2012, 18:15
Definitivt et fullt gjennomførbart opplegg, men omfattende er det jo alltid å bygge om en bil så drastisk. Du må vel sikkert påregne flytting av torpedovegg og spesialtilpasning av drivverk, bare for å nevne de mest opplagte hindringene. Så må du selvsagt ta høyde for at du kommer til å møte på et utall små tekniske utfordringer på veien. Til slutt, men ikke minst, så tror jeg det skal en god del planlegging og arbeid til for å få bilen godkjent av biltilsynet (noe som vel er overflødig å nevne). Det meste av dette gjelder uansett biltype, tviler på at det er så veldig rett frem å sette en slik motor i en E30 heller, selv om utgangspuktet kanskje er bedre med tanke på drivverk og plassering av motor...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 29 mai 2012, 18:32
Rambraut N1491 skrev:little_e skrev:Og du ønsker deg Toyota-motor i Saaben din fordi...?
Fordi den motoren gruser alt av rekke 4 og rekke 6 motorer med tanke på effekt og holdbarhet. Hadde Toyota Supra, Soarer eller Mark II vært oppnåelige biler i norge med tanke på pris så hadde ikke jeg kjørt Saab for og si det slik.

Både ja og nei. Joda, det er uten tvil en ekstremt holdbar motor.
Det mange først og fremst glemmer er likevel hvor mye det koster å bygge opp en slik motor. En godt bygget
grunnmotor som tåler bra effekt koster fort 100 laken. Med de pengene skulle man nok få mange hester ut av en Saab-motor også!
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 29 mai 2012, 18:38
EdHunter N815 skrev:Rambraut N1491 skrev:little_e skrev:Og du ønsker deg Toyota-motor i Saaben din fordi...?
Fordi den motoren gruser alt av rekke 4 og rekke 6 motorer med tanke på effekt og holdbarhet. Hadde Toyota Supra, Soarer eller Mark II vært oppnåelige biler i norge med tanke på pris så hadde ikke jeg kjørt Saab for og si det slik.

Både ja og nei. Joda, det er uten tvil en ekstremt holdbar motor.
Det mange først og fremst glemmer er likevel hvor mye det koster å bygge opp en slik motor. En godt bygget
grunnmotor som tåler bra effekt koster fort 100 laken. Med de pengene skulle man nok få mange hester ut av en Saab-motor også!
En riktig mappet 2JZ klarer lett 500hk + uten forsterkninger innvendig i motor. Selvsagt, Saabmotorene er jo veldig holdbare de også, ingen tvil om det.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Salley
- Innlegg: 5
- Registrert: 22 jan 2012, 03:02
Legg inn
av Salley » 29 mai 2012, 18:43
takk alle for svar!
Trenger ikke å godkjenna den bare en baneproject
og har etter jobb 4 timmer på verksted jeg kan bruke som min egen tid og gjera hva vil jeg:)
btw... har saab 2.0 motor på 310hk 420nm med maptun data exedy clutch 3 tums heile vegen fra turbo
k04-19t klarar opp till 420hk 2 uker gammal.
girkasse... og 17svart felger med bra sommar på tror 5*110, 225 65 17 nåen som trenger``?
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 29 mai 2012, 18:57
En gammel SAAB 9000 motor klarer jo også 500hk uten å bytte innmat sies det...
Begynner vel å lukte litt trimprat på denne tråden?

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Holger N1591
- 1,5 bar

- Innlegg: 369
- Registrert: 13 aug 2008, 21:16
- Medlemsnummer: N1591
- Navn: Holger Undlien
- Bil: toyota
- Sted: Melhus
Legg inn
av Holger N1591 » 29 mai 2012, 23:16
ingen tvil om at f.eks. b234r er lett trimma og MEGET holdbar motor å bye bang for the buck

Men om du legger 100k i en supra motor og 100k i en saab motor, så vet man hvem som har de høyesta talla og mest holdbar, sies jo egentlig selv da 2jz er 3 liter å 6 sylindre kontra 2,3 og 4... Gas motorsport benket 2041 hester i stroka 2jz motor, 3,2 liter

om du bygger 2jz riktig så holder den med 6-700 hester på org innmat. Toyota girboks er også meget solid, r154 fra mk3 supra (5trins) eller 6 trins fra mk4 supra getrag v160/161

Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo