Saab problemer !!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Saab problemer !!

Legg inn av TurboLars N383 » 07 jan 2005, 00:29

Nå i det siste har saaben gått veldig dårlig under 1500 r/pm .
Så rensa jeg "tomgangsmotoren" og "kaldstartsdysa" da jeg hadde lest her sånn at det hjalp :) . Det funka bittelitt bedre , men nå går den faaaaen ikke i det hele tatt . Nesten umulig å starte også , og hvis den starter høres det IKKE bra ut !! Den fusker og hopper og hoster og peser som om den synger på siste verset :roll: . Og når den "dævver" så er det ikke kjangs å få starta den igjen før den blir kald :? . Dette er enormt kjedelig !!!

Help , anyone ? Desperat :cry: :wink: :roll: :absolute:

Og mens jeg er i farta , er det vanlig med mekanisk innsprut på M87 900T8 ? :wink: :oops:

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 07 jan 2005, 07:51

da hadde jeg vurdert å bytta hele "insprutboxen".... (altså den som står på luftfilteret....

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 07 jan 2005, 12:17

har du sjekka alle vakum/trykk slangene og sett at de e heile ellår står skikkeligt på?

kan kanskje og ver plugga, pluggledninger, fordeler, rotor

Morten

Legg inn av Morten » 07 jan 2005, 13:25

Kan også være den lille gummipakningen rundt veivhusventilasjonen på toppdekselet. Den kan faktisk forårsake en del dritt...

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 07 jan 2005, 13:32

Morten skrev:Kan også være den lille gummipakningen rundt veivhusventilasjonen på toppdekselet. Den kan faktisk forårsake en del dritt...
hvordan da? mener du at det kommer rusk å dritt inn?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 07 jan 2005, 13:34

alex_ander3@hotmail.com skrev:
Morten skrev:Kan også være den lille gummipakningen rundt veivhusventilasjonen på toppdekselet. Den kan faktisk forårsake en del dritt...
hvordan da? mener du at det kommer rusk å dritt inn?
er vel noe vacumstyring til no som sitter på der oxo vel....
er mye som kan gå gæli på denne typå insprut...

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 07 jan 2005, 14:19

jeg har slangen som sitter fra veihusventilasjonen i friluft jeg, så noe vakum tror jeg ikke det kan bli...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 07 jan 2005, 16:14

På 8V så er den pakningen og slangen ganske så viktig for å holde tett. Fadern sin bil ville ikke starte eller gå i det hele tatt når denne pakningen var dårlig. Ny pakning fiksa det hele :) Utrolig hva en gummiting til 5kr kan gjøre.
Slangen kan henge i friluft på 16V, men det er ikke så sundt det heller. Bør være vakuum der for å suge ut og ventilere veivhuset.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 07 jan 2005, 18:21

Hmm , dette hørtes jo jævli kjipt ut da , alt fra gummipakninger til karrosseribytte nesten :wink: :cry:

:omg:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jan 2005, 21:23

larz skrev:Hmm , dette hørtes jo jævli kjipt ut da , alt fra gummipakninger til karrosseribytte nesten :wink: :cry:

:omg:
Ville som Mortimer seier bytta den pakninga til veivhusventilasjonen.
Har du ein M87 har du LH 2.2-innsprut, og det er styrt av ein microprosessor. K-Jetronic (som er mekanisk) gikk vel fram til omtrent M85 meinar eg på det var.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 07 jan 2005, 22:00

Ville som Mortimer seier bytta den pakninga til veivhusventilasjonen.
Har du ein M87 har du LH 2.2-innsprut, og det er styrt av ein microprosessor. K-Jetronic (som er mekanisk) gikk vel fram til omtrent M85 meinar eg på det var.[/quote]


Hallå, T8 med Lh 2.2? trukke det!

min 89 T8 aero Special og "Gatebilen" hadde K-jet.....

T8 = mekanisk innsprut, hvis jeg tar feil så betaler jeg fett med penger for ett eller flere innsug!(gjerne med fuelrail)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jan 2005, 22:17

Petter 900 T skrev:Hallå, T8 med Lh 2.2? trukke det!

min 89 T8 aero Special og "Gatebilen" hadde K-jet.....

T8 = mekanisk innsprut, hvis jeg tar feil så betaler jeg fett med penger for ett eller flere innsug!(gjerne med fuelrail)

Petter
Du har so rett so rett, 8v har vel kun K-Jetronic, eg tenkte litt for mykje på 16v... :oops:
Tabbe herifrå!

Hans

fusking...

Legg inn av Hans » 08 jan 2005, 15:04

Som de andre sier er første sjekkpunkt veivhusventilasjons slangen. Deretter kan det være greit å sjekke at den ikke trekker inn luft fra oljepåfyllings røret!!
Dette kan også skape samme symptomer!

Lykke til!

Mvh

Hans K.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 08 jan 2005, 16:49

Da skal jeg prøve å bytte veivhusslange/pakning?
Kjøper jeg dette på en saab sjappe da? :)

:wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 09 jan 2005, 19:16

ta på litt trolldeig og skift plugger...trolldeig og jaffateip funker mot det meste.og viss det ikke går så er det fordi du ikke har klogger (tresko)på deg! :P
Vørterøl og svisker!!

Svar