Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Johnny
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 05 sep 2003, 01:00
Legg inn
av Johnny » 08 jun 2012, 00:18
Hei gutter og jenter!
Jeg funderer på en liten sak. I slutten av perioden med førstegenerasjons Saab 900 (79-93), mener jeg disse kom med stabilisatorstag som standard. Er det noen som vet hvilket år dette var?
Med vennlig hilsen
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 08 jun 2012, 01:26
Johnny skrev:Hei gutter og jenter!
Jeg funderer på en liten sak. I slutten av perioden med førstegenerasjons Saab 900 (79-93), mener jeg disse kom med stabilisatorstag som standard. Er det noen som vet hvilket år dette var?
Med vennlig hilsen
Johnny
Det må isåfall være etter 1988 en gang med det nye understellet, og bare på de med turbo isåfall..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 08 jun 2012, 05:26
na_X skrev:Johnny skrev:Hei gutter og jenter!
Jeg funderer på en liten sak. I slutten av perioden med førstegenerasjons Saab 900 (79-93), mener jeg disse kom med stabilisatorstag som standard. Er det noen som vet hvilket år dette var?
Med vennlig hilsen
Johnny
Det må isåfall være etter 1988 en gang med det nye understellet, og bare på de med turbo isåfall..
Har en 1993 modell 2.0i registrert i 1992, denne hadde stabstag som standard..
Styrer med DAB og AUX
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 08 jun 2012, 10:40
Mener det kom på alle modeller i 91

Vår gamle fra 91 hadde hvertfall
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 08 jun 2012, 14:10
Hadde en 1990-modell suger, den hadde ikke stabilisator-stag. Har en 1992-modell lavtrykker, denne har stabstag. Mulig det var ekstrautstyr, hvis det ikke ble som standard i 1991 som nevnt.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 jun 2012, 14:31
Andreas ettermonterte på sin MY91 suger, altså var det ikke standard i 91. Min gamle MY90 lettrykker hadde krengehemmere, på lik linje med fulltrykksturboene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 08 jun 2012, 17:55
På turbo modellene:
TROR krenknigshemmerne kom på t16 i 1986. Og på alle turboene i 1988.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
turboTruls N263
- 1,5 bar

- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av turboTruls N263 » 08 jun 2012, 18:04
alex_ander3@hotmail.com skrev:På turbo modellene:
TROR krenknigshemmerne kom på t16 i 1986. Og på alle turboene i 1988.
De første aeroene hadde dette i 84- Jeg hugget to 91 mod 2.0i i fjor de hadde ikke stabstag.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 09 jun 2012, 16:20
Hadde en T8 fra 1987, den hadde ikke krengehammere.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 09 jun 2012, 22:51
Litt forskjellig det der, har desverre ikkje dokumentasjon på norske bilar, men på det svenske markedet gjaldt flg, og eg vil tru det var ganske likt i Norge.
Listar opp her bilar som har stabstag fabrikksmontert. Det var den gongen då mulig å ettermontere dette hjå forhandlaren, både komplett chassis med stabstag og fjører/demparar, eller kun stabstaga.
So det er fullt mulig at andre bilar enn det som er lista opp har stabstag, men det er mest trulig ettermontert.
900 med innsprut og forgassarmotor:
M89 med i16
M90 og M91 er det tilvalg for alle i16
M92 og M93 er det standard på i16
På øvrige modellar er det somsagt kun mulig å ettermontere via forhandlar.
900 turbo
T8: M88 kunne en velge til stabstag, ikkje på tidligare modellar
T16: M84-M93 standard på alle, både vanlig T16 og Aero
ltt (S): standard M90-M93, altså alle år modellen gikk.
-
Johnny
- 1.2 bar

- Innlegg: 234
- Registrert: 05 sep 2003, 01:00
Legg inn
av Johnny » 10 jun 2012, 04:12
Tusen takk alle sammen for engasjementet!
Med vennlig hilsen
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002