Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Steenaline
Innlegg: 25
Registrert: 03 feb 2011, 17:50
Medlemsnummer: 1906
Bil: Saab 9-3
Sted: Larvik

Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av Steenaline » 17 jun 2012, 17:34

Har en 900 som er importert fra sverige.

Bilen er et relativt strøken eksemplar som er rustfri.
Har kvitteringer på bilen som går langt over 100k de siste årene.

Litt spec om bilen
Motor er modifisert,
- Trollspeed har ordnet en 2,3 liters topp med harde ventilfjærer.
- Diff brems i girkasse.
- 2,1 liters innsug.
- Tilpasset programvare til 800cc grønne bosch dyser.
- Innovate motorsport for avlesing av lamda.
- Garret gt32 turbo (orginalt på en nissan lastebil)
- Benket til 280 hk på framhjula.
- Sportchassi med bilstein dempere.

Har en saab 900 aero 86 mod uten motor og interiør som det evt kunne blitt tatt chassibytte på.
bilen har stått i 5 år pluss minus...
Bilen har alt som skal til for å evt sette inn motor, og interiør ++
Skjørter og fangere er relativt helt. Vinduer er hele.

Begge bilene er av fargen odoardo grå.

Spørsmåle er som overskriften sier, hvor mye kan man ta for dette ved evt salg? :)
Takker for svar!
Steenaline
Saab 9-3 2.0 Turbo

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av HansWF N416 » 20 jun 2012, 22:00

Det er ikke så lett å sette en prislapp på en slik bil. Det beste er vel å legge ut en annonse, å se ann responsen. Når det gjelder modifisering som er gjort med motor og gir, er jeg redd du ikke får igjen så mye ekstra for det i forhold til en helt original bil.

Du har ingen bilder av bilen? Litt lettere å gjøre seg opp ett intrykk av bilen da.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av na_X » 20 jun 2012, 23:41

Chassibytte er bare bortkastet tid på en såpass gammel bil, ta alternativ beregning så skjønner du hvorfor.. Ble jo gjort noen endringer fra 86 til 88 også..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av EdHunter N815 » 21 jun 2012, 01:11

Enig med Hans, dette er en ganske vanskelig bil å sette verdi på, da de begynner å bli sjeldne og det ikke finnes så alt for mange på markedet. På slike biler er det interessenivået som bestemmer prisen, man kan ikke gå ut fra en "prisliste". Du kan være heldig og treffe på en entusiast som SKAL ha bilen nesten til enhver pris, eller du risikerer å bomme med timingen og få 0 respons på annonsen om så prisen er bare halvparten.

Slik markedet er på denne typen biler i dag er jeg redd for at 8 av 10 som ser etter slike biler ønsker en orginal, urørt bil. Disse begynner som sagt å bli sjelden, og når biler blir sjeldne fungerer det desverre slik at det er de orginale som får høyest verdi. Dermed tror jeg ikke du får igjen særlig mye for de 100 000+ som er lagt ut på bilen, kontra en orginal bil i samme stand.
Ellers gjelder det generelt når man bygger opp en bil at man kun får igjen en brøkdel av utleggene ved salg. Det har aldri vært god butikk å legge store penger i en bil og så selge den. Vet at det er mange med ekstrembygde biler som ender opp med å sette bil tilbake til orginal og selge delene for seg, da de får igjen betydelig mer penger på den måten.

Det er nå min mening, men det kan godt være jeg tar feil. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jun 2012, 07:16

Hvis den grå ombygde bilen sto til salgs på Blocket i fjor, så er den pen, men jeg rådet en kamerat til ikke å kjøpe den fordi det som var gjort med motor og ledninger og innsprut og gud vet hva så IKKE bra ut i mine øyne. Nesten uansett hva som er gjort så stoler jeg ikke på andres arbeid, har tatt igjen alt for mye drittarbeid etter andre som visstnok skal være velrenomerte folk. Når det i tillegg ser ut som det gjorde på den... (mange synes sikkert det ser ok ut, men...)
En Trionickonvertering er greit i mine øyne, da står det Saab på verkstedboka og koblingsskjemaet man evt feilsøker etter, og reservedelene får du over disk hos Saab. Bortsett fra det så er jeg meeeget skeptisk til ombygd hit og trim dit. Ikke fordi jeg ikke hadde trimmet selv (eier ikke/har ikke eid ett originalt kjøretøy), men fordi jeg er redd for å måtte ta igjen andres dårlige arbeid.

Selger du den som "rustfritt karosseri" så er jeg interessert. Er verdt litt de og i dag.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg satt den til mer original stand før salg.

Du har ikke bilder av bilen? Kan jo gjøre det lettere å si noe om den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Steenaline
Innlegg: 25
Registrert: 03 feb 2011, 17:50
Medlemsnummer: 1906
Bil: Saab 9-3
Sted: Larvik

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av Steenaline » 21 jun 2012, 17:00

Hei
Mye forskjellige meninger om disse bilene ser jeg :)

Bilen er nå registrert og betalt engangsavgiften, får se hvordan det går på alternativ utregning og hvor mye jeg får tilbake...
Bilen lå ute på blocket i fjord mener jeg, men er ikke noe ombygging til trionic dette...
Heller ikke noe garasjemekking som er gjort med denne motoren, men seriøse firmaer som har satt denne sammen. (motor hvertfall)

De 100 000,- og mer som er lagt ned i denne bilen, står ikke jeg får :P
Hvis jeg har regnet riktig ut på kalkulator for alternativ utregning av engangsavgift så har den kostet meg et sted under 100 000.

Grunn til jeg lagde denne tråden var bare for å høre litt verdier blandt dere saab entusiaster ;)

Bilen ble jo kjøpt slik som jeg skriver på toppen av tråden, men har noe planer om å gjøre den orginal, men ikke helt ennå :)
Steenaline
Saab 9-3 2.0 Turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av Ingvar N629 » 21 jun 2012, 17:24

Steenaline skrev: Bilen lå ute på blocket i fjord mener jeg, men er ikke noe ombygging til trionic dette...
Nei det var det jeg så. Er nok samme bil som jeg tenker på. Beholder du den, så pass godt på den! Sjelden vare nå til dags, blir neppe mindre verdt med åra så lenge den passes for rust.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av na_X » 21 jun 2012, 22:43

Alternativ beregning må vel søkes om med det samme man tar og toller den inn? Havner som regel på 12-15 lapper ca. på alternativ beregning disse bilene.. Ikke akkurat mye å si på.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Steenaline
Innlegg: 25
Registrert: 03 feb 2011, 17:50
Medlemsnummer: 1906
Bil: Saab 9-3
Sted: Larvik

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av Steenaline » 21 jun 2012, 23:17

Søknaden må leveres innen 15 dager fra du registrerer bilen etter betalt engangsavgift...

På disse bilene kommer avgiften på et sted mellom 5-9000 ;)
Steenaline
Saab 9-3 2.0 Turbo

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av Morten-N146 » 18 jul 2012, 01:03

NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Steenaline
Innlegg: 25
Registrert: 03 feb 2011, 17:50
Medlemsnummer: 1906
Bil: Saab 9-3
Sted: Larvik

Re: Prisantydning Saab 900 Aero 16 ventiler 1988

Legg inn av Steenaline » 18 jul 2012, 15:08

Yes ;)
Steenaline
Saab 9-3 2.0 Turbo

Svar