Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 15 jul 2012, 20:10
Har fusking på bilen ved full gass i 3 giret. Mulig det er sottpartikler som er problemet så det trengs en form for utblåsing en gang iblant. Dette trenger ikke å være noe galt men har lyst til å se litt nærmere om det er noe feil en plass.
Har open sid.. Men jeg er ikke så flink til å tyde verdiene

Noen verdier jeg må se spesielt på? Har ikke fått opp feilmeldinger.
Bilen er en saab 95 aero.
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 15 jul 2012, 21:58
Det står 2069 på amul
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 15 jul 2012, 22:50
Kan jo begynne med å gå over vakuumslanger og trykkslanger å se om du finner noen i dårlig stand der.
Amul var jo også rimelig høy, vil jeg påstå. Men om den er +20,69% så skulle det nå ha gitt motorlampe skulle jeg tro.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 jul 2012, 22:54
Gir ikke motorlampe før verdien er på +/-2500. men noe er definitivt feil, enten falskluftlekkasje eller veldig dårlig LMM. Evt bensinpumpe eller filter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 15 jul 2012, 23:15
Bensinpumpen er ny!! vakumslangene er byttet med silikonslanger for 2 mnd siden. Skal se om jeg får trykktestet noe..
Finner jeg ikke noe selv får du nok besøk på rissa ingvar

va burde amul ligge på av verdi nå bile er frisk
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 16 jul 2012, 00:14
Amul burde ligge mellom +\- 400 på en frisk motor.
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 16 jul 2012, 00:24
open-air filter?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 16 jul 2012, 06:03
Har ikke open air på. Står et orginalt filter i boksen

Skal ta en runde i kveld å se over litt. Noe jeg kan rense LMM med? Går det med HB eller rødsprit?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 16 jul 2012, 09:29
Ikke begynn med rens av LMM før du har trykktestet. Best å isolere feilsøk til en og en del.
Kontroll av LMM og innsugssystem inngår som rutinemessig kontroll før mapping, og det skal du vel snart få gjort uansett?
At bensinpumpa er ny er ingen grunn til å avskrive dens om feilkilde, dessverre. Har sett mye tidlige havari på Walbro.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 16 jul 2012, 11:21
Da må jeg prøve å få tid til litt trykktesting i dag. Men hvor stort tykk skal jeg kjøre på? Hvis jeg husker rett så var det 90mm muffen måtte være for å få tredd over gummibelgen? Hva var det som måtte plugges? var det slagen som går av på toppen av saksofonen. Noe som egner seg for å få plugget dær? Dimensjon osv
Mapping vet jeg ikke om blir i år. vi får se. Det ha vært morro

-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 16 jul 2012, 17:06
Du hører lekkasjer lett ved bare 1 bar. Trikset er å se på belgen om den trekker seg sammen igjen. Du ser det godt når du får koblet det opp.
Den på toppen av cobra'n som kan plugges ja. Hvis du følger den bakover til enveisventilen ved oljepåfyllinga så er det ca tennplugg dimensjon. Den tetta ihvertfall fint på min
