Problemer med og900 T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Supersaab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 24 feb 2004, 01:00
Sted: Lillehammer

Problemer med og900 T8

Legg inn av Supersaab » 09 jan 2005, 18:51

Hei!
Har en 900 T8 87 mod som jeg har problemer med.(den er ikke trimmet)
Den rykker og fjusker når jeg kjører, som oftest kommer dette når bilen har turtall på over 2000. Det ryker svart ut av eksosrøret når den fjusker, så den får sikkert for mye bensin! Men jeg skjønner ikke helt hva det kan være, har skiftet mye deler i de siste to mnd men bilen blir fortsatt ikke iorden; plugger (ngk bp7evx), pluggkabler, fordelerlokk, rotor, vakumregulator, tilleggsluft. I tilllegg har jeg justert tending og co på saabverksted. Jeg har prøvd å koble ut kaldstartventilen, men ingen forandring. Faktisk så starta bilen like godt når den var kald, med kaldstartventilen koblet av!
Er det mulig at denne kaldstartventilen kan henge seg, slik at den står åpen hele tiden??

Håper noen kan hjelpe meg med noen tips! :roll:
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i

videotom

problemer med og900 T8

Legg inn av videotom » 10 jan 2005, 22:32

:idea: Kan tyde po at den for for mye drivstoff ved start.dysene blir slitt med aara og ifolge Jonas po honefoss lekker dysene etter at du stoppet motoren.Har selv slitt mye med startproblemer og gammrn paa Trikonor skrudde av lyset i garasjen for aa se om det gnistra noe sted.Coilen gnistra der...

Supersaab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 24 feb 2004, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av Supersaab » 11 jan 2005, 00:40

ok...men har egentlig ikke hatt noen problemer med å starte bilen, det er når jeg kjører problemet oppstår. Dersom jeg kjører helt rolig uten å aksellerere går den greit, men med en gang jeg tråkker på litt, så begynner den å fjuske pga for mye bensin tror jeg...


Har også en mistanke om at termostaten ikke funker lenger, for motoren blir ikke skikkelig varm lenger, temperaturnålen ligger nesten helt på bunn hele tiden. Kan det virke inn slik at motoren får for mye bensin, siden motoren aldri blir skikkelig varm? :roll:
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

feil

Legg inn av Petter 900 T » 11 jan 2005, 07:13

Det er klart at motortemp innvirker, kald motor skal ha mer bensin enn varm!

Men det kan hende at giveren er irret, eller at det er dårlig kontakt et sted. sjekk reell temp først.

ellers så kan kaldstartdysen henge, kobl vekk strømmen og sjekk om det endrer seg

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Supersaab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 24 feb 2004, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av Supersaab » 11 jan 2005, 12:24

Har prøvd å koble ut strømmen på kaldstartdysa, men det hjalp ikke.
Men det kan hende at giveren er irret, eller at det er dårlig kontakt et sted. sjekk reell temp først.
Hmm...hvordan sjekker jeg reell temp? Og hva er "giveren", og hvor sitter den?
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 11 jan 2005, 12:36

Supersaab skrev:Har prøvd å koble ut strømmen på kaldstartdysa, men det hjalp ikke.
Men det kan hende at giveren er irret, eller at det er dårlig kontakt et sted. sjekk reell temp først.
Hmm...hvordan sjekker jeg reell temp? Og hva er "giveren", og hvor sitter den?
det skal være en slaks giver sammens med thermostaten til motoren..
den har noe md bensintrykket å gjøre vistnok...
den inni bilen har ingenting med styringa til inspruten.... men har du ikke rett temp så vil jo ingenting stemme....

Supersaab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 24 feb 2004, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av Supersaab » 12 jan 2005, 14:44

Takk for tips!! :)

Da skal jeg sjekke termostaten og denne "givern" når jeg kommer hjem....
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i

Supersaab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 24 feb 2004, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av Supersaab » 18 jan 2005, 22:38

Nå har jeg bytta termostaten, den gamle var visst defekt, så nå får jeg riktig temp på motoren igjen :)

Men har samme problem fortsatt med at bilen fjusker. Når jeg starter bilen når den er kald, så fjusker den når jeg kjører på 3,4 og 5 gir, når jeg aksellererer rolig, virker også som at turboen kommer for tidlig(?). Viss jeg gir full gass så går den greit, fjusker ikke noe særlig da...

Men....dersom jeg stopper motoren når den er varm og lar den stå et par minutter, og så starter den igjen (mens motoren fortsatt er varm), så går den helt fint.....Noen som vet hva som kan være galt??
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i

Supersaab
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 24 feb 2004, 01:00
Sted: Lillehammer

Legg inn av Supersaab » 25 okt 2005, 14:17

Tenkte bare jeg skulle legge til hva som var feilen på 900'n min i fjor vinter, i tilfelle noen andre skulle få samme feilen en gang :) Fant det ut selv i Mars eller noe sånt, var selvsagt bare en liten bagatell, det var oppvarmingsregulatorn som ikke fikk strøm (ene ledninga inne i kontakta der hadde falt av) Til og med et saabverksted greide å overse den feilen ](*,)

Etter det har bilen funket supert :D
00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i

Svar