saab 9000 2.3 Turbo??
Moderator: Moderatorer
- Aleksander N239
- 0.7 bar
- Innlegg: 199
- Registrert: 09 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N239
- Sted: Bergen
- Kontakt:
saab 9000 2.3 Turbo??
Hva er forskjellen på saab 9000 med 170 hk og den med 200hk..begger er jo 2.3 litere..??
Hva er det man bør være obs på ved kjøp av denne type bil??
Hva er det man bør være obs på ved kjøp av denne type bil??
08 Opel Corsa White edition (bruksbil)
94 Saab 900 turbo SQR (solgt) 98 BMW E36 CAB (solgt) 00 Opel Astra (solgt) 03 VW Polo (solgt) 85 Saab 900 Aero (solgt) 99 Benelli 491 GT50 (solgt)
94 Saab 900 turbo SQR (solgt) 98 BMW E36 CAB (solgt) 00 Opel Astra (solgt) 03 VW Polo (solgt) 85 Saab 900 Aero (solgt) 99 Benelli 491 GT50 (solgt)
Jeg hadde 200 gamper´n, og den var det alt mulig utstyr på (untatt takluke)Hvordan utstyret på 170´n er, er jeg ikke sikker på..
Hvis du er i ferd med å kjøpe en av de to typene, hadde jeg nok valgt 200´n. For maken til kjøreglede skal du lete lenge etter ! (Særlig etter steg 2 trimming..)
Kanskje er det bare motorstyringa som er forskjellig ?
Sikkert noen leksikon her på forumet som kan gi deg bedre svar
Hvis du er i ferd med å kjøpe en av de to typene, hadde jeg nok valgt 200´n. For maken til kjøreglede skal du lete lenge etter ! (Særlig etter steg 2 trimming..)
Kanskje er det bare motorstyringa som er forskjellig ?
Sikkert noen leksikon her på forumet som kan gi deg bedre svar

- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Jeg har 2.3 lettrykksturbo (t). Forskjellen på denne og fulltrykksutgaven(T) er at 2.3T har 30hk mere, og et betydelig bedre dreimoment, 30 eller 40Nm, alt etter hva du leser. Tror min er 260Nm, men den er noen steder oppgitt til 270Nm. 300Nm i 2.3T
Det er en betydelig forskjell. Teknisk har T en elektronisk styrt ventil, kalt solenoidventil eller magnetventil. Denne regulerer ladetrykket kontinuerlig. Denne ventilen mangler på t- utgaven. Den går kun på grunnladetrykket som er fast innstilt med ei "klokke" som begrenser trykket til 0.4 bar, tror jeg. For å fullt trykk på en motor med lettrykksturbo trenger man kun en magnetventil og en styresentral for 200hk- utgaven (dette er det ikke bare du som kan tenke deg..
) Det er tilkobling for ventilen i motorrommet og alt, bare å montere. Når det er sagt, så må jeg få legge til at 170- hesteren er fin den og , men den har ikke 300Nm før 2000rpm... 260Nm er bra, men det kommer ikke fullt før rundt 3000rpm. Men det er lettere å finne en 170-hester, de har kanskje mindre slitasje i drivverket(?), og et steg 1 koster jo ikke allverden. Med steg 1 blir begge like sterke
. Ang. utstyret så er vel det avhengig av om du finner en CS eller CSE. Min CSE har klima, cruise, org alarm, største computeren, the works. Takluke anbefaler jeg ikke, bråker i fart, gir lite ventilasjon bak med mindre du åpner helt, og står du stille(kø )så får du ingen kjøling, og går du fra dritten åpen så kommer enten regn eller tjuvpakk seg lett inn... Åpen luke, ingen erstatning
.Men jeg skulle gjerne hatt skinnsetene fra Aero
.





MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Ikke glem at 2.3LTT har mindre clutch....
Skal man friske opp den ordentlig må man montere clutch fra 200-hester'n.
Skal man friske opp den ordentlig må man montere clutch fra 200-hester'n.
Sist redigert av Tor N12 den 31 jan 2005, 19:31, redigert 1 gang totalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Det visste jeg ikkeTT skrev:Ikke glem at 2.3LTT har mindre clutch....
Skal man friske opp den ordentlig må man montere svinghjul og clutch fra 200-hester'n.


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
clutch
Eller 228 fra Sachs, lettere (mindre roterende masse) bedre for syncro-ringene......GunR N326 skrev:Det visste jeg ikkeTT skrev:Ikke glem at 2.3LTT har mindre clutch....
Skal man friske opp den ordentlig må man montere svinghjul og clutch fra 200-hester'n.Man lærer så lenge man har lever
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
200 hesteren har 323 Nm og den lille har 260. Kjøper du lettrykksturbo så får du ofte en bil som er kjørt snillere. Clutchen på 2,3t er den samme som på 3,0 V6, tipper den tåler litt trim den også.
Ellers er forskjellen at ltt mangler magnetventil, denne må monteres før trim (derav prisforskjell på trimpakkene). Med steg 1 montert er det ikke forskjell på ytelsen på 170 og 200 hesteren (235 hk / 401 Nm hos Speedparts)
Ellers er forskjellen at ltt mangler magnetventil, denne må monteres før trim (derav prisforskjell på trimpakkene). Med steg 1 montert er det ikke forskjell på ytelsen på 170 og 200 hesteren (235 hk / 401 Nm hos Speedparts)
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
magnetventil er bare tull...
Kjører steg 3 uten. Magnetventilens misjon er overvurdert..
Det er litt forskjellige meninger angående magnetventiler ja... noen mener "trenger ikke"... og noen mener det er et must... jeg hører til "trenger ikke" kategorien...
Og til clutchen... Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch.. så slipper du flere dikkedarier ang. hvilken clutch som virker hvor..
Bilen min har kjørt 65 000 km, på steg 3 uten noen som helst av problemer.. hverken clutch eller annet tull.. kun bytta olje 4 ganger i året + annet småfiks som kan kalles "service".
mvh
Arnt R.
Kjører steg 3 uten. Magnetventilens misjon er overvurdert..
Det er litt forskjellige meninger angående magnetventiler ja... noen mener "trenger ikke"... og noen mener det er et must... jeg hører til "trenger ikke" kategorien...
Og til clutchen... Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch.. så slipper du flere dikkedarier ang. hvilken clutch som virker hvor..
Bilen min har kjørt 65 000 km, på steg 3 uten noen som helst av problemer.. hverken clutch eller annet tull.. kun bytta olje 4 ganger i året + annet småfiks som kan kalles "service".
mvh
Arnt R.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hmm... det er vel derfor alle de seriøse trim firmaene sier at du SKAL bruke magnetventil... Ser du har Nordic i signaturen, jeg har aldri sett at de anbefaler å ikke bruke magnetventilen.ArntR N315 skrev:magnetventil er bare tull...
Kjører steg 3 uten. Magnetventilens misjon er overvurdert..
Det er litt forskjellige meninger angående magnetventiler ja...
Jeg har akkurat solgt en motor til en som kuttet ut mv, han angrer kraftig... Stemplet kom ut igjennom blokka

Man skal i allefall ha god kunnskap om hva man holder på med for å fjerne mv og jeg vil ikke anbefale noen med normal trim å gjøre det.
Både hovedsylinderen og slavesylinderen til clutchen er like på alle 9k fra og med ca 90(det kan jeg sjekke).ArntR N315 skrev: Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch..
Clutchen er også den samme på alle 2.3 fulltrykkere (mao ingen spesiell aero-clutch)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Både hovedsylinderen og slavesylinderen til clutchen er like på alle 9k fra og med ca 90(det kan jeg sjekke).ArntR N315 skrev: Bytt clutch-pumpe, og sett på en aero-clutch..
Clutchen er også den samme på alle 2.3 fulltrykkere (mao ingen spesiell aero-clutch)[/quote]
Jepp... har du en 2,3 ltt (letttrykker) som meg, så bytter du clutchpumpe i gearkassa pluss en større clutch (aero)
mvh
Arnt R.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
TT skrev:Hmm... det er vel derfor alle de seriøse trim firmaene sier at du SKAL bruke magnetventil... Ser du har Nordic i signaturen, jeg har aldri sett at de anbefaler å ikke bruke magnetventilen.ArntR N315 skrev:magnetventil er bare tull...
Kjører steg 3 uten. Magnetventilens misjon er overvurdert..
Det er litt forskjellige meninger angående magnetventiler ja...
Jeg har akkurat solgt en motor til en som kuttet ut mv, han angrer kraftig... Stemplet kom ut igjennom blokka![]()
Man skal i allefall ha god kunnskap om hva man holder på med for å fjerne mv og jeg vil ikke anbefale noen med normal trim å gjøre det.
Ja.... sånn kan det gå.. men.. interessant at stemplet kom ut av blokka.. hvordan går det seg til???
Tja og tjo.. kanskje vi får opp en debatt på hvorfor man bør ha magnetventil og ikke..??
Hvor mange kjører med eller uten magnetventil??
Vel.. nordic har kun levert chippen... Resten er home-made

mvh
ArntR.
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)