Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
Moderator: Moderatorer
- panelovn
- 1.2 bar
- Innlegg: 200
- Registrert: 26 nov 2010, 19:54
- Medlemsnummer: 2084
- Navn: Bjørn Gynnild Haugland
- Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
- Sted: Tromsø
Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
Heisann hoppsann
Jeg må skifte foringene i traversen på min m02 pga de er helt utslitt.
Spesielt de bakerste foringene er slitt og løsnet i vulken, her ligger traversen ned på stålet under og lager en sinnsykihelvette lyd.
Er det noen som har noen erfaringer å dele her?
Jeg skal sette inn polyurethaneforinger http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4116 og de skal vissnok være ganske enkle å montere.
Men hvordan er det å demontere de gamle?
Sitter orginalforingene i en hylse som må kuttes/bankes/presses ut eller holder det å vri de ut med en tang eller en tersj?
I følge monteringsanvisningen fra powerflex http://www.partsforsaabs.com/info_docum ... -208fi.pdf så tar de ikke traversen helt ned.
De bare løsner den og senker den på en side om gangen, men jeg mener å ha lest en annen plass at noen har tatt traversen helt ned.
Bjørn
Jeg må skifte foringene i traversen på min m02 pga de er helt utslitt.
Spesielt de bakerste foringene er slitt og løsnet i vulken, her ligger traversen ned på stålet under og lager en sinnsykihelvette lyd.
Er det noen som har noen erfaringer å dele her?
Jeg skal sette inn polyurethaneforinger http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4116 og de skal vissnok være ganske enkle å montere.
Men hvordan er det å demontere de gamle?
Sitter orginalforingene i en hylse som må kuttes/bankes/presses ut eller holder det å vri de ut med en tang eller en tersj?
I følge monteringsanvisningen fra powerflex http://www.partsforsaabs.com/info_docum ... -208fi.pdf så tar de ikke traversen helt ned.
De bare løsner den og senker den på en side om gangen, men jeg mener å ha lest en annen plass at noen har tatt traversen helt ned.
Bjørn
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
Jepp.panelovn skrev: Sitter orginalforingene i en hylse som må kuttes/bankes/presses ut
De nye må også presses inn, men det går fint med kobberpasta og en jekk, om du ikke har pressverktøy (som forenkler ALT som har med foringer å gjøre).
Trenger ikke å ta subframen helt ned, nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
Jeg satte denne jobben til et lokalt verksted, 2300,- inkl. Eu-godkjenningen, foringene hadde jeg med til de.
Merkeverksted skal ha 7-8 lapper for denne jobben inkl. deler, da tar de ut motor nevnte de noe om..
Foringene er som regel så slitte at det bare er å dra den ut med håndmakt bare stålhylsen kommer lett ut, eller å skjære ut siste fillene fra den. Ligger noen tråder på dette fra før også, søk på 9-5 subframe.
Merkeverksted skal ha 7-8 lapper for denne jobben inkl. deler, da tar de ut motor nevnte de noe om..
Foringene er som regel så slitte at det bare er å dra den ut med håndmakt bare stålhylsen kommer lett ut, eller å skjære ut siste fillene fra den. Ligger noen tråder på dette fra før også, søk på 9-5 subframe.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- panelovn
- 1.2 bar
- Innlegg: 200
- Registrert: 26 nov 2010, 19:54
- Medlemsnummer: 2084
- Navn: Bjørn Gynnild Haugland
- Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
- Sted: Tromsø
Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
Takk for svar
søkte selvfølgelig bare på travers og hjelperamme, ikke subframe
søkte selvfølgelig bare på travers og hjelperamme, ikke subframe
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
Hvis du har funnet et verksted som tar ut motor for å bytte de foringene så ville jeg holdt meg LANGT unna...na_X skrev:Jeg satte denne jobben til et lokalt verksted, 2300,- inkl. Eu-godkjenningen, foringene hadde jeg med til de.
Merkeverksted skal ha 7-8 lapper for denne jobben inkl. deler, da tar de ut motor nevnte de noe om..
Foringene er som regel så slitte at det bare er å dra den ut med håndmakt bare stålhylsen kommer lett ut, eller å skjære ut siste fillene fra den. Ligger noen tråder på dette fra før også, søk på 9-5 subframe.
Jeg valgte å ta ned hele subframen, men så skulle jeg skifte litt mer enn bare foringene også da. Synes egentlig det var like greit, var ikke avskrekkende mye arbeid egentlig.
Som det blir sagt så detter som regel de gamle foringene ut av seg selv, og hylsa sitter igjen. Jeg tok enkelt knekken på disse ved å bruke hammer og meisel på kanten, slik at de "knakk sammen". Da fikk jeg dratt de ut med fingrene etterpå.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
jeg har montert powerflex foringer både ved og ta ned traversen og uten, letteste var og gjøre det uten og ta den ned.
men da skal det sies at jeg sto på verksted og gjore jobben, presset i foringene med girkasse jekken.
når jeg tok rammen ned så holdt jeg foringene under varmt vann slik at de ble mykere, så fikk jeg en stor og sterk kompis til og presse i foringene med hendene, det gikk det også
men da skal det sies at jeg sto på verksted og gjore jobben, presset i foringene med girkasse jekken.
når jeg tok rammen ned så holdt jeg foringene under varmt vann slik at de ble mykere, så fikk jeg en stor og sterk kompis til og presse i foringene med hendene, det gikk det også
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
- panelovn
- 1.2 bar
- Innlegg: 200
- Registrert: 26 nov 2010, 19:54
- Medlemsnummer: 2084
- Navn: Bjørn Gynnild Haugland
- Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
- Sted: Tromsø
Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
satt du bare foringene inn på toppen og presset på traversen under med girkassejekken?Mats900R skrev:jeg har montert powerflex foringer både ved og ta ned traversen og uten, letteste var og gjøre det uten og ta den ned.
men da skal det sies at jeg sto på verksted og gjore jobben, presset i foringene med girkasse jekken.
når jeg tok rammen ned så holdt jeg foringene under varmt vann slik at de ble mykere, så fikk jeg en stor og sterk kompis til og presse i foringene med hendene, det gikk det også
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1588
- Registrert: 04 des 2005, 17:17
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
jepp
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
- panelovn
- 1.2 bar
- Innlegg: 200
- Registrert: 26 nov 2010, 19:54
- Medlemsnummer: 2084
- Navn: Bjørn Gynnild Haugland
- Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
- Sted: Tromsø
Re: Skifte foringer i traversen / hjelperamme 9-5
Gjorde som du sa, brukte girkassejekken funket som bare det !
Deilig med nye foringer i traversen, 3 av de var helt utslitt, en var på veg ut av traversen, mens 2 var bra.
Deilig med nye foringer i traversen, 3 av de var helt utslitt, en var på veg ut av traversen, mens 2 var bra.
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)