Driftssikker 9-3 under 50.000, 2,0i eller 2,0t?
Moderator: Moderatorer
Driftssikker 9-3 under 50.000, 2,0i eller 2,0t?
Jeg ser etter en nyere og mer komfortabel bruktbil enn min 21 år gamle golf. Budsjettet mitt er ca. 50.000, og jeg kjører ca. 20.000 km i året. Jeg liker ikke dieselmotorer eller automatgir. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg en nyere golf, men jeg ser at en 9-3 koster omtrent det samme som en 4. generasjons golf, og er vesentlig bedre utstyrt og motorisert (selv uten turbo). Jeg regner med at de er mer komfortable også. Det jeg lurer på er om jeg kan regne med å finne en driftssikker 9-3 med turbo til den prisen, eller om jeg heller skal se etter en uten turbo. Jeg bor i bergensområdet, så det hadde vært best å finne en på vestlandet, ellers kan det bli både dyrt og tungvint hvis bilen ikke svarer til forventningene.
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Re: Driftssikker 9-3 under 50.000, 2,0i eller 2,0t?
Dette er aldri enkelt. Bilens historikk er vel stort sett det som avgjør hva du får.
Hvis budsjettet er opp til 50000 kr, så er det nok 1.generasjon 9-3 som er mest aktuell. I bensinversjon ble disse levert med 130 hk, 150 hk lavtrykksturbo og 185 hk Turbo.
Førtsnevnte er ikke akkurat skremmende sprek, men holder i massevis til normal kjøring forutsatt at du ikke har behov for å trekke tunge hengere eller lignende.
150 hk lavtrykk er etter min mening den beste motorstyrken, den er passe sprek og trekkvillig, og sannsynligvis den som er penest på drivstoffet.
185 hk er frisk, men her skal du sjekke historikken på bilen, da mange av disse kan være hardt kjørt da ytelsene her er gode.
Det du skal sjekke nøye er om du hører suselyder/hvining i gearkassa, og at den går greit å få i gear. Spesielt revers.
Og sjekk om bensinpumpa er bytta, disse stopper på hver eneste Saab ved 200`km pluss-minus, og koster fort endel penger hvis du ikke tar jobben selv. (ca. 7000 kr i deler og jobb)
Sjekk oljerøyk fra eksosen på bil med turbo.
Ellers så er jeg helt enig med deg, sammenlignet med en Golf av samme årgang så får du mye mer bil. Og du får verdens beste seter, noe du vil merke ved en evt.langtur.
Sjekk servicehefte, hvor mange eiere den har hatt, og prut så det holder. Mange tror de sitter på ei gullgruve om dagen...
Lykke til
Hvis budsjettet er opp til 50000 kr, så er det nok 1.generasjon 9-3 som er mest aktuell. I bensinversjon ble disse levert med 130 hk, 150 hk lavtrykksturbo og 185 hk Turbo.
Førtsnevnte er ikke akkurat skremmende sprek, men holder i massevis til normal kjøring forutsatt at du ikke har behov for å trekke tunge hengere eller lignende.
150 hk lavtrykk er etter min mening den beste motorstyrken, den er passe sprek og trekkvillig, og sannsynligvis den som er penest på drivstoffet.
185 hk er frisk, men her skal du sjekke historikken på bilen, da mange av disse kan være hardt kjørt da ytelsene her er gode.
Det du skal sjekke nøye er om du hører suselyder/hvining i gearkassa, og at den går greit å få i gear. Spesielt revers.
Og sjekk om bensinpumpa er bytta, disse stopper på hver eneste Saab ved 200`km pluss-minus, og koster fort endel penger hvis du ikke tar jobben selv. (ca. 7000 kr i deler og jobb)
Sjekk oljerøyk fra eksosen på bil med turbo.
Ellers så er jeg helt enig med deg, sammenlignet med en Golf av samme årgang så får du mye mer bil. Og du får verdens beste seter, noe du vil merke ved en evt.langtur.
Sjekk servicehefte, hvor mange eiere den har hatt, og prut så det holder. Mange tror de sitter på ei gullgruve om dagen...
Lykke til

1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Opp til 99-mod var det B204 motor og Trionic 5 motorstyring (turbomodeller) mens fra 2000 til 2002 var det B205 motor med Trionic 7 styring (kun turbo). Sistnevnte er bedre å kjøre, mens de tidligere er mer driftssikre. Det var problemer med oilsludge på B205.
Sjekk rust i fjærbein.
Sjekk rust i fjærbein.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Kjærringa kjøpte en 2001 9-3 ltt som vi chippa. Har kjørt på bilen ca 40k nå og så langt har jeg bytta ett tåkelys som var sprekt ved kjøp samt tatt vanlig service. Må nå bytte bremser pga kast i skiver..
Jeg er veldig glad i den bilen, lettskrudd og holdbar.
For ett år siden kjørte ho på en betonggris i ca 100kmt på e6 som resulterte i skadetakst på over 100k, retta den opp og ble enda mer imponert over hvor fint bygd bilen er.
Og med velfungerende 200hk er det en skikkelig sleeper, mange som har fått seg en overaskelse der.
Not sent using Tapatalk
Jeg er veldig glad i den bilen, lettskrudd og holdbar.
For ett år siden kjørte ho på en betonggris i ca 100kmt på e6 som resulterte i skadetakst på over 100k, retta den opp og ble enda mer imponert over hvor fint bygd bilen er.
Og med velfungerende 200hk er det en skikkelig sleeper, mange som har fått seg en overaskelse der.
Not sent using Tapatalk