Problemer med setebelte OG9-3
Moderator: Moderatorer
Problemer med setebelte OG9-3
Jeg har i min leting etter ny bil prøvekjørt tre OG9-3, 2 av de hadde setebelter som gikk tregt inn igjen og i 1 av dem var det vanskelig å få setebeltene løs fra låsen. Begge disse bilen hadde kjørt under 200.000 km. Etter litt søking fant jeg ut at det anbefales å vaske setebeltene med mildt såpevann for at de skal gå lettere inn igjen, men jeg har ikke sett noen løsning på problemet med låsen på setebeltene. Går det an å løse problemet uten å bytte setebeltene og/eller låsene?
Re: Problemer med setebelte OG9-3
Beltelåsene smørres med olje
Treg retur belter:drag helt ut belte og dusj belte med silikonspray.
Treg retur belter:drag helt ut belte og dusj belte med silikonspray.
Hvis gamle belter har treg retur er det ofte også blitt en ansamling av møkk og dritt på toppen av glidebøylen (eller hva den heter) som vil hindre beltet i å gli. Løft opp beltet og skrap rent med en tannpirker e.l. mellom beltet og bøylen. Kan også tre imellom et vanlig brettet papirark (evt. med litt såpevann) og dra det litt frem og tilbake over bøylen (sammen med beltet) for å fjerne mest mulig før du har på litt silikon.
Ok, er dette på undersiden av beltet der det kommer ut ved B-stolpen?arny skrev:Hvis gamle belter har treg retur er det ofte også blitt en ansamling av møkk og dritt på toppen av glidebøylen (eller hva den heter) som vil hindre beltet i å gli. Løft opp beltet og skrap rent med en tannpirker e.l. mellom beltet og bøylen. Kan også tre imellom et vanlig brettet papirark (evt. med litt såpevann) og dra det litt frem og tilbake over bøylen (sammen med beltet) for å fjerne mest mulig før du har på litt silikon.
Ja, øvre festet til beltet i stolpen. Møkka sitter ofte litt ned på bak/innsiden av bøylen så den kan være vanskelig å se.
Det er stort sett avleiringer ifra beltet som bygger seg opp, så varm såpevask av beltet bør også gjøres. Jeg trekker beltet så langt ut det går og fester det i noe (dørhåndtak på passasjerdør e.l.) før jeg vasker det, og lar det henge slik til det tørker.
Det er stort sett avleiringer ifra beltet som bygger seg opp, så varm såpevask av beltet bør også gjøres. Jeg trekker beltet så langt ut det går og fester det i noe (dørhåndtak på passasjerdør e.l.) før jeg vasker det, og lar det henge slik til det tørker.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Kjerringa sin bil hadde treg belteretur da hun kjøpte den, med 100 000 km på telleren. Jeg demonterte plasten på begge B-stolpene for å komme til, dro beltet helt ut, vasket beltene i mildt zalovann og brukte trykkluft på rullene. Sprayet den innerste delen av beltene med silikonspray. De ble tipp topp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan