Riktig/rettere pris?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Riktig/rettere pris?

Legg inn av Jørgen N237 » 10 nov 2012, 00:46

Hei,

jeg sliter litt, må selge 9-5`en utifra fornuftighetshensyn som lavere drivstoffutgifter, baksete med plass til en i midten, og aller helst 4x4. Ligger på finn til drøye 90000. Hva tror dere?

viewtopic.php?f=19&t=38498

Har egentlig ikke råd til å la den gå veldig mye billigere, men samtidig må det vurderes hva hensyn som skal veie tyngst..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Riktig/rettere pris?

Legg inn av TiaZzz » 10 nov 2012, 01:09

For det det er verd så ble jeg tilbudt en 04 Vector som hadde rullet ca. 200.000 til 62. Velholdt, men ikke entusiasteid. Kunne nok dratt prisen enda mer ned. Det virker som alt annet enn Aero går billig for tiden. Bra for meg som skulle kjøpe, men jeg skjønner at det suger for deg.

Legger du den ut på Finn så lag en skikkelig tekst. Nevn oljeskift og veivhusvent og nyttige ting som det. Ikke nevn trim. Se heller potensielle kjøpere an og nevn det for dem om de virker åpne for tanken. Litt sleipt, men effektivt. Lag teksten ryddig og oversiktlig. Skikkelige bilder. Bilen må være bortimot perfekt på bildene. For meg så er ikke det så farlig, jeg ser etter potensialet, men mange handler etter førsteinntrykk. Nevn oppgraderinger som er fornuftige og utskiftninger som kan være dyre for kjøpere.

Når det kommer til stykket så tror ikke jeg at du har råd til å bytte. Du skal være heldig hvis du klarer å bytte ut en så velholdt bil med noe like velholdt, med 4x4, bedre plass og noen kroner til overs(hvis huskjøp er grunnen). Kanskje en 9000. Ser de skryter fælt av plassen baki på STCS. Gode vinterbiler uansett. :wink:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 nov 2012, 03:55

TiaZzz skrev:For det det er verd så ble jeg tilbudt en 04 Vector som hadde rullet ca. 200.000 til 62. Velholdt, men ikke entusiasteid. Kunne nok dratt prisen enda mer ned. Det virker som alt annet enn Aero går billig for tiden. Bra for meg som skulle kjøpe, men jeg skjønner at det suger for deg.

Legger du den ut på Finn så lag en skikkelig tekst. Nevn oljeskift og veivhusvent og nyttige ting som det. Ikke nevn trim. Se heller potensielle kjøpere an og nevn det for dem om de virker åpne for tanken. Litt sleipt, men effektivt. Lag teksten ryddig og oversiktlig. Skikkelige bilder. Bilen må være bortimot perfekt på bildene. For meg så er ikke det så farlig, jeg ser etter potensialet, men mange handler etter førsteinntrykk. Nevn oppgraderinger som er fornuftige og utskiftninger som kan være dyre for kjøpere.

Når det kommer til stykket så tror ikke jeg at du har råd til å bytte. Du skal være heldig hvis du klarer å bytte ut en så velholdt bil med noe like velholdt, med 4x4, bedre plass og noen kroner til overs(hvis huskjøp er grunnen). Kanskje en 9000. Ser de skryter fælt av plassen baki på STCS. Gode vinterbiler uansett. :wink:
Hei,

joda, ligger jo på finn.. Hatt dialog med et par stk, og venter fremdeles på tilbakemelding på en som vil se den (men dette er nå et par dager siden..) 4x4 er vi nok gått bort ifra, blir nok mest sannsynlig en VW på tunet (har sett på to stk, mulig innbytte på en av dem). Det blir rett og slett for dyrt i lengden med bensinbil.. Trim er ikke nevnt på finn.no, og tror teksten skal være grei.

Ang huskjøp så er vel poenget at vi kun har økonomi til en bil på skilter og da bør forbruket være mindre enn 9-5`en (jeg pendler selv med 900 som er vesentlig billigere å kjøre med og eie)

Har hatt 9000 før og ja, plass er det. Men saab blir det ikke denne gangen, ikke forenelig med familiebil med god plass i baksetet og diesel og ikke dyrere bil for oss..
Styrer med DAB og AUX

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Legg inn av little_e » 10 nov 2012, 07:13

Jeg kan forstå argumentet ditt med lavere forbruk, men dersom du velger en bil fra VAG-konsernet som ikke er helt ny skal du være oppmerksom på at deleprisene trolig vil være langt høyere.
VAG har en deleprispolitikk som fungerer slik at jo færre som kjøper delen, jo mer skrur de opp prisen for så å la delen gå ut av sortimentet. Enkelte deler går ut etter så lite som 7-8 år fra bilene kom på markedet.

Saab 9-5 med B2x5 er kanskje ikke spesielt billig mtp å fylle tanken, men det er ikke spesielt dyr forsikring eller delepriser. Jeg har hatt flere Audier (har en nå), og har flere Audi-kamerater, så jeg vet hvor landet ligger når noe ikke er helt nytt. Hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt Saaben.

Du må også huske "du vet hva du har, men ikke hva du får..." :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 10 nov 2012, 08:41

Fått et tilbud om å bytte den i tilsvarende med 2.2 tid, mulig det er veien å gå.
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 nov 2012, 09:31

Drivstoffutgifter er en mye mindre del av kostnaden ved å ha bil enn man tror. Det koster penger å bytte bil, mye penger. Om du kjøper deg en VAG så skal du ha skilter på den, vips så forsvant det penger for store mengder drivstoff. Verditapet på 9-5en har blitt en del, Saab generelt er vanskelig å selge og det du burde ha gjort er å selge en VAG diesel og kjøpe en Saab bensin. Da hadde du sittet med minst like bra bil og en haug penger imellom. Siden du ikke har en VAG diesel å selge, men har Saaben, hvorfor gå andre veien?
Hvis motivet er økonomisk, så ikke gjør noe før du har satt opp hele dette regnestykket, hva taper du ved innbytte, hva koster det i drivstoff, hva koster de vanligste reparasjonene, forsikring etc. Hent inn priser og serviceintervaller, sett opp et regneark og se hva bilholdet koster deg, og hva et bilbytte vil koste deg.

Dersom du har kjøpt 9-5en for bankens penger så stiller det seg noe annerledes, skal du ha noe igjen for å bytte da, så må du selge Saaben for så mye at det dekker restlånet og så mye av neste bil at du kan cashe den ut, eller i det minste redusere rentekostnadene nok til at kostnadene ved bilbyttet betaler seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Legg inn av little_e » 10 nov 2012, 16:40

Jeg har jo en MY05 9-5 2.0t, og har tittet litt på Mercedes E-klasse w210 270 CDI/320 CDI og BMW E39 525D/530D. Selv om bilene har lavere drivstofforbruk, så er dette - som Ingvar N629 skriver - en liten del av totalkostnaden.

En kamerat som kjører E39 525D forteller at service hos BMW koster kr 10 000. Godt over det dobbelte av hva en service koster på min 9-5. Delepriser er jevnt over dyrere, selv om de ikke er rådyre - så lenge man ikke kjøper hos BMW, selvfølgelig. Jeg hadde kommet dårligere ut forsikringsmessig og bundet opp mer av pengene mine i noe som bare tapte seg i verdi.

Før man bytter bil skal man tenke seg godt om, såfremt man ikke virkelig trenger en annen bil pga plass, fremkommelighetsgrunner eller må frigjøre kapital. Mtp verdien til en ordinær 9-5 nå til dags får man frigjort fint liten kapital om man må kjøpe en annen bil igjen - uheldigvis...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar