Legg inn
av 99Turbo » 05 des 2012, 13:13
Lite problemer med motorer og gearkasser og automatkassene tåler også mye juling. Det var noen barnesykdommer på 03 og 04 som det ofte er på nye modeller fra de fleste fabrikanter, men det burde da være utbedret de fleste av de når bilene nærmer seg 10 år. Noen av disse feilene var elektriske feil f.eks føleren til drivstoffmåleren i tanken.Servopumpa blir byttet på mange etter en tid fordi pakning mellom toppdekselet og pumpa begynner å lekke, dette koster none tusen, men ikke vanvittig heller, men det lar deg også relativt enkelt gjøre skifte pakningen om en skrur selv. Fjærene forran er en annen gjennganger, de er av litt for dårlig kvalitet og brister. Dieselbilene har de samme problemene som fra de fleste andre merker, EGR ventil og partikkelfilter. Kjøp bensin om du kjører mye småkjøring, det er generelt råd.
Når det gjelder forbruk så er de som Saab og Volvo alltid har vært, noe tørste, ettersom hvordan du kjører bruker bensinmotorene 09-1,0 l på småkjøring vinterstid og 0,8-1,0 på sommer, på langkjøring er det nok mulig å få den ned i 0,65, men særlig under det tror jeg er vanskelig. Min bruker 1,0 på småkjøring om vinteren og 0,9 om sommeren og den har vært nede i 0,7 på langkjøring, men mest rundt 0,75. Men min er ikke original og en skal alltid huske at veldig mye av forbruket sitter i koblingen mellom hodet og høyrebenet.... Jeg har selv en bensin 03 modell og har ikke hatt problemer med den i det hele tatt, god bil å kjøre, bra utstyrt, sikker og lite problemer. Om bilen er interessant, kjøp en Vector eller Aero, utstyrsnivået er oftest mye bedre og stetene er i en helt annen liga enn på Linear modellene. Det er faktisk veldig mye bil for pengene og de har det samme service nettverket og deletilgangen som før Saabs konkurs.