Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
yosi4
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 des 2012, 23:09
Legg inn
av yosi4 » 27 des 2012, 20:12
Som nevnt i overskriften hvor sitter Knock sensoren på en saab 9000 med 2.3T?
-Takk
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 27 des 2012, 21:56
Årsmodell?

-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 27 des 2012, 22:24
Sit på blokka mot torpedovegg. På din 2.3 med DI/APC er det 13Nm i tiltrekkingsmoment. Viktig at det er trekt til med korrekt moment for optimal funksjon.
Bolten har utvendig Torx, so du må ha ei Torx-piper tilgjengelig om du skal løyse på den, huskar desverre ikkje dimensjon.
-
yosi4
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 des 2012, 23:09
Legg inn
av yosi4 » 27 des 2012, 22:29
fader da må jeg ut og handle moment nøkkel og da

takk for svar

-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 28 des 2012, 00:57
Husk å se til at du kjøper en momentnøkkel som går så langt ned

Ofte er momentnøkler ment for enten mye moment eller lite moment, ikke kjøp en 50-300Nm momentnøkkel til formålet

-
yosi4
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 des 2012, 23:09
Legg inn
av yosi4 » 28 des 2012, 12:07
jeg har nemlig en dyrere moment nøkkel som jeg bruker til topper osv men som du sier er den alt for grov

Så tenkte og kjøpe meg en litt rimeligere liten moment nøkkel er nok ikke alt for ofte man bruker så lite NM.

-
yosi4
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 des 2012, 23:09
Legg inn
av yosi4 » 28 des 2012, 15:43
Noen som kan gi en detalijert forklaring/bilde hvor denne H##evtes Sensoren er hen!? Nå har jeg stått og leita både høyt og lavt i ett par timer og begyner virkelig og Bli Fo###nna

er en 1991 moddel
-
yosi4
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 des 2012, 23:09
Legg inn
av yosi4 » 28 des 2012, 17:06
Den nye Sensoren jeg motokk Fra speedparts er lik den første du linket til,leitet litt til på min motor og fant en sensor der bildet ditt viste men den er ikke lik den jeg har fått ny. Den som står der nå er lik den du linket til som nr 2. kan jeg erstatte denne med en slik som vist på link nr 1. eller har jeg motatt feil del? kan denne ha blitt bytta til feil type tidligere eller har speedparts oppgitt feil del?..

-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 28 des 2012, 18:03
Anar ikkje om desse går om kvarandre desverre, men det er det nok andre som veit.
Men det er jo ikkje ofte sjølve bankesensoren streikar, somregel er jo problemet feil moment eller kabelbrudd. Du kan jo også demontere å sjekke at sensoren har god kontakt mot blokka.
-
yosi4
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 des 2012, 23:09
Legg inn
av yosi4 » 28 des 2012, 18:05
ok..litt surt og mota feil del også kosta jo litt penger,får si ifra til speedparts i morgen
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 des 2012, 14:31
Sjekk kabelen til sensoren, dette er en skjermet kabel og denne må være hel og uskadd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan