Bytte foringer, bakstilling 9-5
Moderator: Moderatorer
- dddanielll
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 49
- Registrert: 21 jun 2011, 12:44
- Medlemsnummer: N2241
- Navn: Daniel
- Bil: '84 SAAB 99GL 5-Speed
- Sted: Verdal
Bytte foringer, bakstilling 9-5
Noen som vet om en framgangsmåte / veileder / guide, for å få av bakvogna /-stilling, utenom den som står i Haynes boken? Synes den er litt "tunglesende" hehe
Gjerne video. Vurderer å bytte alle foringene bak selv. Skal byttes siden det ble påpekt at de var slitt. Byttes mest trolig til de av typen Powerflex. Er er en 9-5 Aero
04
Sist redigert av dddanielll den 09 feb 2013, 22:48, redigert 1 gang totalt.
'84 SAAB 99GL 5-Speed
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ta av bakstilling 9-5
Tungvint å slippe ned hele greia bare for å bytte foringer. Men skal du absolutt ned med den, så er det demperne, pendelarmene og fire bolter mot karosseri i midten som må løsnes, pluss bremseslanger, håndbrekkwirer og kabling til ABS og evt lastvinkelgiver til Xenon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- dddanielll
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 49
- Registrert: 21 jun 2011, 12:44
- Medlemsnummer: N2241
- Navn: Daniel
- Bil: '84 SAAB 99GL 5-Speed
- Sted: Verdal
Re: Ta av bakstilling 9-5
Går det ann å bytte foringer uten å ta ned bakstillinga da? 
'84 SAAB 99GL 5-Speed
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ta av bakstilling 9-5
Ja er vel de fremste i pendelarmene du tenker på, se i FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- dddanielll
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 49
- Registrert: 21 jun 2011, 12:44
- Medlemsnummer: N2241
- Navn: Daniel
- Bil: '84 SAAB 99GL 5-Speed
- Sted: Verdal
Re: Ta av bakstilling 9-5
Ja, er sikkert de du mener på som er de som bør byttes
Bilen har gått 120-130k km, men det ble påpekt allerede på 110k. Men får ikke opp bilde som skal være på fac'en her viewtopic.php?f=33&t=9746.
Er det dette bilde som skal være?
Er det altså foringa ved demperen(e) (4) som skal byttes da? Er det de som alltid kan til at 9-5'ene (Virker som det er en "klassiker" på 9-5) får "feil" hjulstilling, som for mye camber osv?
Tenkte at man måtte bytte alle foringene, siden det var det de hadde gitte tilbud på på verksted. Og det var mange mange mange tusen kroner
Denne "oppå" caliperen?

Er det dette bilde som skal være?
Er det altså foringa ved demperen(e) (4) som skal byttes da? Er det de som alltid kan til at 9-5'ene (Virker som det er en "klassiker" på 9-5) får "feil" hjulstilling, som for mye camber osv?
Tenkte at man måtte bytte alle foringene, siden det var det de hadde gitte tilbud på på verksted. Og det var mange mange mange tusen kroner
Denne "oppå" caliperen?

'84 SAAB 99GL 5-Speed
- Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Ta av bakstilling 9-5
Foringa i den FAQ-en du linkar til er nr. 3 på di tegning. Det er ihvertfall en gjengangar som lagar dunkelydar.dddanielll skrev:Er det altså foringa ved demperen(e) (4) som skal byttes da? Er det de som alltid kan til at 9-5'ene (Virker som det er en "klassiker" på 9-5) får "feil" hjulstilling, som for mye camber osv?
Når det gjeld feil hjulvinklar kan også kuleforingane (markert som nr 4 på tegninga du har) være syndaren.
- dddanielll
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 49
- Registrert: 21 jun 2011, 12:44
- Medlemsnummer: N2241
- Navn: Daniel
- Bil: '84 SAAB 99GL 5-Speed
- Sted: Verdal
Re: Ta av bakstilling 9-5
Ifølge NAF-testen som ble gjort da bilen ble kjøpt, var det notert ned; "Noe stor positiv spissing bak"
Måleverdiene til NAF. Bakstilling
0*42' som tilsvarer ved 16" felg 4,97mm
Camber, venstre -1*54'
Camber, høyre -1*54'
Løpsretning .0*03'
Ifølge Haynes boka skal spissing / toe-in være 3,2mm +/- 1,4mm med 16" felg
Camber, 0,8*
Vet ikke helt hva de mener med -1*54' på camberen.
Men 3'eren på tegningen. Synes det ser "naturlig" ut, at de kan påvirke spissingen
Måleverdiene til NAF. Bakstilling
0*42' som tilsvarer ved 16" felg 4,97mm
Camber, venstre -1*54'
Camber, høyre -1*54'
Løpsretning .0*03'
Ifølge Haynes boka skal spissing / toe-in være 3,2mm +/- 1,4mm med 16" felg
Camber, 0,8*
Vet ikke helt hva de mener med -1*54' på camberen.
Men 3'eren på tegningen. Synes det ser "naturlig" ut, at de kan påvirke spissingen
'84 SAAB 99GL 5-Speed