Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 06 apr 2013, 13:55

Optisk kabling, hva legger du egentlig i det?
En annen form for can-bus det da eller? Hvordan er det og bytte stereo i de med optisk kabling da?

Har alle ng 9-3 dette?

Jeg tenker nok ikke og trimme veldig mye, den tiden er nok forbi for meg :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Ingvar N629 » 06 apr 2013, 15:15

cmx2k skrev:Optisk kabling, hva legger du egentlig i det?
En annen form for can-bus det da eller? Hvordan er det og bytte stereo i de med optisk kabling da?

Har alle ng 9-3 dette?
Fiberoptikk :wink: Er ikke uten grunn at ingeniørene på Saab ble kalt ingeniørmafiaen, de fikk det ofte som de ville og resultatene er en del teknisk avanserte løsninger, se f eks på motorstyresystemet Trionic, hvor mange andre bruker ione-målinger til å analysere forbrenningsprosessen? Kanskje ikke så rart at det ikke gikk helt opp økonomisk...

Mener å huske at fiberoptikken på akkurat stereoen ble erstattet med konvensjonelle kabler i 2007 eller der omkring, men det husker sikker noen andre bedre enn meg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 apr 2013, 15:33

Ingvar N629 skrev:Mener å huske at fiberoptikken på akkurat stereoen ble erstattet med konvensjonelle kabler i 2007 eller der omkring, men det husker sikker noen andre bedre enn meg.
Fiberoptikken går mellom hovudkomponentane i audiosystemet (hovudenheit->CD-spelar+evt. vekslar->forsterkarar, som du skriv var det M07 skiftet kom. Ein enkel måte å sjå om en har fiberoptikk i systemet eller ei, er å sjå på hovudenheita. Har den AUX-ingong i fronten på spelaren har en den nye typen utan fiberoptikk, har en spelar uten AUX evt AUX mellom seta har en fiberoptikk.
Eit unntak, og det gjeld bilar med navigasjon. Der fikk en ikkje AUX i fronten på navienheita før midt i 2008, so er det en 2007 eller tidlig 2008, har ikkje navien AUX sjølv om systemet har konvensjonell kabling.

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 06 apr 2013, 16:09

Hvordan er det og ettermontere/sette inn annen spiller/sub/høytalere i en bil med denne fiber optiske løsningen da?
Evnt ettermontere sub mot den orginale spilleren?
Dette har jeg gjort i en BMW 3-serie en gang, måtte ha noen kabeloverganger/fixer så funka det greit.

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 08 apr 2013, 17:17

Virkelig ingen som har/eller vet hvordan det er og montere en sub og evnt nye høytalere i en 9-3NG med optisk kabling, og bruke orginal spiller?
Hva må gjøres for og kunne bruke en annen spiller enn den orginale?

Er dette noe av samme opplegget som Opel har?
Har ettermontert spiller og sub i en Opel fra ca samme årsmodell, gikk greit med en masse kabeloverganger og styr.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av Tor N12 » 08 apr 2013, 17:26

cmx2k skrev:Virkelig ingen som har/eller vet hvordan det er og montere en sub og evnt nye høytalere i en 9-3NG med optisk kabling, og bruke orginal spiller?
Nå er jo ikke akkurat emnetittelen på denne tråden noe som trekker til seg folk med stereointeresser.... vi har også en kjekk søkefunksjon oppe til høyre ;)

Tok meg noen sekunder å finne disse:
viewtopic.php?f=37&t=39490
viewtopic.php?f=37&t=37722&p=268738&hil ... +3#p268738
viewtopic.php?f=37&t=37168&p=267873&hil ... +3#p267873
viewtopic.php?f=37&t=33322&p=243543&hil ... +3#p243543

8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av 99Turbo » 08 apr 2013, 19:32

Jeg har 03 9-3 Vector som nå har ruslet ca 165 t. Den er godt fulgt opp med servicer og ting som har måttet byttes gjennom årene. Jeg har hatt den i 2 år uten tull og er veldig godt fornøyd. Knekte originalfjærer er vanlig og lekkasje av motorolje inn i servopumpa pga brist i o-ring skjer en eller annen gang. Understellet er bra på veien og trives med det originale sportsunderstellet. de fleste barnesykdommer burde jo være utbedret på de bilene som er gått ca 140 t, men en er aldri helt sikker, tankfølere var en ting som dukket opp på endel biler. På min målte den helt feil en tid, men ble frisk igjen etter omtrent 6 mnd...... Seter er kanskje dårligere enn på 9-5 Aero, men de er fortsatt veldig bra og ikke så mye dårligere. Setene jeg virkelig savner er Aero/Viggen stolene jeg hadde i gamlebilen min, det var stoler med kjempestor S!!! Den har litt langt overheng foran, så med 30 senk må en være litt forsiktig, fronten går ikke over kantstein langs parkeringer (mener ikke ved innkjøringen altså :wink: ) og skarpe "knekker" inn på gårdsplasser ol. Jeg har også Maptun steg 3 og er kjempefornøyd med det, men tror det blir enda bedre når jeg for skiftet IC om en ukes tid, det trengs. Stereo er et problem med den kablingen som er, men det er mulig å oppgradere, men hovedenheten bør bli stående. Jeg har modellen med en forsterker under setet og en på venstre side i bagasjen, det er da 6x9+4 i hattehylla, 3,5 i dash og 6,5 i dørene, de har jeg byttet ut med litt mer kvalitet. Det spiller da rent og pent, men setter ingen volumrekorder. Masse å lese om oppgradering på svenskeforumet, saken er egentlig at du må ta signal fra høytalere til ekstern forsterker og at hovedenheten ikke lett lar seg bytte ut. Det er alt i alt en bil som er kjent for å være driftsikker å ikke ha særlig store problemer, men noen særegenheter har jo de fleste biler. Slitedeler er jo det samme for alle biler, men kan jo nevne at det ikke er skiftet en eneste foring noe sted i forstilling eller bakstilling på min bil enda, og den er helt tyst.
Prøv både 9-3 og 9-5, sjekk de grundig og kjøp den du liker best. Begge bilene er type MYE bil for pengene om dagen :wink:

Brukeravatar
cmx2k
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 02 apr 2013, 11:07

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av cmx2k » 10 apr 2013, 13:25

Takk for svar 99turbo.

Hvordan oppleves din 9-3NG med steg 3?
Hester og nm på papiret er ofte ikke det samme i praksis, har kjørt biler som har vært 'trimmet' til 240hk før, uten at de har føltes spesielt spreke..

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Bilbytte, vurderer Saab, 65-70k?

Legg inn av 99Turbo » 13 apr 2013, 14:59

cmx2k skrev:Takk for svar 99turbo.

Hvordan oppleves din 9-3NG med steg 3?
Hester og nm på papiret er ofte ikke det samme i praksis, har kjørt biler som har vært 'trimmet' til 240hk før, uten at de har føltes spesielt spreke..
Synes den går greit, men vil nok merke forskjell når jeg snart får inn ny ic, tror den også trenger det når den kommer opp der, merker at det tar litt tid å bygge trykket opp igjen etter gearskift med godt pådrag. Jeg er veldig fornøyd med det jeg har på bilen, det drar godt og har et solid moment tidlig. Kjører på høygear "over alt" i alle "hastigheter" og henter seg opp igjen fra lav hastighet fint. Utklasser mange dieselbiler jeg har kjørt på det punket. Ikke noe voldsomt slag i aksen, men relativt jevnt drag. Da føles det ikke så raskt, men er det samtidig som belastningen blir litt jevnere og snillere. Ser Maptun har endret litt i trimprogrammet sitt siden jeg kjøpte , men steg 3 er jo veldig prisgunstig nå da :D Da jeg kjøpte inkluderte det halvsats til eksos også og kostet det samme som TD04 steg 1.

Svar