
Brukere her som er på detailersclub eller andre tilsvarende forum/klubber kan nok mye heller lese en "Show and shine" der da dette slettes ikke kommer til å bli noen "skrytetråd" som viser hvor dårlig det var på forhånd og hvor bra det ble - her var utgangspunktet faktisk veldig bra, men bilen er jo ikke ny og da finner en alltids ting å jobbe med.
Med denne tråden vil jeg egentlig forsøke å vise/forklare hvordan jeg gjør det, og håper det kanskje kan være til inspirasjon for andre

Bilen er ikke ferdig enda, og kommer til å oppdatere her underveis. Når jeg er ferdig gjør jeg sikkert noen endringer på denne posten og oppsummerer ca timeforbruk, hvilket utstyr som er brukt etc.
Vi starter med vask

Når bilen kom var den i utgangspunktet ikke særlig skitten, men når en skal polere er det viktig at det er så rent som overhode mulig, så punkt èn var selvfølgelig en grundig vask.
Jeg har kjøpt endel nytt utstyr i det siste, og tenkte at dette måtte være en perfekt anledning for å teste litt av det

I og med at det var sol ute startet jeg like godt inne i garasjen!
Aller først brukte jeg prick-bort. Dette er en helt fantastisk avfetting, men vær obs på at den gjør ikke jobben alene.
Det er ugunstig om den tørker (som alt annet), og dette var hovedgrunnen til at jeg la det på i garasjen. (Stor fordel om den får virke 5-10 minutter).
Deretter var det utprøving av første "nye dings", Tornador foam.
Denne er ikke primært laget for utvendig vask - igrunnen er den vel ikke laget for utvendig vask i det hele tatt, og jeg hadde bare avfetting i form av Surfex HD.

Mange hevder at skummet blir for tørt og ikke renner av - jeg skal ikke være veldig uenig, MEN blandingsforhold har helt klart mye å si, og jeg synes dette ble helt greit.

Sett fra en annen vinkel ser en at skummet har løst opp endel skitt


Her er vel tatt like før jeg begynte med handvasken.

Kom plutselig på at jeg hadde glemt av tanklokket, så la litt skum der og børstet.

Korrosol sprayet på felgene.
Utgangspunktet var som nevnt ikke så verst, og den fant ikke mye å jobbe med!

Dette produktet "spiser jern", dvs. piggstøv etc, og det inneholder et stoff som gjør at det "blør lilla" der det finner noe å jobbe med. Mine egne felger er/var MYE værre enn disse for å si det sånn....
Bilen ble tørket og kjørt inn i garasjen igjen og nå var den klar for en ordentlig inspeksjon.
En ting som kan være veldig greit å vite:
Forbrukerprodukter for "polering" inneholder ikke slipemidler men "fillere" som legger seg i lakken og "skjuler" småriper, swirl etc ganske godt.
Etter en slik vask som jeg tok strippes lakken for alt slikt og en ser hva en har å jobbe med.. Når en skal polere "på ordentlig" innebærer det at en sliper i lakken, dog er det uhyre lite som fjernes!

Dette var heller ikke det verste jeg har sett, og jeg tør vedde mye penger på at bilene til minst 90% av brukerne her inne ser akkurat slik ut (eller værre) om en stripper helt for voks og "polisher" med fillere.
Tok en pause utvendig da denne også skulle tas innvendig.
Mye av grunnen til at jeg gjør det i denne rekkefølgen er at det er greit om bilen er ren når jeg begynner innvendig, men i og med at det blir litt slanger og ledninger inn/ut av bilen er det greit å være ferdig med det før en begynner å polere så en ikke ødelegger nypolert lakk med støvsugerslangen f.eks..

Her kommer Tornador Foam mer til sin rett.

Skumblandinga består nå i hovedsak av vann og Meguiars APC, men også "en dært" Surfex HD.
Lar skummet ligge i noen minutter, så går en på med børste.


Og våtsuger.
Alternativt kan en bruke en rensemaskin, men da en uansett må skrubbe litt og først legge såpe, så skyllevann har jeg ikke brydd meg med å investere i rensemaskin da hovedforskjellen på denne og en våtsuger er at den har mulighet til å pumpe ut væske.
Bare for ordens skyld:
Det ble gått over med "skyllevann" flere ganger etter skummet, selvfølgelig med våtsuging mellom hvert trinn.
På bildet er det vel første suginga som vises i og med at væska som kommer opp ikke er helt ren..
Når dette var gjort tok jeg en rens av skinnet i bilen, men dette har jeg dessverre ikke bilder av.
Brukte Swissvax Leather-cleaner, som jeg er meget godt fornøyd med.
Bilen ble så "satt til tørk" i et døgn med en liten kupevarmer og vinduene på gløtt.
Nå tror jeg faktisk ikke jeg har tatt flere bilder av interiøret, så dere får ta meg på ordet

Siste runde med skyllevann var forøvrig vann og en liten skvett ValetPro Enzyme Odor eater for å hjelpe til å fjerne lukt.
(Det var ikke noe stygg lukt i bilen, men det lukter alltid "noe" i en gammel bil, og de fleste synes vel det er bedre uten lukt.)
Etter tørkinga tok jeg også en runde med Ozon, som er voldsomt mye bedre enn andre kjemikalier når det kommer til luktfjerning.
NB! Ozon er ikke noe en leker med!! Det kan være svært helseskadelig, og om resultatet skal bli bra, er det viktig at så mye som mulig av kilden til lukt er borte før en ozonerer.
Da var vi komet til lakken igjen


Her har jeg tapet opp et område for å teste hvilken polish/pad/maskin jeg skulle bruke for å få bukt med mest mulig.
Forøvrig samme området som er avbildet lenger oppe her, da uten tape.

(Originalen, på min nykalibrerte skjerm viser forskjellen ganske godt, men ser at det ikke kommer så godt frem i den komprimerte jpg-fila...

Jeg trodde jeg traff blink på første forsøk, forøvrig en DAS6-Pro DA-maskin med burgunder Meguiars pad (grov) og Würth P20 polish.
Senere skulle det vise seg at lakken var "noget komplisert", og selv med kraftig roterende maskin (Flex), noen av de groveste pad'ene som er å få tak i (grønn 3M og hvit Menzerna), og GROV polish (3m Fast Cut Plus), til slutt kjørt så hardt at jeg tok livet av en pad og det nesten luktet svidd i garasjen, kom jeg ikke ned i de dypere ripene.
Jeg aner ikke hvordan dette henger sammen, for produktene jeg har brukt er av det groveste som finnes og det eneste de ikke har klart å fjerne av defekter på alle andre biler jeg har prøvd det på, er skader som er så store at en uansett må lakkere.
(Kan nevne at om en kjenner ripa med neglen kan en si at en ikke kan fjerne den med polering - redusere den kan en gjøre, og den vil ikke være på langt nær så synlig....)

Måtte bare ta bilde


Begynner å få opp glansen og fargen! Her var vel grovkorrigeringa gjort.
Etter dette går jeg over med 2-3 finere polisher på DA-maskin (jeg valgte på et tidspunkt å droppe DA på første steg og går heller for roterende da det er mer effektivt og behagelig, MEN krever mer etterarbeid med DA..)
Når fineste polish er kjørt legger jeg en sealer med maskin, og avslutter med en god voks. Denne får nok Swissvax Viking tenker jeg

Tenkte også jeg kunne vise hvordan en kan fjerne slikt:

Her er det tydeligvis noe lakk/maling fra ett eller annet som har satt seg, og dette er MYE jobb å vaske eller polere bort, så da bruker en clay.
(Går forsåvidt over hele bilen med clay før polering, men ikke like iherdig som en må på slike flekker..)

Sprayer på litt clay-lube, i dette tilfellet Meguiars quick detailer på lakken og clay-baren, så er det bare å "gnikke".
Dette satt godt, så det måtte ett par minutter til for å få det slik:

Og etter enda ett par minutter så det slik ut:

Som en ser, lager clay mikroskopiske riper og en bør/må polere opp området etterpå. Her brukte jeg også en aggresiv clay, og da blir det gjerne ekstra riper, men de er jo ikke dypere enn eksisterende swirls og vaskeriper, så da har det ikke noe å si..

Jeg begynte også å polere refleks/lykteplata på bakluka, men tida rant fra meg og jeg måtte avslutte før jeg var ferdig

Baklykta er ikke rørt til sammenligning.
Her brukte jeg en mindre pad og roterende maskin. Skal bruke en liten ullpad på alt av plast når jeg kommer så langt.
Det var alt for denne gang.