Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Moderator: Moderatorer
Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Hei!
Kommet over en motor fra en Aero som jeg vurderer å putte i min vanlige 2.0t. Fått tilbud på dette på verksted, men er det samme system på 2.0t å aeron? Er det virkelig bare å bytte motor å sette i hjernen fra aeroen så tute å kjøre?
Hvilke problemer kan jeg få av dette? Tror dere noen som tar eu-kontroll sjekker effekt? Blir jo en god del mer pulver enn org. 2.0t.
Håper noen kan svare på disse spm.
Kommet over en motor fra en Aero som jeg vurderer å putte i min vanlige 2.0t. Fått tilbud på dette på verksted, men er det samme system på 2.0t å aeron? Er det virkelig bare å bytte motor å sette i hjernen fra aeroen så tute å kjøre?
Hvilke problemer kan jeg få av dette? Tror dere noen som tar eu-kontroll sjekker effekt? Blir jo en god del mer pulver enn org. 2.0t.
Håper noen kan svare på disse spm.
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Du må programere om hjernen på bilen.
Nei, ingen vil merke at du har byttet motor. Du vil få problemer hvis du forårsaker en ulykke og noen sjekker at bilen er trimmet fra 150 hk.
Forskjellen på en standard 2,3 motor og en Aero-motor er turbo og hjerne.
Motorene er helt like. Det er ikke noe spesielt ved en Aero-motor.
Istendenfor å bytte motor kan du montere en Aero-turbo på motoren som sitter i bilen din og omprogramere hjernen din. Du vil oppnå samme effekt som en Aero.
Nei, ingen vil merke at du har byttet motor. Du vil få problemer hvis du forårsaker en ulykke og noen sjekker at bilen er trimmet fra 150 hk.
Forskjellen på en standard 2,3 motor og en Aero-motor er turbo og hjerne.
Motorene er helt like. Det er ikke noe spesielt ved en Aero-motor.
Istendenfor å bytte motor kan du montere en Aero-turbo på motoren som sitter i bilen din og omprogramere hjernen din. Du vil oppnå samme effekt som en Aero.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Om du flytter med hjernen så er det vel i orden, men det er mulig det er noe forskjell ved noen årsmodeller. Skifter du til toppdekselet fra 2,0 motoren så er det ikke noe problem med eu, men det står 2,3 på det andre dekselet 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Du kan enkelt bytte motoren, hvis den er av samme årsmodell som bilen, eller innenfor samme intervall mtp endringer. Skriver du årsmodell på motor og bil så er det lettere å svare.
Har du manuell kasse så må du bytte clutch. Automatkassene er også forskjellige, men ser like ut utenpå og bør ikke være noe problem i praksis.
Styreboksen kan du bytte såfremt den er til samme modellår som bilen, MEN den må programmeres inn for å fungere sammen med startsperra i bilen din. Uansett er det ikke noe problem å legge inn software for Aero-motoren i boksen du har fra før, men et Saab-verksted gjør det neppe.
Med mindre du får tak i en helt ny motor, bør du gå over motoren før den monteres, uansett hvor pent den har gått tidligere. En ting er oilsludge som disse er kjent for, en annen ting er vanlig slitasje på registeret. Når motoren først er ute av bilen så er det ikke rare jobben å skifte dette, men med motoren i bil så er det enkleste å ta motoren ut igjen for å skifte register. Å montere nytt register kan derfor være lurt, selv om det gamle ikke er helt utslitt. Sjekk gjerne også lager og ta ned bunnpanna for rens. Demonter også oljesila og rens den godt, og monter den med ny o-ring. Skift også o-ringene på oljerøret fra filterhuset når bunnpanna først er nede. O-ringene du trenger finnes i registersettene som selges hos Saab, settet koster ikke all verden.
Har du manuell kasse så må du bytte clutch. Automatkassene er også forskjellige, men ser like ut utenpå og bør ikke være noe problem i praksis.
Styreboksen kan du bytte såfremt den er til samme modellår som bilen, MEN den må programmeres inn for å fungere sammen med startsperra i bilen din. Uansett er det ikke noe problem å legge inn software for Aero-motoren i boksen du har fra før, men et Saab-verksted gjør det neppe.
Med mindre du får tak i en helt ny motor, bør du gå over motoren før den monteres, uansett hvor pent den har gått tidligere. En ting er oilsludge som disse er kjent for, en annen ting er vanlig slitasje på registeret. Når motoren først er ute av bilen så er det ikke rare jobben å skifte dette, men med motoren i bil så er det enkleste å ta motoren ut igjen for å skifte register. Å montere nytt register kan derfor være lurt, selv om det gamle ikke er helt utslitt. Sjekk gjerne også lager og ta ned bunnpanna for rens. Demonter også oljesila og rens den godt, og monter den med ny o-ring. Skift også o-ringene på oljerøret fra filterhuset når bunnpanna først er nede. O-ringene du trenger finnes i registersettene som selges hos Saab, settet koster ikke all verden.
Det er ikke helt sant, det kommer an på årsmodell. Å kjøre en tidlig B235E med TD04 turbo og Aero sw er å be om trøbbel i lengden. Clutchen kommer også til å ta kvelden, uansett årsmodell.Helge skrev: Forskjellen på en standard 2,3 motor og en Aero-motor er turbo og hjerne.
Motorene er helt like. Det er ikke noe spesielt ved en Aero-motor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Hvis du mener toppdeksel på motor så står det ingenting der.99Turbo skrev:Om du flytter med hjernen så er det vel i orden, men det er mulig det er noe forskjell ved noen årsmodeller. Skifter du til toppdekselet fra 2,0 motoren så er det ikke noe problem med eu, men det står 2,3 på det andre dekselet
Men på plastdekselet som dekker fuelrail og innsug står det 2,0 eller 2,3.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Og med tidlig så mener du 98-99?Ingvar N629 skrev:Det er ikke helt sant, det kommer an på årsmodell. Å kjøre en tidlig B235E med TD04 turbo og Aero sw er å be om trøbbel i lengden. Clutchen kommer også til å ta kvelden, uansett årsmodell.Helge skrev: Forskjellen på en standard 2,3 motor og en Aero-motor er turbo og hjerne.
Motorene er helt like. Det er ikke noe spesielt ved en Aero-motor.
De første Aeroene kom i siste halvdel av 99 som 00 modeller.
Og endringen på ventliene ble vel gjort på alle motorene?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Bilen jeg har nå er en -01 å motoren er ifra -99. Gått over. For 50.000 siden men ikke noe problem å gå over å skifte det dere snakker om her.
Men kan nok sikkert finne en Aero kasse også å slenge på, tror dem hadde det på samme sted som motoren fantes.
Så han var ikke sikker men han trodde det satt et steg 1 boks som fulgte med.
Samtidige med motorbytte kommer jeg bytte det meste av føringer til powerflex, men hvilke er viktigst å bytte?
Men kan nok sikkert finne en Aero kasse også å slenge på, tror dem hadde det på samme sted som motoren fantes.
Så han var ikke sikker men han trodde det satt et steg 1 boks som fulgte med.
Samtidige med motorbytte kommer jeg bytte det meste av føringer til powerflex, men hvilke er viktigst å bytte?
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Hvis motoren som sitter i bilen er fra 99 har den sannsynligvis ikke de " riktige" ventilene. Det er ikke anbefalt å ta ut noe særlig mere enn 200 hk.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Helge skrev:Hvis motoren som sitter i bilen er fra 99 har den sannsynligvis ikke de " riktige" ventilene. Det er ikke anbefalt å ta ut noe særlig mere enn 200 hk.
Det er litt synd da, Mener denne har gått med 270hk på steg 1 tidligere etter info av forrige eier å det med kun 3" DP med 2,5 fra kat å bak. Men dette må jeg sjekke opp.
Men følgene må da gjøres:
Skifte motor
Bytte til Aero boksen
Få programmert startsperren
Er det disse tingene som skal til?

NB. For å rette på dette så er Bilen jeg har nå med 2.0T motoren en -01. Men Aeromotoren er fra en -99.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Skal du gå fra 2.0t til 2.3t så er det det, ja, men 2.3t kom vel kun i 175hk variant(?). Skal du ha 2.3T så må du skifte turbo i tillegg som nevnt over her. (Gitt at du sikter på noe original programvare. Trim er et annet forum)
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
TiaZzz skrev:Skal du gå fra 2.0t til 2.3t så er det det, ja, men 2.3t kom vel kun i 175hk variant(?). Skal du ha 2.3T så må du skifte turbo i tillegg som nevnt over her. (Gitt at du sikter på noe original programvare. Trim er et annet forum)
Trim er i annet forum ja. Men tror jeg kunne få med en steg 1 boks til aero motoren. å på den sitter det vel en 15T om jeg ikke misminner meg helt? er vel 230hk org. ?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Det fantes ikke Aero før i 2000. Hvis det er en B235E med turbo fra Aero så har den "feil" eksosventiler.Kendo skrev:TiaZzz skrev:Skal du gå fra 2.0t til 2.3t så er det det, ja, men 2.3t kom vel kun i 175hk variant(?). Skal du ha 2.3T så må du skifte turbo i tillegg som nevnt over her. (Gitt at du sikter på noe original programvare. Trim er et annet forum)
Trim er i annet forum ja. Men tror jeg kunne få med en steg 1 boks til aero motoren. å på den sitter det vel en 15T om jeg ikke misminner meg helt? er vel 230hk org. ?
Over 200 hk er ikke noe problem, men skal man langt over så blir det fort krøll, man må uansett passe på temperaturene og investere i HW deretter om man skal trimme disse. Jeg mappet nettopp en 2,0t til 270hk/400nm, men da hadde den en god del oppgraderinger.Helge skrev:Hvis motoren som sitter i bilen er fra 99 har den sannsynligvis ikke de " riktige" ventilene. Det er ikke anbefalt å ta ut noe særlig mere enn 200 hk.
2,3t hadde 170 hk fra MY98-MY00. Nimonic eksosventiler ble innført på 2,3t fra MY01, da fikk den 185 hk. Aeroen hadde Nimonicventilene fra året den kom, altså MY00.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Ingvar N629 skrev:Det fantes ikke Aero før i 2000. Hvis det er en B235E med turbo fra Aero så har den "feil" eksosventiler.Kendo skrev:TiaZzz skrev:Skal du gå fra 2.0t til 2.3t så er det det, ja, men 2.3t kom vel kun i 175hk variant(?). Skal du ha 2.3T så må du skifte turbo i tillegg som nevnt over her. (Gitt at du sikter på noe original programvare. Trim er et annet forum)
Trim er i annet forum ja. Men tror jeg kunne få med en steg 1 boks til aero motoren. å på den sitter det vel en 15T om jeg ikke misminner meg helt? er vel 230hk org. ?
Over 200 hk er ikke noe problem, men skal man langt over så blir det fort krøll, man må uansett passe på temperaturene og investere i HW deretter om man skal trimme disse. Jeg mappet nettopp en 2,0t til 270hk/400nm, men da hadde den en god del oppgraderinger.Helge skrev:Hvis motoren som sitter i bilen er fra 99 har den sannsynligvis ikke de " riktige" ventilene. Det er ikke anbefalt å ta ut noe særlig mere enn 200 hk.
2,3t hadde 170 hk fra MY98-MY00. Nimonic eksosventiler ble innført på 2,3t fra MY01, da fikk den 185 hk. Aeroen hadde Nimonicventilene fra året den kom, altså MY00.
Denne Aero motoren kommer fra en svensk bil, kom aeroen tidligere der?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Nytt for meg iallfall.... jeg tror du får delvis uriktige opplysninger, eller så er det snakk om en motor fra en MY00 som er registrert sent i 1999.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Motorbytte SAAB 9-5, fra 2.0t til 2.3t
Det finnes manger Aeroer som er regget i 1999 som 2000 modeller.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.