Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Øyvind N43
- 1.2 bar

- Innlegg: 223
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 43
- Navn: Øyvind
- Bil: 9000
- Sted: Hovin
Legg inn
av Øyvind N43 » 25 jan 2005, 17:50
Hvis du skal bytte innsug, ville jeg ha bytta topp i samma slengen, sett på en 2,3l topp og innsug

Saab 9000 CSE
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 25 jan 2005, 19:30
Kammene er ikke kvassere. De er vel like... Men 2.3 toppen er klart bedre enn den gamle 2.0-toppen.. Aller helst bør du ha toppen fra kort-motoren men da må du lage deg ei dekkplate ettersom toppen er kortere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Rune N35
- MAX BOOST
- Innlegg: 2951
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Årnes, Romerike
Legg inn
av Rune N35 » 25 jan 2005, 22:10
2,1 innsuget fra 900 passer dårlig på din 9000.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 25 jan 2005, 22:24
har
hørt at kammene som sto på 85 mod 900 turbo 16V er litt hvassere en resten.... om dette stemmer vet jeg ikke da men... og som sagt så passer ikke 900 insug over på 900... (med mindre du ikke vil ha innsuget stående inne i cupeen da.....

)
-
Rune N35
- MAX BOOST
- Innlegg: 2951
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Årnes, Romerike
Legg inn
av Rune N35 » 25 jan 2005, 22:36
JEG har hørt at kammene fra T16 86-89 er de vasseste...
http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htm
her fins en liten oversikt over de forskjellige..
Sist redigert av
Rune N35 den 25 jan 2005, 22:53, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 25 jan 2005, 22:50
hehe... kan nok stemme d.. var derfor jeg understreka "hørt" oppi her oxo
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 25 jan 2005, 23:40
Rune N35 skrev:2,1 innsuget fra 900 passer dårlig på din 9000.
Hups

gikk visst litt fort her ja

Trodde det sto 900....
Men 2.3-toppen er bedre da
Skal lese litt bedre neste gang....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 26 jan 2005, 08:16
Rune N35 skrev:2,1 innsuget fra 900 passer dårlig på din 9000.
passer ikke dette da Rune
på den 2,3toppen jeg har kjøpt. følger det jo med et 2,1 innsug...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 26 jan 2005, 10:22
Da har nok den 2.3 toppen vært brukt på en 900 Alex..
Er litt for dårlig plass til 900 innsug på en 9000 siden motoren sitter tverrstillt.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 26 jan 2005, 10:40
og900 2,1 topp og 9k 2,3 langtopp (dvs ->my93) er samme sak iflg EPC.
Et 2,3 innsug vil gjøre susen på 9k'n din, men bare i forbindelse med en 2,1/2,3 topp.
Kammene i B202i og B212i er like på både innsugs- og eksos-siden iflg EPC. Innsugskammen på B202T er forskjellig fra i motorene..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 26 jan 2005, 22:21
noen flowdata hvis det er interesse..
Flowdata (fra nettet)
Flow:
B202 med strupning i annenhver kanal (eldre modell):
Flow intake: 153 CF/M
Flow exhaust: 160 CF/M
B202 utan strupninger (nyere modell):
Flow intake: 182 CF/M
Flow exhaust: 165 CF/M
B212/B234:
Flow intake: 192 CF/M
Flow exhaust: 170 CF/M
B234 Korttopp:
Flow intake: 228 CF/M
Flow exhaust: 17x CF/M
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*