er kammene p? 2.1i. kvassere en p? 2.i ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
speed-freak
Innlegg: 12
Registrert: 01 nov 2004, 01:00

er kammene på 2.1i. kvassere en på 2.i ?

Legg inn av speed-freak » 25 jan 2005, 17:36

er kammene på 2.1i. kvassere en på 2.0i ? å passer innsuget fra en 2.1i på min 9000t16 :? :? :?

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 223
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 25 jan 2005, 17:50

Hvis du skal bytte innsug, ville jeg ha bytta topp i samma slengen, sett på en 2,3l topp og innsug 8)
Saab 9000 CSE

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 jan 2005, 19:30

Kammene er ikke kvassere. De er vel like... Men 2.3 toppen er klart bedre enn den gamle 2.0-toppen.. Aller helst bør du ha toppen fra kort-motoren men da må du lage deg ei dekkplate ettersom toppen er kortere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 25 jan 2005, 22:10

2,1 innsuget fra 900 passer dårlig på din 9000.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 25 jan 2005, 22:24

har hørt at kammene som sto på 85 mod 900 turbo 16V er litt hvassere en resten.... om dette stemmer vet jeg ikke da men... og som sagt så passer ikke 900 insug over på 900... (med mindre du ikke vil ha innsuget stående inne i cupeen da..... :D )

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 25 jan 2005, 22:36

JEG har hørt at kammene fra T16 86-89 er de vasseste... :?

http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htm

her fins en liten oversikt over de forskjellige..
Sist redigert av Rune N35 den 25 jan 2005, 22:53, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 25 jan 2005, 22:50

Rune N35 skrev:JEG har hørt at kammene fra T16 86-89 er de vasseste... :?

http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htm

her fins en liten oversikt over de forskjellige..
hehe... kan nok stemme d.. var derfor jeg understreka "hørt" oppi her oxo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 25 jan 2005, 23:40

Rune N35 skrev:2,1 innsuget fra 900 passer dårlig på din 9000.
Hups :oops: gikk visst litt fort her ja :oops: Trodde det sto 900....

Men 2.3-toppen er bedre da :wink:

Skal lese litt bedre neste gang....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 26 jan 2005, 08:16

Rune N35 skrev:2,1 innsuget fra 900 passer dårlig på din 9000.
passer ikke dette da Rune :? :?

på den 2,3toppen jeg har kjøpt. følger det jo med et 2,1 innsug...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 26 jan 2005, 10:22

Da har nok den 2.3 toppen vært brukt på en 900 Alex..
Er litt for dårlig plass til 900 innsug på en 9000 siden motoren sitter tverrstillt.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 26 jan 2005, 10:40

og900 2,1 topp og 9k 2,3 langtopp (dvs ->my93) er samme sak iflg EPC.

Et 2,3 innsug vil gjøre susen på 9k'n din, men bare i forbindelse med en 2,1/2,3 topp.

Kammene i B202i og B212i er like på både innsugs- og eksos-siden iflg EPC. Innsugskammen på B202T er forskjellig fra i motorene..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 26 jan 2005, 22:21

noen flowdata hvis det er interesse..

Flowdata (fra nettet)
Flow:
B202 med strupning i annenhver kanal (eldre modell):
Flow intake: 153 CF/M
Flow exhaust: 160 CF/M

B202 utan strupninger (nyere modell):
Flow intake: 182 CF/M
Flow exhaust: 165 CF/M

B212/B234:
Flow intake: 192 CF/M
Flow exhaust: 170 CF/M

B234 Korttopp:
Flow intake: 228 CF/M
Flow exhaust: 17x CF/M
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar