9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 17 jul 2013, 20:49

Da kan teorien om A/C også utelukkes...

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 18 jul 2013, 22:40

Hmm...

Kan jeg konkludere med at jeg har en unik bil eller at folkene med peiling ikke er på forumet...? :?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 24 jul 2013, 19:27

Har forresten registrert at det har dryppet litt olje fra motoren i det siste, men har ikke fått sjekket hvor det kommer fra enda. Kan dette i verste fall ha sammenheng?

Og er det noen som vet om disse symptomene kan skyldes ting som f.eks. LMM eller Lambda? Er det i så fall noe måte å sjekke det på (uten å kjøpe nytt)?


Det MÅ da være noen som har vært borti dette forresten? Finner det forunderlig at alt mulig annet av finurlige problemer ser ut til å løse seg via forumet, men at akkurat dette ikke gjør det...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Paradigm N558 » 24 jul 2013, 20:11

Lambda kan vel forårsake det. Men tror ECUen "vet" når lambdaen er defekt, og vil i såfall gi Check Engine.
Hvordan står det til med luftfilter da?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 24 jul 2013, 21:50

Luftfilter ble byttet for ca et år siden så det bør vel være brukbart enda...?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Paradigm N558 » 24 jul 2013, 22:26

Er jo veldig lett å ta ut for å se da...
Kan jo være ei dyse som har problemer med å henge etter i svingene, eller dårlig trykk fra pumpen.
Kan jo være best å ta en kjøretur med Tech II eller ISAT, kommer an hva din lokale Saab-pusher har av feilsøkningsverktøy tilgjengelig.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 24 jul 2013, 22:36

Min lokale Saab-pusher eksisterer ikke. Hvis ikke byen du bor i kan regnes som "lokal" da. :P
Men mulig noen andre har noe som kan brukes. Har dog ikke råd til en storstilt feilsøkeaksjon som kanskje ikke fører noe sted. Er jo en grunn til at jeg kjører gammel bil...

Luftfilteret kan jeg sjekke dog, men det skal vel mye til at det er tett etter såpass kort tid. Greit at det kan være støvete i Narvik, men SÅ ille er det da ikke. :P

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 29 jul 2013, 18:26

Paradigm N558 skrev:Er det ikke slik på de her bilene at om katalysatoren er dårlig, så vil bilen gå dårlig?
(feil motstand f.eks)
Ingen som kan si noe om dette?

Vil feil på katalysator komme opp som feilkode om man kobler til instrument?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 31 jul 2013, 21:04

Hva er normal arbedstemperatur på denne motoren forresten?
Har observert at måleren aldri beveger seg over kanskje 5-6 mm opp på det hvite feltet. Kan dette ha sammenheng med mitt problem eller er det normalt?
Den har vært sånn hele tiden mens jeg har hatt bilen.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Ingvar N629 » 01 aug 2013, 12:32

Hvis nå dette er et motorproblem, så regn med at det er relatert til bensin eller tenning, men det kan også være så enkelt som dårlig toppakning, sprekk i topp eller lekkende ventil. LMM som det nevnes har du ikke på denne bilen (går ut ifra at det er en 97-modell som det står i avataren din), den har T5 og bensinmengden beregnes ut ifra trykk i manifolden og temperatur på innsugslufta. Det som er viktig her er at temperaturgiveren viser korrekt (erstatningsverdi benyttes ved defekt giver) og at MAP-sensoren viser rett. En ørliten sprekk i slangen til MAP-sensoren vil gi kjørbarhetsproblem. Bensinfilteret har du byttet, du kan også sjekke pumpa, mål returmengden fra pumpa og helst også bensintrykket når problemet oppstår. Lambdasonden i seg selv måler svært sjelden feil, men en liten eksoslekkasje oppstrøms sonden vil gi feil avlesning pga at oksygenrik luft dras inn i eksosen. Det er trykk i røret, men siden eksostrykket pulserer vil det dras inn luft likevel.
Tenningsdelen er enkel, enten er det dårlige plugger (prøv å bytt, de koster ikke mye) eller kassetten. Å kjøpe en ny kassett koster litt, men er uansett nyttig å ha i bagasjen i tilfelle stans, evt er det lettomsettelig vare hvis byttet ikke fører fram og du vil selge den igjen.

For skikkelig feilsøking burde det vært lest av multiplikativ (global) bensinadapsjon, samt punktvis adapsjon. Live avlesning/logging av styresystemets input når problemet oppstår er også nyttig. Dette krever Tech 2, ISAT eller laptop med CANUSB og egnet programvare.

Om det er et mekanisk problem med selve motoren så kan det som nevnt være toppakning eller topp, noe som vil gi feiltenninger selv om den ikke drar merkbart med vann eller olje. Lekkasje på bensindyse er også en mulighet.

Normal arbeidstemp er 80-90 grader, termostaten åpner på 89 dersom den er original. At feilen ligger i selve instrumentet er ikke uvanlig på 9000, men dette bør du sjekke.

Feil på katalysator gir ingen feilkode på biler med T5 solgt på europeisk marked. Hadde katalysatoren vært tett ville motoren vært dørgende lat.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 01 aug 2013, 13:32

Takk for utfyllende svar!! :)

Plugger er byttet og det er forsøkt med fungerende tennkassett så den biten kan utelukkes.

Resten hørtes det igrunn ut som om man trenger å være litt mer enn hobbymekaniker for å finne ut av så jeg får heller innfinne meg med å ha en litt "rar" bil. Å koste på den flere tusen i feilsøking på verksted er uansett uaktuelt. Det er jo tross alt en gammel bil...


**Vurderer snart å begynne å sykle på fulltid etter å ha hatt BARE mandagsbiler i det siste...

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 02 aug 2013, 21:29

Hadde et ørlite håp om at blunderen med luftfilteret kanskje kunne være årsak til nykkingen, men dessverre, den nykker enda...

Om noen i Narvik/omegn har nødvendig måleutstyr for å finne ut av dette så hadde jeg satt stor pris på å få hjelp. ;)
Prøvde med et sånn simpelt kodelesingsgreier kjøpt på Netthandelen, men det fant ingen feilkoder.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 02 aug 2013, 22:12

Tenker litt...

Kan dette ha sammenheng med det jeg nevnte angående bensinmengden i den andre tråden? Fikk altså bare 7 dl ut av returslangen fremme i motorrommet der det ifølge Haynesboka skulle komme minimum 9 dl (på 30 sek). Vil litt lavere trykk fra pumpa kunne føre til denne nykkingen?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Paradigm N558 » 03 aug 2013, 01:26

Japp. Men om du har planer om å trimme ganske heftig, kjøp deg en bredbåndslambda først som sist (pro tip: Innovate sine er awesome) og du vil få alle svar i hele verden. I hvert nykk vil den fortelle om den går for magert eller for fett, som vil gi en indikasjon på hva som kan være galt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: 9000 CSE 2,0i "lugger" under kjøring

Legg inn av Wolfcry » 03 aug 2013, 08:32

Har ikke noe store trimmingsplaner nei. :)
Men hva koster en slik sak og hvor får man kjøpt den? Om den ikke er svinedyr kan det vel kanskje vere en grei investering likevel?

Eller er det like greit å bare bestille ny bensinpumpe uansett og satse på at det vil fikse problemet?

Svar