Jeg er en gutt på 25år, som har holdt på med bil så lenge jeg kan huske. Utdannet bilmekaniker, bygd opp biler, bygd rallycross motorer osv.
Primært har jeg holdt på med gammel Volvo og noe BMW. Nå solgte jeg nettopp prosjektbilen min som jeg har eid i nesten 7år. En herlig gammel Volvo med turbo..
Tenkte nå at det var på tide å gå til innkjøp av "voksen bilen". I mange år har jeg siklet på Saab 9-5 (fra 02 og nyere) å tenkte nå at jeg skulle handle "drømmebilen".
Jeg står nå i en situasjon hvor det er litt skummelt å legge for mye penger i bil, men ca 60.000kr er hva jeg akter å bruke. Da blir det gjerne privatmarkedet som er aktuelt.
Problemet er at jeg er kjent med oilsludge problemene på Saab. Er også klar over at det i 2004 ble noe bedre. Hører også mye om trøbbel med automatkassene (et must for fruen i huset, helt greit for meg).
Ønsker meg en bil hvor det skal skiftes slitedeler og vedlikeholdes. Ikke en bil hvor jeg blir nødt til å låne meg verksted for å reparere.
Jeg sitter på Finn, autodb etc. 24/7 å leter etter biler. Har aldri kjørt 9-5 eller Saab i det hele tatt! Eneste erfaringen med Saab er at jeg satt på i en 2001mod 9-3 i 2007. Å jeg har enda ikke glemt opplevelsen!

Bil etter bil blir solgt uten at jeg tørr å slå til. Det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe Saab i det hele tatt..? Hvor stor risiko er det å kjøpe en Saab med stempler i servicehefte og generell godt vedlikehold?
Jeg leter hele tiden etter alternativer. Volvo V70, Opel Vectra, Mazda 6, Ford Mondeo, BMW 3 eller 5 serie. Men jeg har ikke lyst på noen av dem!
Bilen må bli 9-5 nyere enn 2002. 9-3 nyere enn 2003 er også aktuelt.
Synspunkter? Bør jeg legge Saab drømmen på hylla å kjøpe en kjedelig bil?
Har så lyst på 9-5 at jeg får helt vondt

Skal nevnes at de eneste bilene jeg har erfaring med av de jeg nevnte, så er det Volvo V70 og BMW...