Antispinn
Moderator: Moderatorer
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Anbefales ikke. Du trenger ikke TCS, bruk hodet i stedet. De fleste kjører med TCS bortkoplet da den reduserer akselerasjonsevnen og av og til også framkommeligheten. TCS er svært følsom for hjulspinn og griper derfor litt for ofte inn hos en sjåfør som liker å bruke bilen på vinterføre. Tror også at det er mye jobb å bygge om.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nå har nok antispinnsystemene på en 9-5 blitt vesentlig forbedret i forhold til det som vi har på våre gamle 9000'er TrondTrond N47 skrev:Anbefales ikke. Du trenger ikke TCS, bruk hodet i stedet. De fleste kjører med TCS bortkoplet da den reduserer akselerasjonsevnen og av og til også framkommeligheten. TCS er svært følsom for hjulspinn og griper derfor litt for ofte inn hos en sjåfør som liker å bruke bilen på vinterføre. Tror også at det er mye jobb å bygge om.

Men det vil uansett være allt for mye jobb å bygge om. Hvis man skal gjøre det så bør man bytte hele det elektriske systemet i bilen

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- tranceman N366
- 1,5 bar
- Innlegg: 401
- Registrert: 04 feb 2004, 01:00
- Sted: Andenes
Re: Antispinn
Har en m99 uten antispinn og kan ikke se at man trenger det. Har du automat kan du bruke vinterprogrammet for å ta løs.Gjest skrev:Jeg har kjøpt meg en 9-5 1998-mod 2.0T uten antispinn. Er det noen som har erfaring fra å bygge om slike biler til antispinn ?
Hva trengs, hvor finnes evt. deler ?
Bruk heller tid og penger på noe annet

Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4
Jeg har TCS på min 9000 cs, og du kan tro jeg skulle ønske at det fantes en av og på bryter. For det gjør det nemlig ikke på 9000, hvilket innebærer at man ikke kan kople TCS-en vekk. Jeg er enig med den som sa bruk hodet, eller skal man si: Gi fornuftig gass på glatta, da går det stort sett greit. Gode dekk, har også en del å si.
Så mitt tips er: Glem TCS, det er bare til besvær!
Mvh
Johnny
Så mitt tips er: Glem TCS, det er bare til besvær!
Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Joda.. Det kom et stykke ut i 93. Jeg har byggd om på min 91 slik at jeg har av/på-bryterJohnny skrev: og du kan tro jeg skulle ønske at det fantes en av og på bryter. For det gjør det nemlig ikke på 9000

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Og det var vel ganske rimelig operasjon også, og om eg ikkje huska feil fikk en vel ein ombyggingssats?TT skrev:Joda.. Det kom et stykke ut i 93. Jeg har byggd om på min 91 slik at jeg har av/på-bryterJohnny skrev: og du kan tro jeg skulle ønske at det fantes en av og på bryter. For det gjør det nemlig ikke på 9000
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Tja, det kommer litt an på vilken ABS-boks som sitter i bilen, på 91-93 modellene så må den byttes til m93b eller nyere... Denne koster mye å kjøpe ny, har sett den til 2500 hos svenske huggere.Hjelle, N6 skrev:Og det var vel ganske rimelig operasjon også, og om eg ikkje huska feil fikk en vel ein ombyggingssats?
I tillegg til denne trenger man et kit med noen kabler og selve bryteren, dette koster ca 500.- kr hos Saab.
Hvis noen lurer på dette eller trenger tips om TCS-systemet så er det bare å sende meg en PM. Har holdt på mye med dette så jeg kjenner systemet godt! Har også allle verkstedbøkene...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
TCS lys
Siden du har god peiling på TCS har jeg noen spørsmål;
På min 90002.3T lyser TCS lyset nå konstant. Likevel virker antispinnsystemet som det skal (på godt og vondt). Noen ganger har bilen kuttet motorkraften helt, som om TCS grep inn og kuttet gassen eller tenningen. Det er jo normalt hvis man gir for mye gass på lavt gir, men det har hendt ved rolig kjøring og kalde dager også. Er det noe feil på min TCS?
På min 90002.3T lyser TCS lyset nå konstant. Likevel virker antispinnsystemet som det skal (på godt og vondt). Noen ganger har bilen kuttet motorkraften helt, som om TCS grep inn og kuttet gassen eller tenningen. Det er jo normalt hvis man gir for mye gass på lavt gir, men det har hendt ved rolig kjøring og kalde dager også. Er det noe feil på min TCS?
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Du har to feilindikasjoner på TCS, enten lyser bare den røde TCS lampa eller så lyser både TCS og ABS lampa (gul). Høres ut som det bare er TCS som lyser hos deg. Den vanligste feilen er feil med vacuumventiler. Ellers kan feil på gassspjellhuset gjøre at bilen går på "limp home"-programmet med drift på wire. Men dette hadde du merket på tung gasspedal, dårlig tomgang og lav effekt (grunnladetrykk).
Kom deg til et SAAB verksted og les av feilkoder, tipper de gjør det gratis for å gi et overslag på jobben. Bor du i Trøndelag så kontakt TT. Han kjenner TCS systemet bedre enn de fleste SAAB verksteder.
Og til Tor: jeg vet at TCS har blitt bedre, men har kjørt 9-5 Aero med TCS på svingete veg...
Kom deg til et SAAB verksted og les av feilkoder, tipper de gjør det gratis for å gi et overslag på jobben. Bor du i Trøndelag så kontakt TT. Han kjenner TCS systemet bedre enn de fleste SAAB verksteder.
Og til Tor: jeg vet at TCS har blitt bedre, men har kjørt 9-5 Aero med TCS på svingete veg...
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T