Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Moderator: Moderatorer
Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Hei..
Jeg er en forholdsvis ny eier av saab 95 2.0t se.. Jeg har ikke hatt noe problem med bilen etter jeg kjøpte den i Juli i år. Den har gått som en klokke ingen feilslag.. Den har gått 143000 er en 99mod.. Men idag da skjedde noe rart, min samboer gikk ut og startet bilen og lot den stå å gå på tomgang i 5 min for å tine opp bilen. Deretter satte hun den i R for å rygge ut av tunet for så å sette bilen i D.like etter hun begynte å kjøre kom Check Engine lyset og like etterpå stoppet bilen..
Får starta bilen men den er ikke som den skal vere under oppstart, må gi den ekstra gass for å få sette den i gir.. å kjøre, det går fint men check engine lyset lyser hele tiden..Etter jeg har vert ute å kjørt kan jeg stoppe bilen og starte den opp igjen uten problem, så sant jeg ikke venter en liten stund med å starte den opp igjen. Har prøvd å ta ut sikring nr 17 for å reset. men det har ikke vært vellykket...
Noen som har en anelse på hva problemet er og har noen gode råd?
Tusen takk på forhånd:)
Vennlig hilsen
Sigurd (Sigglo)
Jeg er en forholdsvis ny eier av saab 95 2.0t se.. Jeg har ikke hatt noe problem med bilen etter jeg kjøpte den i Juli i år. Den har gått som en klokke ingen feilslag.. Den har gått 143000 er en 99mod.. Men idag da skjedde noe rart, min samboer gikk ut og startet bilen og lot den stå å gå på tomgang i 5 min for å tine opp bilen. Deretter satte hun den i R for å rygge ut av tunet for så å sette bilen i D.like etter hun begynte å kjøre kom Check Engine lyset og like etterpå stoppet bilen..
Får starta bilen men den er ikke som den skal vere under oppstart, må gi den ekstra gass for å få sette den i gir.. å kjøre, det går fint men check engine lyset lyser hele tiden..Etter jeg har vert ute å kjørt kan jeg stoppe bilen og starte den opp igjen uten problem, så sant jeg ikke venter en liten stund med å starte den opp igjen. Har prøvd å ta ut sikring nr 17 for å reset. men det har ikke vært vellykket...
Noen som har en anelse på hva problemet er og har noen gode råd?
Tusen takk på forhånd:)
Vennlig hilsen
Sigurd (Sigglo)
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Innlegg: 173
- Registrert: 15 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Sjekk med noen som har Tech 2 og få lest av evt feilkoder. Da er det lettere å kunne si noe om det er elektronisk. Saab verksteder har slike og evt noen på dette forum som kanskje vil tjene noen kroner..
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
To feil går igjen på 9-5: veivakselgiver og bensinpumpe. Min pumpe tok kveld her i forrige uke. Da fikk jeg ikke opp "check engine". Den ville bare ikke starte. Mulig problem med veivakselgiveren gir feilmelding?
Både pumpe og giver er enkelt og billig å skifte. 1000,- for pumpa og 600,- for giveren.
Ex
Både pumpe og giver er enkelt og billig å skifte. 1000,- for pumpa og 600,- for giveren.
Ex
SAAB 9-5 Estate 2.0t BSR@1
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Hei!
Har du en tikkelyd fra motorrommet i noen sekunder etter at du har skrudd på tenninga? Kan være feilkode på spjellhuset ditt, slett ikke sikkert at du må ha et nytt, men det må resettes både fysisk og elektronisk.
Hvor i landet bor du? Kan hende at noen i klubben vil ta en titt på bilen din, vet du.
Har du en tikkelyd fra motorrommet i noen sekunder etter at du har skrudd på tenninga? Kan være feilkode på spjellhuset ditt, slett ikke sikkert at du må ha et nytt, men det må resettes både fysisk og elektronisk.
Hvor i landet bor du? Kan hende at noen i klubben vil ta en titt på bilen din, vet du.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Njaa, vanlige feil det, men bilen vil ikke oppføre seg helt som beskrevet med de feilene....Exposure skrev:To feil går igjen på 9-5: veivakselgiver og bensinpumpe. Min pumpe tok kveld her i forrige uke. Da fikk jeg ikke opp "check engine". Den ville bare ikke starte. Mulig problem med veivakselgiveren gir feilmelding?
Både pumpe og giver er enkelt og billig å skifte. 1000,- for pumpa og 600,- for giveren.
Ex
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Hei igjen...Ingvar N629 skrev:Hei!
Har du en tikkelyd fra motorrommet i noen sekunder etter at du har skrudd på tenninga? Kan være feilkode på spjellhuset ditt, slett ikke sikkert at du må ha et nytt, men det må resettes både fysisk og elektronisk.
Hvor i landet bor du? Kan hende at noen i klubben vil ta en titt på bilen din, vet du.
Har nettopp vert ute å vridd om på tenninga, og ja der er tikkelyd i ca 3-4 sek. Jeg bor i Stryn så om noen i klubben bor i nærheten og hadde villet tatt en titt hadde det vært SUPERT.. Selvfølgelig for noen kroner:)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Ok, da har du en feilkode relatert til spjellhuset, sannsynligvis potensiometerverdier eller noe sånt. Spjellhuset settes da i limp-home, en slags nødmodus. Spjellet på 9-5 er nemlig vanligvis ikke koblet direkte til wiren, men i limp-home så er det det, og tikkene du hører er en solenoide som løser ut, slik at en fjørbelastet mekanisme gjør at gasswiren går i direkte inngrep med spjeldet. Det trenger ikke være noen stor feil, og det er ikke sikkert den kommer tilbake. For å finne ut det, så må du resette spjellhuset, og det gjør du sånn:
Ta av minuspolen på batteriet.
Ta av plastdekselet over innsuget, og skru av den svarte metallbøyla som sitter ved gasswiren på innsuget, den sitter med 10 mm bolter. Når du har gjort det, ser du rullen som gasswiren sitter kveilet på. Denne har ei spiralfjør rundt seg. Nederst, fremst på denne, så er det en mothake. Finn en skrutrekker eller noe og vipp denne til siden, og vri på den taggete delen av rulla (inn mot spjellhuset) mot klokka som vist på bildet. Når du hører et klikk, så sitter den der den skal. Om du nå drar i gasswiren, så skal ikke selve spjeldet bli med rundt.

Monter tilbake alt, og sett på minuspolen på batteriet. Start opp og kjør en tur, om alt funker nå, så kan du glemme hele greia, iallfall for en stund. Om feilen kommer tilbake, så må du nok bytte spjellhus. Jeg har noen liggende, du kan sende meg pm om du trenger.
Ta av minuspolen på batteriet.
Ta av plastdekselet over innsuget, og skru av den svarte metallbøyla som sitter ved gasswiren på innsuget, den sitter med 10 mm bolter. Når du har gjort det, ser du rullen som gasswiren sitter kveilet på. Denne har ei spiralfjør rundt seg. Nederst, fremst på denne, så er det en mothake. Finn en skrutrekker eller noe og vipp denne til siden, og vri på den taggete delen av rulla (inn mot spjellhuset) mot klokka som vist på bildet. Når du hører et klikk, så sitter den der den skal. Om du nå drar i gasswiren, så skal ikke selve spjeldet bli med rundt.
Monter tilbake alt, og sett på minuspolen på batteriet. Start opp og kjør en tur, om alt funker nå, så kan du glemme hele greia, iallfall for en stund. Om feilen kommer tilbake, så må du nok bytte spjellhus. Jeg har noen liggende, du kan sende meg pm om du trenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 62
- Registrert: 12 des 2006, 20:41
- Medlemsnummer: N1601
- Navn: Sven Tore Lermo
- Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Jeg hadde samme problem for ca 2 år siden. Spjelhuset ble først resatt og feilen skjedde igjen etter ca 2 måneder. Da tok verkstedet og renset spjelhuset. Etter dette har det fungert fint.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Jeg måtte resette mitt to ganger, men etter det har det fungert bra i 15-20k km..
Styrer med DAB og AUX
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Fann ikkje noko i reglementet vedrøyrande bumping av eldre trådar, så eg reknar med at det ikkje er noko i vegen for det.
Eg har lese igjennom alt det som står her og kjenner meg nokså trygg på at eg har same problemet, men veit nokon om den same tikkinga kan oppstå ved høgt turtal? Eg får nemleg akkurat det same ljodet då.
Alec
Eg har lese igjennom alt det som står her og kjenner meg nokså trygg på at eg har same problemet, men veit nokon om den same tikkinga kan oppstå ved høgt turtal? Eg får nemleg akkurat det same ljodet då.
Alec
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Check engine kom idag da jeg skulle starte 9,5/n min
Om du høyrer denne klikkelyden og det er relatert til spjeldhus har spjeldhuset gått i limphome, og du får check engine melding i instrumentpanelet.
Om det ikkje går i limp home er nok feilen mest sansynlig noko anna.
Om det ikkje går i limp home er nok feilen mest sansynlig noko anna.