Pris på motor mm.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Pris på motor mm.

Legg inn av wanvik » 11 okt 2013, 14:24

En jeg kjenner har planer om å bygge et noe spesielt "leketøy", og har i den forbindelse vært inne på tanken om å bruke Saabmotor.
Hva må en regne med å gi for en bra 2.3-liter med alt som trengs for å få startet den?

Trenger selvfølgelig mer enn shortmotor, men 100% komplett trenger det vel heller ikke å være da det slettes ikke er noen Saab det skal ned i..
Skal selvfølgelig være en kurant motor :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Pris på motor mm.

Legg inn av EdHunter N815 » 11 okt 2013, 14:38

Det spørs jo hvilken motor du tenker på, det finnes mange "2,3 litere". T5? T7? Med eller uten turbo? Det enkleste med slike prosjekter er nok å kjøpe en komplett delebil, på såpass moderne motorer trengs det mer enn bare strøm, bensin og luft for å få start.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Pris på motor mm.

Legg inn av Pål N526 » 11 okt 2013, 18:03

T7, da får du biopower8-)

Finn en delebil med ledningsnett.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Pris på motor mm.

Legg inn av wanvik » 11 okt 2013, 22:43

Turbo er en selvfølge! (Alternativet ville vært en Bigblock V8, men det hadde blitt trangt...)
T7 er nok å foretrekke.

Delebil tror jeg utgår...

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Pris på motor mm.

Legg inn av Vegars » 12 okt 2013, 20:31

Hvilken bil skal denne nedi er det vi nå lurer på? 8)
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Pris på motor mm.

Legg inn av Ingvar N629 » 12 okt 2013, 21:49

Prisramme og effektmål?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Pris på motor mm.

Legg inn av wanvik » 12 okt 2013, 23:06

Jeg vet faktisk ikke hverken hvor mye penger de tenker å legge i dette eller hvor mye effekt det er snakk om, men det er innenfor "folkelige nivåer."

Planen er såvidt jeg husker at dette skal i en Transit, av alle mulige ting :O
Kan nevne at det er snakk om MEGET habile mekanikere som gjør dette (har bygd x antall rallycrossbiler hvor flere kjører EM), og de går slettes ikke av veien for å bygge litt selv, men det grunnleggende må være med..

Husker i farten ikke hva som var planen med denne bilen, men skulle vel brukes for å "skremme" sponsorer og litt morro for teamet.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Pris på motor mm.

Legg inn av Ingvar N629 » 13 okt 2013, 08:37

Da må vel en B234 med T5 være tingen. Ikke det siste lille på kjørbarhet og enklere sikkerhetsnett enn T7, og ikke BioPower-funksjonalitet, men selve motoren tåler juling i bøtter og spann uten å åpnes, og man trenger ikke å være datatekniker for å kjøre systemet stand-alone. Å mappe T5 er også ganske enkelt om man er vant til andre system, mens T7 er mer eget og komplisert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Pris på motor mm.

Legg inn av Tor N12 » 13 okt 2013, 14:32

B234 passer også rett på omega-kasse (v6-modellen om jeg husker rett) :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar