Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 27 okt 2013, 17:53
Njord74 skrev:Takker for svar. Er som sagt blank i dette.
Om det da står på kassen P,D,N,3,4 og L er dette da en vanlig automat?
Vet det er noe som også heter multitronic men der er vel noe helt annet?
Multitronic er et girsystem av CVT-typen. Dersom du er kjent med Variomatic på de gamle DAF-modellene,
kan man kort si at Multitronic er en videreutvikling av dette, lansert av Audi.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Trig
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 65
- Registrert: 11 aug 2006, 18:46
- Sted: Nord-Trøndelag
Legg inn
av Trig » 27 okt 2013, 20:39
Det er to automatgirvarianter til Saab 9-5 av de siste årgangene:
Diesel: P-R-N-D-4-3-L
Bensin: P-R-N-D-M-L
Jeg vet ikke hvorfor Saab ikke valgte å la diesel-utgavene få muligheten for manuell automatgiring som bensinutgavene har....
___________
-03 9-5 2.0t estate
-
Njord74
- Innlegg: 26
- Registrert: 24 okt 2013, 18:08
Legg inn
av Njord74 » 27 okt 2013, 21:08
Trig skrev:Det er to automatgirvarianter til Saab 9-5 av de siste årgangene:
Diesel: P-R-N-D-4-3-L
Bensin: P-R-N-D-M-L
Jeg vet ikke hvorfor Saab ikke valgte å la diesel-utgavene få muligheten for manuell automatgiring som bensinutgavene har....
Så da kan annonsen jeg linket til inneholde feil bilder?
Det er en 06 mod bensin der man ser på bildene at det står P-R-N-D-4-3-L.
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 28 okt 2013, 00:05
Det skal jeg ikke si, men det er jo helt klart bilder fra to biler der;
Det er et bilde fra en bil med elektriske innfellbare speil, og flere bilder fra en bil uten el-innfelbare speil...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Njord74
- Innlegg: 26
- Registrert: 24 okt 2013, 18:08
Legg inn
av Njord74 » 28 okt 2013, 01:01
little_e skrev:Det skal jeg ikke si, men det er jo helt klart bilder fra to biler der;
Det er et bilde fra en bil med elektriske innfellbare speil, og flere bilder fra en bil uten el-innfelbare speil...
Er det?
Hvordan og hvor ser du det?
Og hvilket bilde viser at den har el innfellbare?
-
Jokke900
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 09 sep 2007, 17:19
- Medlemsnummer: N1946
- Navn: Joakim Kjøde
- Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
- Sted: Skogn
Legg inn
av Jokke900 » 28 okt 2013, 01:12
Njord74 skrev:little_e skrev:Det skal jeg ikke si, men det er jo helt klart bilder fra to biler der;
Det er et bilde fra en bil med elektriske innfellbare speil, og flere bilder fra en bil uten el-innfelbare speil...
Er det?
Hvordan og hvor ser du det?
Og hvilket bilde viser at den har el innfellbare?
På bilde 10 er det bilde av dashen til en bil med innfellbare speil. Det er den nederste knappen nærmest rattstammen med bilde av et speil på.
Bilde 6 derimot er denne knappen blank, altså dummy og bilen har ikke innfellbare speil.
Jokke900
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 28 okt 2013, 01:50
Bildene der du ser girvelgeren er fra en Diesel, rødmarkeringa på turtelleren begynner på 4500

Så vidt jeg vet så har alle bensinmodellene fra M03 med automatgir rattknapper for manuell giring. Å kalle disse for F1-giring er derimot noe av det dummeste jeg hører

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Laffen1
- Innlegg: 21
- Registrert: 14 sep 2011, 08:21
- Bil: OG9-3 Aero 9-3SS Vector 2.0t
Legg inn
av Laffen1 » 01 nov 2013, 20:35
Jeg synes det er fint å kunne vippe girstanga til sides å leke meg med manuell giring av og til. Får litt mere respons fra motoren da. Bruker sjelden de såkalte F1 knappene på rattet.

-
Njord74
- Innlegg: 26
- Registrert: 24 okt 2013, 18:08
Legg inn
av Njord74 » 03 nov 2013, 17:13
Laffen1 skrev:Jeg synes det er fint å kunne vippe girstanga til sides å leke meg med manuell giring av og til. Får litt mere respons fra motoren da. Bruker sjelden de såkalte F1 knappene på rattet.

På denne er det ikke mulig å vippe til side,ei heller opp eller ned men kun bruke knappene på rattet ser det ut som.
-
Njord74
- Innlegg: 26
- Registrert: 24 okt 2013, 18:08
Legg inn
av Njord74 » 03 nov 2013, 19:12
Takker for alle svar.
Har nå fått bilen og det viste seg at noen bilder var byttet på og at de innvendige bildene var av en diesel.
Har nå fått testet den noen dager og er strålende fornøyd.
Innvendig ser den ut som at den kom rett fra butikk.
Meget behagelig å sitte i og å kjøre,samt meget pen å se på.
Om NOE skulle være minus (ubetydelig) må det være at det ikke er Aux slik at jeg kan kople til mp3,iphone osv da det i stedet er navigasjon her,og at man ikke kan vippe giret opp/ned/sideveis for giring men må bruke rattgirene.
Jeg bruker uansett kun Drive så dette gjør ingenting.
Aux hadde derimot vært fint.
Noe jeg har tilgode er å faktisk høre turbolyden,selv med kickdown.
Alt i alt,deilig bil å kjøre.
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 04 nov 2013, 11:04
Njord74 skrev:Laffen1 skrev:Jeg synes det er fint å kunne vippe girstanga til sides å leke meg med manuell giring av og til. Får litt mere respons fra motoren da. Bruker sjelden de såkalte F1 knappene på rattet.

På denne er det ikke mulig å vippe til side,ei heller opp eller ned men kun bruke knappene på rattet ser det ut som.
Har aldri sett en OG9-5 hvor man kan vippe girspaken til siden

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 04 nov 2013, 16:42
little_e skrev:Njord74 skrev:Laffen1 skrev:Jeg synes det er fint å kunne vippe girstanga til sides å leke meg med manuell giring av og til. Får litt mere respons fra motoren da. Bruker sjelden de såkalte F1 knappene på rattet.

På denne er det ikke mulig å vippe til side,ei heller opp eller ned men kun bruke knappene på rattet ser det ut som.
Har aldri sett en OG9-5 hvor man kan vippe girspaken til siden

Laffen har 9-3

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1