bærekule bytte
Moderator: Moderatorer
bærekule bytte
Hei er det noen som kan si hvordan jeg butter bærebule høyre foran på en Saab 9000 93m eventuelt Hvor jeg kan finne en tegning av forstillinga .
Har også fåt feil på hjullager (ulyd ) dette var på pkk.
Jeg hører ingen ting når jeg kjører eller prøver å snurre på det .Hva må/kan gjøres (smøres eller går det å bytte bare lageret )
Har også fåt feil på hjullager (ulyd ) dette var på pkk.
Jeg hører ingen ting når jeg kjører eller prøver å snurre på det .Hva må/kan gjøres (smøres eller går det å bytte bare lageret )
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: bærekule bytte
På 9000 så er det enkelt å bytte hjullager framme, du bytter jo hele navet og det sitter med fire bolter på baksiden.
Bærekule/opphengskule sier seg selv om du kikker på den
Men kort fortalt, sitter 3 bolter med muttre i nedkant som må av pluss at du må av med en låsering på toppen samt en bolt som klemmer navet fast i kula.
Bærekule/opphengskule sier seg selv om du kikker på den

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: bærekule bytte
Tor N12 skrev:På 9000 så er det enkelt å bytte hjullager framme, du bytter jo hele navet og det sitter med fire bolter på baksiden.
Bærekule/opphengskule sier seg selv om du kikker på denMen kort fortalt, sitter 3 bolter med muttre i nedkant som må av pluss at du må av med en låsering på toppen samt en bolt som klemmer navet fast i kula.
Takk for svaret
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Re: bærekule bytte
Hei. Låner tråden litt
Har i lengre tid hatt litt klakke-lyd i forstillingen lavt nede på høyresiden, når jeg kjører på grusvei med "vaskebrett".
Har byttet så og si alt av foringer/lager, bortsett frå bærekule (som sitter blegg fast) og styrekule.
Er det sannsynlig at bærekulen er synderen?
Gummibelgen er hel, og bevegelsen i kulen kjennes fast og fin ut (med håndmakt).
Jeg prøvde å bytte den, men for det første satt mutteren og bolten skikkelig fast. Etter å ha fått ut bolten prøvde jeg å få løs bærekulen. Men det var ikke snakk om å få den løs, selv med bruk av varme, WD40, brekkjern og hammer.
Noen tips? Har jeg vært for forsiktig?
Kan jeg skade navet/drivknuten om jeg bryter for mye der det står "insert screwdriver here"?


Har i lengre tid hatt litt klakke-lyd i forstillingen lavt nede på høyresiden, når jeg kjører på grusvei med "vaskebrett".
Har byttet så og si alt av foringer/lager, bortsett frå bærekule (som sitter blegg fast) og styrekule.
Er det sannsynlig at bærekulen er synderen?
Gummibelgen er hel, og bevegelsen i kulen kjennes fast og fin ut (med håndmakt).
Jeg prøvde å bytte den, men for det første satt mutteren og bolten skikkelig fast. Etter å ha fått ut bolten prøvde jeg å få løs bærekulen. Men det var ikke snakk om å få den løs, selv med bruk av varme, WD40, brekkjern og hammer.
Noen tips? Har jeg vært for forsiktig?
Kan jeg skade navet/drivknuten om jeg bryter for mye der det står "insert screwdriver here"?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: bærekule bytte
Du må nok bryte litt der ja. Men vær forsiktig! Dette er støpejern, og er veldig hardt og sprøtt, og tåler lite deformasjon før det blir brudd.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: bærekule bytte
Tenkte på der det står "gap" i innlegget over.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: bærekule bytte
En mulighet er å ta ut spindelen, kappe av kula og bore ut tappen med søylebormaskin. Bruk bor med litt mindre dimensjon enn tappen, og pass på så du ikke ta noe av spindelen. Etter boring bør det gå å banke ut resten av tappen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: bærekule bytte
Mulig jeg misforstår, men mener å huske at jeg brukte Biltemas lang arm med en gaffel med to spidd på? "Brytegaffel"
Det er to typer, en kort og en lang.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... el-191240/
Det er to typer, en kort og en lang.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... el-191240/
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Re: bærekule bytte
Takk for tipsene!
Jeg får prøve noen av de neste gang jeg gidder å jekke opp bilen
Jeg får prøve noen av de neste gang jeg gidder å jekke opp bilen

SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 422
- Registrert: 02 jun 2004, 01:00
- Sted: Sunnmøre
Re: bærekule bytte
Den her gjorde susen:

"Brytegaffel For løsning av endeledd." 191240
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... el-191240/
Takk for tipset redturbo

"Brytegaffel For løsning av endeledd." 191240
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... el-191240/
Takk for tipset redturbo
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)