bærekule bytte

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
jra
Innlegg: 2
Registrert: 03 jan 2014, 14:52

bærekule bytte

Legg inn av jra » 04 jan 2014, 18:11

Hei er det noen som kan si hvordan jeg butter bærebule høyre foran på en Saab 9000 93m eventuelt Hvor jeg kan finne en tegning av forstillinga .
Har også fåt feil på hjullager (ulyd ) dette var på pkk.
Jeg hører ingen ting når jeg kjører eller prøver å snurre på det .Hva må/kan gjøres (smøres eller går det å bytte bare lageret )

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: bærekule bytte

Legg inn av Tor N12 » 04 jan 2014, 20:58

På 9000 så er det enkelt å bytte hjullager framme, du bytter jo hele navet og det sitter med fire bolter på baksiden.
Bærekule/opphengskule sier seg selv om du kikker på den ;) Men kort fortalt, sitter 3 bolter med muttre i nedkant som må av pluss at du må av med en låsering på toppen samt en bolt som klemmer navet fast i kula.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

jra
Innlegg: 2
Registrert: 03 jan 2014, 14:52

Re: bærekule bytte

Legg inn av jra » 05 jan 2014, 13:27

Tor N12 skrev:På 9000 så er det enkelt å bytte hjullager framme, du bytter jo hele navet og det sitter med fire bolter på baksiden.
Bærekule/opphengskule sier seg selv om du kikker på den ;) Men kort fortalt, sitter 3 bolter med muttre i nedkant som må av pluss at du må av med en låsering på toppen samt en bolt som klemmer navet fast i kula.

Takk for svaret

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Re: bærekule bytte

Legg inn av TurboKK N473 » 04 mar 2014, 01:42

Hei. Låner tråden litt :)

Har i lengre tid hatt litt klakke-lyd i forstillingen lavt nede på høyresiden, når jeg kjører på grusvei med "vaskebrett".
Har byttet så og si alt av foringer/lager, bortsett frå bærekule (som sitter blegg fast) og styrekule.

Er det sannsynlig at bærekulen er synderen?
Gummibelgen er hel, og bevegelsen i kulen kjennes fast og fin ut (med håndmakt).
Jeg prøvde å bytte den, men for det første satt mutteren og bolten skikkelig fast. Etter å ha fått ut bolten prøvde jeg å få løs bærekulen. Men det var ikke snakk om å få den løs, selv med bruk av varme, WD40, brekkjern og hammer.

Noen tips? Har jeg vært for forsiktig?

Kan jeg skade navet/drivknuten om jeg bryter for mye der det står "insert screwdriver here"?
Bilde
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: bærekule bytte

Legg inn av Kristian N2215 » 04 mar 2014, 08:08

Du må nok bryte litt der ja. Men vær forsiktig! Dette er støpejern, og er veldig hardt og sprøtt, og tåler lite deformasjon før det blir brudd.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: bærekule bytte

Legg inn av Kristian N2215 » 04 mar 2014, 08:28

Tenkte på der det står "gap" i innlegget over.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: bærekule bytte

Legg inn av Ingvar N629 » 04 mar 2014, 09:14

En mulighet er å ta ut spindelen, kappe av kula og bore ut tappen med søylebormaskin. Bruk bor med litt mindre dimensjon enn tappen, og pass på så du ikke ta noe av spindelen. Etter boring bør det gå å banke ut resten av tappen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: bærekule bytte

Legg inn av redturbo » 04 mar 2014, 09:59

Mulig jeg misforstår, men mener å huske at jeg brukte Biltemas lang arm med en gaffel med to spidd på? "Brytegaffel"
Det er to typer, en kort og en lang.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... el-191240/

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Re: bærekule bytte

Legg inn av TurboKK N473 » 08 mar 2014, 08:32

Takk for tipsene!

Jeg får prøve noen av de neste gang jeg gidder å jekke opp bilen :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Re: bærekule bytte

Legg inn av TurboKK N473 » 18 mar 2014, 00:04

Den her gjorde susen:

Bilde

"Brytegaffel For løsning av endeledd." 191240
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... el-191240/

Takk for tipset redturbo
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Svar