Hei,
Prøver meg her igjen.
Har nå hentet bilen på EUkontroll.
Skal prøve meg på å bytte bremserør da det er lekasje der. Kom gjerne med tips... Skal begynne til uka.
De andre feilene er:
1. Lekkasje på bensinfilter - Dette er vel bare å bytte? Noe svære greier eller skal det være enkelt og greit?
2. Bakaksel - slakk i innfestinger fremre nedre opphengsforinger - Kan noen si meg om dette kan han noe annet navn og evt en link til hvor jeg kan kjøpe det. Burde vel gå an å bytte dette også hjemme i garasjen?
Takker og bukker!
Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
Moderator: Moderatorer
Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
Sist redigert av opo den 24 jan 2014, 14:59, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
1. Filteret sitter under bilen, foran høyre bakhjul. Bare å bytte, bytt også tetningsringer til banjoskruene samtidig.
2. Etter beskrivelsen så skal det være disse foringene det er snakk om; http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1166
Disse kan du fint bytte hjemme i garasjen dersom du benytter nye foringer av polyurethan-type (som i linken), den største jobben er da å få ut de gamle. Monterer du original så må disse presses inn.
2. Etter beskrivelsen så skal det være disse foringene det er snakk om; http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1166
Disse kan du fint bytte hjemme i garasjen dersom du benytter nye foringer av polyurethan-type (som i linken), den største jobben er da å få ut de gamle. Monterer du original så må disse presses inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
Løftet opp og tok en titt i dag. Det røret går jo over bensintanken så den er jo litt håpløs. Blir kanskje enklere å kjøpe rør som bøyes selv og legge dette foran bensintanken sammen med vaieren til brekket? Ta ned tanken tipper jeg er litt mer mas. Får vel ikke tredd dette røret over tanken heller. Så litt trangt ut...
Så, blir bilen godkjent hvis jeg legger røret et annet sted? Ser det står her fra tidligere år at det går bra, men kommer jo nye regler hele tiden... Og er det et sted som er lurere enn sammen med brekket?
Så, blir bilen godkjent hvis jeg legger røret et annet sted? Ser det står her fra tidligere år at det går bra, men kommer jo nye regler hele tiden... Og er det et sted som er lurere enn sammen med brekket?
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
Kan ikke si å ha sett noen endring på dette punktet på EU. Men jeg tror ikke du bare kan stripse røret til brekkwire altså. Det må nok festes i karosseriet, og da må du borre hull til fester. Er vel maks 30cm mellom hvert feste om du bruker kobbernikkel-rør.opo skrev:Løftet opp og tok en titt i dag. Det røret går jo over bensintanken så den er jo litt håpløs. Blir kanskje enklere å kjøpe rør som bøyes selv og legge dette foran bensintanken sammen med vaieren til brekket? Ta ned tanken tipper jeg er litt mer mas. Får vel ikke tredd dette røret over tanken heller. Så litt trangt ut...
Så, blir bilen godkjent hvis jeg legger røret et annet sted? Ser det står her fra tidligere år at det går bra, men kommer jo nye regler hele tiden... Og er det et sted som er lurere enn sammen med brekket?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
Å feste bremserør til noe annet en originale fester eller ved og lage nye i karosseriet er ikke godkjent. Pass også på at røret ikke kan komme i klem eller bli ødelagt på noe vis om du skulle legge nytt rør selv.
Maks 30cm mellom hvert feste på kobberrør.
Maks 30cm mellom hvert feste på kobberrør.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
Vet om flere som har fått godkjent bremserør som ikke ligger i org. festene...Rambraut N1491 skrev:Å feste bremserør til noe annet en originale fester eller ved og lage nye i karosseriet er ikke godkjent. Pass også på at røret ikke kan komme i klem eller bli ødelagt på noe vis om du skulle legge nytt rør selv.
Maks 30cm mellom hvert feste på kobberrør.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
At noen har fått det godkjent betyr ikke at det er lovlig, finnes mange tvilsomme verksteder der ute.Kristian N2215 skrev:Vet om flere som har fått godkjent bremserør som ikke ligger i org. festene...Rambraut N1491 skrev:Å feste bremserør til noe annet en originale fester eller ved og lage nye i karosseriet er ikke godkjent. Pass også på at røret ikke kan komme i klem eller bli ødelagt på noe vis om du skulle legge nytt rør selv.
Maks 30cm mellom hvert feste på kobberrør.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Feil ved EU kontroll. Hva trenger jeg av deler?
Fikk byttet verksted.
Han tok ned tank og skjøtet begge rørende og byttet slanger.
Prisen ble 4000 hos han og ikke 12000 som han andre skulle ha... Så da er 3-er feilen borte =
Bensinfilter kommer i posten.
Han tok ned tank og skjøtet begge rørende og byttet slanger.
Prisen ble 4000 hos han og ikke 12000 som han andre skulle ha... Så da er 3-er feilen borte =
Bensinfilter kommer i posten.