Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900 men starter ikke.->Update

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
fr@nk
Innlegg: 8
Registrert: 05 jul 2012, 15:45

Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900 men starter ikke.->Update

Legg inn av fr@nk » 24 feb 2014, 14:46

Har en 96mod saab 900 2.0i cab som jeg har flyttet over komplett motor og gir fra en og9-3 98mod. 2.0t 154hk T5
Flyttet over ledningsnettet til motoren inkl ECU. Pluggen som går fra motorledningsnett til hovednettet var helt lik også, så jeg vridde om nøkkelen i god tro på det skulle gå. Var forbredt på at startsperra mulig ville slå inn, men den viser ikke tegn til liv, går kun rundt på starteren. Kommer heller ikke inn på motorstyringa med Tech2.
Er det noe jeg har glemt å flytte over? Eller noen andre tips?

På forhånd takk for svar!
Sist redigert av fr@nk den 26 feb 2014, 22:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke

Legg inn av Paradigm N558 » 24 feb 2014, 15:01

Har vel noe ala TWICE som må komme fra donorbilen også?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke

Legg inn av Ove N » 24 feb 2014, 15:20

Paradigm N558 skrev:Har vel noe ala TWICE som må komme fra donorbilen også?
Starsperren er forskjellig fra 1996 NG900 og til 1998 OG9-3, vil tro at de to saker ikke snakker med hverandre..
900 har ikke "sonde" i nøkkelen mens 9-3 har, som sikkert også har en inngang på motorhjernen..

Altså så er det flere duppeditter og ledninger du må flytte over :roll:
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

fr@nk
Innlegg: 8
Registrert: 05 jul 2012, 15:45

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke

Legg inn av fr@nk » 24 feb 2014, 15:42

Ja delebilen har en boks under førersete som er merket med TWICE, og det har ikke 900'en. Får ta ut ledningsnettet til den og flytte over og prøve da.
Men hadde det vert enklere å tatt et motorledningsnett og ecu fra en 900 med turbo? Regner med at selve motoren er lik i 900 og 9-3 med T5 styring.

fr@nk
Innlegg: 8
Registrert: 05 jul 2012, 15:45

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke

Legg inn av fr@nk » 24 feb 2014, 20:16

Liten update:
Etter litt sjekking av ledningsnett, så fann jeg ut at stikket inn på den sorte pluggen som forbinder motorledningsnettet med bilen, det stikket som skal ha 12v når tenninga slåes på var på stikket vedsiden av på T5 led.nettet. Nårjeg byttet om på det så kom jeg i kontakt med styreenheten. Da startet bilen i 1sek og stoppet igjen, som forventet.
Så da er neste spm; Går det ann å kode bort startsperra i motor ECU'en, så jeg slipper alt bryet med å bygge om til TWICE? Har tilgang til Tech2.
Var et veldig innviklet ledningsnett som gikk både bakover og forrover. Pluss den ene bilen er en 5d og den andre en cab....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke

Legg inn av Ingvar N629 » 24 feb 2014, 20:26

Du kan programmere bort startsperra ja, men du må flashe om motorstyreboksen, går ikke med Tech2.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

fr@nk
Innlegg: 8
Registrert: 05 jul 2012, 15:45

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke

Legg inn av fr@nk » 24 feb 2014, 20:37

Takk for svar!
Men hvem gjør slikt da? Kan man gjør det med T5suite?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke

Legg inn av Ingvar N629 » 24 feb 2014, 20:41

Jepp
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

fr@nk
Innlegg: 8
Registrert: 05 jul 2012, 15:45

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900. Men starter ikke

Legg inn av fr@nk » 26 feb 2014, 21:46

Har bestilt ny ECU fra BSR som skal vere uten VSS (starsperre) og med stg 1 software. Vil tro dette må vere løsningen. Noen som støtter meg i den tanken?
Skal komme tilbake med info når jeg har fått den nye hjerna. Men var litt leveringstid tror jeg (ca 14dager)

fr@nk
Innlegg: 8
Registrert: 05 jul 2012, 15:45

Re: Har bygd om fra 2.0i->2.0t i ng900 men starter ikke.->Up

Legg inn av fr@nk » 01 mar 2014, 00:29

Fikk lånt ei hjerne fra en 9000 uten startsperre, og da starta bilen ENDELIG :)
Så da er det bare å vente på ny hjerne.

Så konklusjonen fra ombyggingen er at det er ganske plug and play og bygge om fra Motronic til Trionic om man får ei hjerne uten startsperre.

Svar