9-5 2.0T SE Ujevn tomgang, drar ikke over 2500rpm
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 2.0T SE Ujevn tomgang, drar ikke over 2500rpm
Ut fra lyden på videoen din å dømme, så kan du vel egentlig spare deg for den utgiften, og heller finne en ny motor med en gang.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 44
- Registrert: 20 feb 2014, 19:25
Re: 9-5 2.0T SE Ujevn tomgang, drar ikke over 2500rpm
Du mener det ikke holder å bytte register? Skal nevnes at lyden høres MYE verre ut på videoen en den gjør i virkeligheten. All ulyd kommer fra registeret.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 2.0T SE Ujevn tomgang, drar ikke over 2500rpm
Videoen høres nå iallfall forjæ*** ut, men om videoen lyver og det er kun registeret som lager lyd så bytter du nå det.
At den ikke går over 2500 og drar dårlig kommer nok av falskluftlekkasje fra flere steder enn det du har funnet, du kan bruke dette som sjekkliste:
http://www.mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Sjekk også lekkasje i bremsekraftforsterkeren. Etter utbedring av lekkasjer kan du resette fueladapsjoner i motorstyringa ved å løsne minuspolen på batteriet i noen sekunder, all lagret informasjon vil da slettes.
Om dette ikke hjelper, så sjekk luftmassemåleren. Dersom den går bra med kontakten på luftmassemåleren koblet fra, så må måleren byttes, forutsatt at motoren ikke drar falskluft overhodet når du tester.
Går ut ifra at du har tilnærmet korrekt bensintrykk og at pluggene er nye og av korrekt type. På den der skal du ha NGK BCPR7ES-11.
Om dette ikke leder frem, så har du en mekanisk feil, da får du begynne med å ta en kompresjonstest.
At den ikke går over 2500 og drar dårlig kommer nok av falskluftlekkasje fra flere steder enn det du har funnet, du kan bruke dette som sjekkliste:
http://www.mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Sjekk også lekkasje i bremsekraftforsterkeren. Etter utbedring av lekkasjer kan du resette fueladapsjoner i motorstyringa ved å løsne minuspolen på batteriet i noen sekunder, all lagret informasjon vil da slettes.
Om dette ikke hjelper, så sjekk luftmassemåleren. Dersom den går bra med kontakten på luftmassemåleren koblet fra, så må måleren byttes, forutsatt at motoren ikke drar falskluft overhodet når du tester.
Går ut ifra at du har tilnærmet korrekt bensintrykk og at pluggene er nye og av korrekt type. På den der skal du ha NGK BCPR7ES-11.
Om dette ikke leder frem, så har du en mekanisk feil, da får du begynne med å ta en kompresjonstest.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 44
- Registrert: 20 feb 2014, 19:25
Re: 9-5 2.0T SE Ujevn tomgang, drar ikke over 2500rpm
Videoen fremhever ulyedene veldig. I tillegg ble den filma inne i en liten garasje. Da skal jeg gå over og sjekke for lekkasjer i morra, tusen takk for hjelp! 

-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 44
- Registrert: 20 feb 2014, 19:25
Re: 9-5 2.0T SE Ujevn tomgang, drar ikke over 2500rpm
Tenkte jeg skulle oppdatere litt her i tilfelle noen andre som lurer på det samme leser denne tråden en gang. Den verste lyden var fra en veldig slitt servopumpe. Men kamkjede var også veldig slitt. Fikk bytta kamkjede og alt på den siden, servopumpe, en turboslange med hull på, rensa hele motoren og oljesystemet for oljeslam, og i tillegg bytta bremserør for kr 12000 inkl deler (ikke svart). Fornøyd! 
