SAAB ' s fremtid
Moderator: Moderatorer
SAAB ' s fremtid
Jeg leste i går at SAAB skal flytte produksjonen til Opel Fabrikken i Tyskland. Neste 9-3 som kommer 2008 skal lages der.
Fabrikken i Sverige var ikke så produktivt likevel
Fabrikken i Sverige var ikke så produktivt likevel
Sol
Enn så lenge har det ikke kommet noe offisielt fra GM om hvor neste generasjon 9-3/Vectra kommer til å bli produsert. Fortsatt er alt rykter og spekulasjoner. Hvis Trollhättan mister 9-3, er det fortsatt mulig at de kommer til å produsere neste 9-5. Kanskje også den nye Sonetten som det ryktes er på vei. Kanskje også neste generasjon 9-1/9-2. Hvem vet?
Uansett må vi nok bare finne oss i at ikke alle fremtidige Saaber kommer til å bli produsert i Sverige. Allerede nå produseres 9-2X i Japan, 9-7X i USA og 9-3 Cab i Østerrike. Tidligere har det blitt produsert Saaber i Finland, Belgia og Uruguay.
Det som er skummelt er om hovedparten av utviklingen flyttes utenlands - da kommer ikke Saab til å være Saab lenger.
Uansett må vi nok bare finne oss i at ikke alle fremtidige Saaber kommer til å bli produsert i Sverige. Allerede nå produseres 9-2X i Japan, 9-7X i USA og 9-3 Cab i Østerrike. Tidligere har det blitt produsert Saaber i Finland, Belgia og Uruguay.
Det som er skummelt er om hovedparten av utviklingen flyttes utenlands - da kommer ikke Saab til å være Saab lenger.

Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- Øystein Strøm N141
- 2.0 bar
- Innlegg: 666
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Helt enig!Aeroild skrev:Enn så lenge har det ikke kommet noe offisielt fra GM om hvor neste generasjon 9-3/Vectra kommer til å bli produsert. Fortsatt er alt rykter og spekulasjoner. Hvis Trollhättan mister 9-3, er det fortsatt mulig at de kommer til å produsere neste 9-5. Kanskje også den nye Sonetten som det ryktes er på vei. Kanskje også neste generasjon 9-1/9-2. Hvem vet?
Uansett må vi nok bare finne oss i at ikke alle fremtidige Saaber kommer til å bli produsert i Sverige. Allerede nå produseres 9-2X i Japan, 9-7X i USA og 9-3 Cab i Østerrike. Tidligere har det blitt produsert Saaber i Finland, Belgia og Uruguay.
Det som er skummelt er om hovedparten av utviklingen flyttes utenlands - da kommer ikke Saab til å være Saab lenger.
Mye av dette var vist bare spekulasjoner i Tyske aviser og de kan man ikke stole på. Å som du sier, alle modeller kan ikke produseres i Trollhättan. Kommer jo en drøss nye modell skal vi tro alt vi leser.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Vector 2008
http://www.garaget.org/?car=80395
http://www.garaget.org/?car=80395
- Edonis
- 0.7 bar
- Innlegg: 167
- Registrert: 10 mai 2004, 01:00
- Navn: Alexander
- Bil: 1995 Saab 9000 CD
- Sted: Asker
Det som egentlig forbauser meg litt er at ingen har kalt 9-3 Cabriolet (både den forrige og nye) for å ikke være en ekte Saab selv om de ikke har vært laget hos søta bror.. Skulle gjerne hatt en 9-3 Cabriolet jeg, ser på det som en ekte Saab også 
Men jeg vet ikke helt hvor glad jeg hadde blitt om neste 9-5 skulle lages i USA. Forestiller meg masse feil, dårlig kvalitet o.l...

Men jeg vet ikke helt hvor glad jeg hadde blitt om neste 9-5 skulle lages i USA. Forestiller meg masse feil, dårlig kvalitet o.l...

At Saab-produksjonen flyttes til Tyskland er sansynligvis for å gi plass til nykommeren. De skal visstnok begynne med produksjon av Caddilac i Trollhättan. Jeg synes det er en nokså mager trøst da, men det er jo fint for de ansatte ved fabrikken, for da slipper de sansynligvis å miste jobbene sine.
Mvh
Johnny

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Tja, Cadillacen bygger på epsilon plattformen, dvs den samme som 9-3 og Vectra, så dersom 9-3 forsvinner, forsvinner også Cadillacen... Dessuten er vel målet en Cadillac produksjon på rundt 10 000 enheter årlig, og fabrikken har kapasitet langt over de 120-130 000 Saab som lages hvert år.Johnny skrev:At Saab-produksjonen flyttes til Tyskland er sansynligvis for å gi plass til nykommeren. De skal visstnok begynne med produksjon av Caddilac i Trollhättan. Jeg synes det er en nokså mager trøst da, men det er jo fint for de ansatte ved fabrikken, for da slipper de sansynligvis å miste jobbene sine.![]()
Mvh
Johnny
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
Aeroild skrev:
Det er i og for seg riktig at denne nye Caddilac-typen som visstnok debuterer på bilutstillingen i Geneve i mars er bygget på 9-3 lest. Men hvor du har dette målet om 10000 enheter årlig, vites ikke. For i følge artikkelen, så regner GM med å selge 3-5 ganger så mange som du snakker om pr. år, og da blir det vel litt dumt å bare produsere 10000 biler. Ut i fra denne artikkelen så later det til å være bestemt fra GM sin side at produksjonen skal forgå i Trollhättan, og da ville det kanskje være nærliggende å tro at de fortsetter med produksjon av 9-3 også, siden begge bilene har samme lest. Og at de dessuten får utnyttet kapasiteten ved fabrikken. Så hvorfor du retter på min "hjemmelekse", når du ikke har gjort din egen engang, vet ikke jeg!
Mvh
Johnny
Det er så fint med folk som skal rette på andre, fordi de tror de vet bedre. Jeg vet ikke hvor du har dine opplysninger fra, mine stammer i hvertfall fra en artikkel jeg leste i en avis.Tja, Cadillacen bygger på epsilon plattformen, dvs den samme som 9-3 og Vectra, så dersom 9-3 forsvinner, forsvinner også Cadillacen... Dessuten er vel målet en Cadillac produksjon på rundt 10 000 enheter årlig, og fabrikken har kapasitet langt over de 120-130 000 Saab som lages hvert år.
Det er i og for seg riktig at denne nye Caddilac-typen som visstnok debuterer på bilutstillingen i Geneve i mars er bygget på 9-3 lest. Men hvor du har dette målet om 10000 enheter årlig, vites ikke. For i følge artikkelen, så regner GM med å selge 3-5 ganger så mange som du snakker om pr. år, og da blir det vel litt dumt å bare produsere 10000 biler. Ut i fra denne artikkelen så later det til å være bestemt fra GM sin side at produksjonen skal forgå i Trollhättan, og da ville det kanskje være nærliggende å tro at de fortsetter med produksjon av 9-3 også, siden begge bilene har samme lest. Og at de dessuten får utnyttet kapasiteten ved fabrikken. Så hvorfor du retter på min "hjemmelekse", når du ikke har gjort din egen engang, vet ikke jeg!

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Johnny skrev: Det er så fint med folk som skal rette på andre, fordi de tror de vet bedre. Jeg vet ikke hvor du har dine opplysninger fra, mine stammer i hvertfall fra en artikkel jeg leste i en avis.
Det er i og for seg riktig at denne nye Caddilac-typen som visstnok debuterer på bilutstillingen i Geneve i mars er bygget på 9-3 lest. Men hvor du har dette målet om 10000 enheter årlig, vites ikke. For i følge artikkelen, så regner GM med å selge 3-5 ganger så mange som du snakker om pr. år, og da blir det vel litt dumt å bare produsere 10000 biler. Ut i fra denne artikkelen så later det til å være bestemt fra GM sin side at produksjonen skal forgå i Trollhättan, og da ville det kanskje være nærliggende å tro at de fortsetter med produksjon av 9-3 også, siden begge bilene har samme lest. Og at de dessuten f-år utnyttet kapasiteten ved fabrikken. Så hvorfor du retter på min "hjemmelekse", når du ikke har gjort din egen engang, vet ikke jeg!![]()
Mvh
Johnny

Er ikke dette et diskusjonsforumet det vi kan diskutere og utveksle informasjon?
At jeg ikke har gjort min hjemmelekse er en drøy påstand. Tror jeg sitter her og finner på tall ?
Kanskje er 10 000 feil, kanskje er det 30 - 50 000 i året som du skriver.
Her nevnes i alle fall et produksjonsmål på 10 000 enheter:
http://www.carkeys.co.uk 7. februar:
"Cadillac's new European car is expected to be revealed this week. Sales are due to start early next year, and Cadillac Europe is aiming for production of 10,000 units annually."
http://www.carkeys.co.uk/news/2005/february/07/5574.asp
http://www.automotorsport.se 8. februar:
"General motors planerar för en årsproduktion på cirka 10.000 exemplar av den nye Cadillacen."
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=19208
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
Hmmm... Det ser ut til at de har ombestemt seg nå! Jeg har dessverre ingen lenker å vise til. Jeg gidder heller ikke å drasse frem scanneren, så hva sier du? Skal vi droppe hele diskusjonen?
Tanken bak innlegget mitt var i utgangspunktet for å fortelle at den nedleggnings truede bilfabrikken i Trollhättan sansynligvis går lysere tider i møte. No hard feelings, Arild!
Mvh
Johnny
Tanken bak innlegget mitt var i utgangspunktet for å fortelle at den nedleggnings truede bilfabrikken i Trollhättan sansynligvis går lysere tider i møte. No hard feelings, Arild!

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Greit det!Johnny skrev:Hmmm... Det ser ut til at de har ombestemt seg nå! Jeg har dessverre ingen lenker å vise til. Jeg gidder heller ikke å drasse frem scanneren, så hva sier du? Skal vi droppe hele diskusjonen?
Tanken bak innlegget mitt var i utgangspunktet for å fortelle at den nedleggnings truede bilfabrikken i Trollhättan sansynligvis går lysere tider i møte. No hard feelings, Arild!
Mvh
Johnny

Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
I dag kl. 13:30 faller trolig avgjørelsen. Da er det pressekonferanse både i Trollhättan og Rüsselsheim. Til Trollhättan kommer både Fritz Henderson og Carl Peter Forster, noe som kan tyde på dårlige nyheter for 9-3 produksjonen.
Mer info på www.di.se.
Mer info på www.di.se.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
Da er det allerede ute, neste generasjon mellomklassebil fra Saab vil bli produsert i Tyskland fra 2008. Trollhättan loves produksjon til 2010.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=250136
Made by Trolls in Trollhättan er en saga blott når det gjelder 9-3.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=250136
Made by Trolls in Trollhättan er en saga blott når det gjelder 9-3.

Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance