f?r ikke kj?ling p? bilen:(

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Gizmosis
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 31 jan 2005, 01:00
Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige

får ikke kjøling på bilen:(

Legg inn av Gizmosis » 07 feb 2005, 12:15

sliter med kjølinga på min saab 900 turbo...har skiftet termostat og vannpumpe, men det har ikke nyttet :? ..noen som kan gi meg noen råd?? PS : blåste bort bakpotta i går , snakk om saab turbo power :D

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: får ikke kjøling på bilen:(

Legg inn av Surbotaab N369 » 07 feb 2005, 12:51

Gizmosis skrev:sliter med kjølinga på min saab 900 turbo...har skiftet termostat og vannpumpe, men det har ikke nyttet :? ..noen som kan gi meg noen råd?? PS : blåste bort bakpotta i går , snakk om saab turbo power :D
hmm... d er ikke radiatoren som er klin tett da... (hvis noen har brukt noen form for radiator-tett eller no på den....)

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 07 feb 2005, 14:31

Er du sikker på at den blir for varm, og at det ikke er måleren???
Viss måleren tuller , sjekk jordingen i karosseriet under høyre frontlykt.

Anders

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kjøling

Legg inn av Petter 900 T » 07 feb 2005, 21:43

Som over, er tempen riktig?

Eller så er det radiatoren din som er ferdig.

Har en "splitter ny" på lager i Oslo, Alu med plastvanger.

Ser ikke i avataren din hvor du bor, men ta kontakt.

Hilsen

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Gizmosis
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 31 jan 2005, 01:00
Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige

Re: får ikke kjøling på bilen:(

Legg inn av Gizmosis » 07 feb 2005, 22:19

hmm... d er ikke radiatoren som er klin tett da... (hvis noen har brukt noen form for radiator-tett eller no på den....)[/quote]

radiatoren er ikke tett, det har jeg sjekka, og målern virker rett...
Etter 10 min på tomgang blir den såpass varm at vannet nesten er på kokepunktet....får det liksom ikke til å stemme..., men nå har jeg ikke allverdens greie på biler da .. :lol:

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

kk

Legg inn av Petter 900 T » 07 feb 2005, 22:23

Virker vifta?

Hvis ikke så blir jo bilen varm når den står stille..............

Hvordan er tempen i fart?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Gizmosis
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 31 jan 2005, 01:00
Sted: Kjøpsvik , Nordland , Gøteborg Sverige

Legg inn av Gizmosis » 07 feb 2005, 23:01

vifta starter ikke hvertfall, og tempen er den samme i fart dessverre:(

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 07 feb 2005, 23:14

Hvis vifta ikke starter så må du i allefall begynne med å bytte tempføleren til vifta. Kjøp den på Speedparts, tror den koster ca 100 kr. De har den også på Biltema for en 50-lapp men den bør du styre unna... Monterte en slik på en 88 9000 (samme føleren) men den virket ikke, etter å ha byttet to ganger så ga jeg opp og bestillte fra SP, den virket som den skal..

Når det gjelder motortempen så kan du prøve å kjenne på slangene, er jo mulig du har sprekk i toppen/def topp-pakning, da kan du få høyere trykk i systemet og slangene blir harde.

Har du lufta kjølesystemet? Den gangen jeg hadde en 900T16 så fikk jeg lekasje på en slange og mistet kjøleveske. Desverre så ble det da tydeligvis bare luft rundt tempføleren og den viste normaltemp selv om motoren kokte, endte med at jeg måtte bytte toppakning... :-x
Bare noen mnd senere så fikk en venn av meg sprekk i toppen på en T8 og den oppførte seg slik du beskriver...

Lenge siden jeg har holdt på med 900 så jeg vet ikke om dette hjelper men...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 08 feb 2005, 09:20

Jeg byttet topppakning på en T8 som oppførte seg som din gjør nå.
Grunnen til at toppakningen gikk var defekt termostat. Den åpnet aldri, og dermed så kokte den etter kort tid. Vannet kom ikke ut til radiatoren i det hele tatt.
Enkel test:
Start bilen når den er kald, kjenn på slangene som går til radiatoren. Er de fortsatt kalde når motoren er varm, så fjern termostaten å prøv igjen. Blir det fortsatt ikke varmt i de slangene, så er systemet tett ett eller annet sted. Du sier at radiatoren ikke er tett, så da får man gå til neste punkt på lista. Det kan være avleiringer i toppen som gjør at vannet siger veldig sakte rundt i systemet.

Når det gjelder vifta, så sjekk sikringen først, og ikke minst sjekk om radiatoren i det hele tatt blir varm. Blir den ikke det så starter heller ikke vifta, for tempføleren til vifta sitter nemlig i radiatoren.. :)

Får håpe du finner ut av det før det skjer mer. :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar