Trimming

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 08 feb 2005, 14:25

Sukisaab skrev:"og får bygd om din veivhusventilasjon til ny type "

Hva trengs for å få gjort dette ? Vanskelig ? Kan gjøres selv ?
Kostnader ?

Steinar
Speedparts:
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=4636

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Jepp

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 feb 2005, 16:21

Bent N208 skrev:SAAB anbefaler 95 blyfri på standard modeller 150 hk, når du trimmer anbefaler SAAB også 98 blyfri.

Fikk forøvrig gleden av å prøve Shell V- power racing 100 oktan i sommer, det var 30-35 grader i skyggen og bilen gikk som på en fuktig vårkveld med 13 grader....Partiet som får denne bensinen til Norge har min stemme for all femtid :P

Det er oktangraden som avgjør tenningsbank osv.
Som ei tileggsopplysning kan eg nemne at det året SAAB selde 2.0 med 190hk (som tilsvarar det orginal-chipet en kan få i laust) var 98okt BF anbefalt oktantal.

Brukeravatar
SHY
Kontakt:

Ang. trimming, veivhusventilasjon osv.

Legg inn av SHY » 09 feb 2005, 15:16

Bare mine egne erfaringer:

Etter oppgradering er også turtallssperra hevet. Jeg vil anbefale å ikke dra den over 6.000 o/min. Jeg gjorde IKKE det med min første motor (Steg 1) :P

Ved Saabs egen chip skal man vite at de i tillegg setter in røde dyser og bytter fra NGK 6 til 7 plugg. Når jeg byttet til motor #2 oppgraderte jeg til Steg 2, samt fikk satt i røde dyser og NGK7 plugger. Forventet at det skulle gå mer suppe da (tanken bak er at den får mer drivstoff og dermed mer kjøling) - men tvert imot! Den går nå på 0,8 på langkjøring og 0,9 på bykjøring! Med Steg 1 ble det fort 1,3 -selv på langkjøring!

Veivhusventilasjon: på min motor kom det plutselig blårøyk når den var kald, og jeg "måtte" inn og få den modifisert. Tror det sto noe om "modifisert oljefelle" eller noe. Har hørt snakk om at det skulle bli en kampanje på dette, da det er en kjent feil.

I Sverige kan BSR gi deg garanti om bilen er relativt ny, og forutsatt at du bruker 98 blyfri. Så det er nok absolutt noe i dette. Selv tanker jeg 95 oktan for vanlig A-B kjøring. Skal jeg på AutoBahn eller leke litt blir det 98 oktan.

Sikkert lurt å bytte olje ofte! Noen som har sterke meninger mht. type? Hva med girkasse og turbo?

Har hørt at drosjebiler bytter olje på motor og automat ca. hver 14. dag...
9-5 2,0 t SE Estate vare BSR steg-2

Svar