F***! J**** p?bler:(

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

F***! J**** pøbler:(

Legg inn av Lars E. N378 » 14 feb 2005, 18:06

:-x her sitter jeg og banner for meg selv... fant nemlig ut at en jævel har stripet opp førerdøra mi.. ser ut som noen har hatt den store glede av å tegne en krusedull under vinduet, MIDT i glaningen.. Letinga etter billigste alternativ begynte nå nettopp..

Så jeg har et par spm..
jeg er skeptisk til opplakkering, da det stort sett alltid blir nyanseforskjeller, så jeg så litt etter dører i sort 170 farge på høggerne her på berget i første omgang.. Er døra på 9-3 og 900 like? vanskelig å bytte dører?

hva ville folket ha gjort?
fant ei dør til 1500 kr, A-kvalitet.. sort 170.. tror egentlig ikke lakkering blir stort billigere, og ikke mye bedre heller?

døra skal på en 95 mod 900 om noen lurte.
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 14 feb 2005, 19:18

Hvis det er et seriøst lakkeringsverksted så er det ikke lett å se om det er lakket opp :) :shock: .

Hvis du har ei funnet ei lik dør som ikke koster all verden så kan du jo sikket bytte den .

Kanskje velge det som er billigst :) ? Det blir jo litt jobb å flytte over det som sto i den gamle døra di :wink: .

Lykke til :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 feb 2005, 19:23

Gå til en lakkerer å få han til å gi en pris på det. Hvis du ikke får ei veldig billig annen dør som er HELT lik i lakken hadde jeg ikke tatt meg bryet. En lakkerer trenger ikke å ta av døra engang. Og ripene pusser han jo bare ned
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 feb 2005, 21:18

Surt...... :? :-x
Et lite tips: Om ripene ikke er for dype, klarer de som har peiling på slikt ofte å få de bort! Få en lakkerer til å kikke på det.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 14 feb 2005, 21:30

takktakk, da hører jeg med en lakkerer i morgen :roll:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 14 feb 2005, 22:51

Dörrar från Og9-3 passar rätt över på Ng900 bara så det är sagt.
Det enda man må flytta över från 900 dörr är centallåsmotorn.
Men den och fönsterhissen brukar väl hoggern demontera själv...

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 14 feb 2005, 23:08

Børre N17 skrev:Surt...... :? :-x
Et lite tips: Om ripene ikke er for dype, klarer de som har peiling på slikt ofte å få de bort! Få en lakkerer til å kikke på det.
om de bare er i klarlakken får du de bort veit du.. men inn til lakken er det lakkering
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 15 feb 2005, 09:08

Hvis din 10 år gamle bil ikke har sett lakksprøyta siden den stod på fabrikken, er den temmelig unik. De dørene har sannsynligvis fått seg en omgang av forige eier uansett. Kjør til lakkereren, du.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 15 feb 2005, 09:36

TH skrev:Hvis din 10 år gamle bil ikke har sett lakksprøyta siden den stod på fabrikken, er den temmelig unik. De dørene har sannsynligvis fått seg en omgang av forige eier uansett. Kjør til lakkereren, du.
Da find det mange unike biler rundt om i landet vil jeg tro :lol:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 15 feb 2005, 13:43

Ng900 og 9-3 dører er forskjellige på et vesentlig punkt til, nemlig stålbjelken. Den på ng900 sitter flatere i fangerhøyde og får B-stolpen til å brekke ved kraftig påkjørsel fra siden. På og9-3 sitter bjelken på skrå og treffer B-stolpen lavere slik at den får belastningen nærmere nedre innfesting. dette var den største sikkerhetsforbedringen på 9-3. Jeg ville ikke nedgradert bilen min på noe så viktig.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 feb 2005, 15:11

Hmm...
Trond, inte för att vara "pirkete" men här var det snack om att sätta 9-3 dörr på Ng900.... :D
Och Lars undrade om 9-3 dörr passar på Ng900, vilket den gör om man byter ut centrallåsmotor och fönster-hiss.
Blir ju en uppgradering i så fall?


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 16 feb 2005, 08:54

alex_ander3@hotmail.com skrev:Da find det mange unike biler rundt om i landet vil jeg tro :lol:
Poenget er at dørene på den bilen, 94-95-modell, er hjemsøkt av rust. Dette er et velkjent problem på de årsmodellene. Hadde i sin tid X antall 95-modeller på NAF-test, de med strøkne dører var alle sammen opplakkert, fikk jeg beskjed om. Resten hadde bobler og rust nederst på døren.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 feb 2005, 13:40

Er vel ikek direkte rust, emn en reaksjon i legeringer... Men ja, irriterende greier.. God grunn til å kjøpe OG900. :D
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 16 feb 2005, 15:49

Ja det stemmer, det er noe greier med legeringer/spenninger eller et eller annet som forårsaker boblene. Og rett etter boblene sprekker, kommer stålkreften sigende. Heldigvis ble min kurert, ikke tegn til tilbakefall halvannet år etter.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 16 feb 2005, 16:55

problemet var på hele 94 årgang + første del av 95... min er heldigvis ikke blant disse, da døra er strøken både inni og utenfra.. grunnen til at døra er lakkert er at kona til den forrige eieren var så uheldig å rygge på/langs en sykkel :-x
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Svar