turtallssperre?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
turbovan
Innlegg: 4
Registrert: 14 feb 2005, 01:00

turtallssperre?

Legg inn av turbovan » 14 feb 2005, 20:21

Hei.

sliter litt med en styreenhet, en kompis av meg har brukt en styreenhet fra en saab 9000i 87mod. og satt i en annen bil.

problemet/utfordringen er at det virker som om den kutter tenning på 6200 rpm. ligger dette inne i styreenheten? motoren bare skyter når turtallet når 6200, ellers trekker den som den skal.

noen som kan ha et fornuftig svar så hadde det spart oss for mange grå hår.

på forhånd takk

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 14 feb 2005, 20:29

Det ligger i styreenheten ja.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
turbovan
Innlegg: 4
Registrert: 14 feb 2005, 01:00

Legg inn av turbovan » 17 feb 2005, 11:12

er det noen mulighet for å unngå denne, annet en trimchip? de høyner vel ikke spesielt lenger en til 6500, og vi er ute etter nærmere 8000.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

sperre

Legg inn av Petter 900 T » 17 feb 2005, 11:41

Skal du ha 8000 rpm på en saabmotor?

Hvorfor?

dette vil kreve helt andre kammer, ventiler, ventilfjærer+++

samt en helt annen "bunndel" råder veiv++

Den roterende massen blir så stor at dette koster flesk :idea:

i tillegg må du ha ettermarkeds elektronikk.

Svar Utbedes

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
turbovan
Innlegg: 4
Registrert: 14 feb 2005, 01:00

Legg inn av turbovan » 17 feb 2005, 13:11

det er ikke en saabmotor.
med fare for å bli kastet ut her :oops: så er det en morris mini, som vi har satt en suzukiswift motor i, med en turbo fra en audi 1,8. (bygd om til 4wd, men det er jo en annen sak) motoren drar som bare det men som sagt så stopper det jo på 6200, er ute etter en løsning som gjør det mulig å forandre det som er i, slik at vi slipper å bygge om annet en evt hjernen.
holder også på med min egen av samme oppsett men kommer til å kjøre med megasquirt her.

for de som er nysgjerrige på bilen generelt kan dere se en video fra rudskogen her (før 4wd ble montert) http://www.mini.brubak.no/hmini.htm

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 feb 2005, 13:19

Jäkla kul bygge!
Nu vet jag inte hur långt man kan komma i varv med den gamla insprutningen, men jag vet att med T5(1994?-1998?) så ska man inte gå över 8000rpm.
Då blir den osäker....


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
turbovan
Innlegg: 4
Registrert: 14 feb 2005, 01:00

Legg inn av turbovan » 17 feb 2005, 19:11

har fått info at det skal være mulig å "lodde bort" turtallsperren, noen som vet noe om dette og som evt kan gi veiledning?. synes det høres usannsynlig ut men.....

Svar