Hvor stor er lakkeringsjobben?
En uke?to? (inkl pussing etc)
Må jeg ta ut alle rutene? Er dette mye jobb? Er lakk dyrt?
Tenker på å lakke den sort, bør jeg da ha et lag med klarlakk oppå?
Svar verdsettes,
Saabfan
Lakkering av og900
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Lakkering av og900
skal du lakkere selv eller sette det bort. hvis du skal sette bort ALT er vanlig pris mange lapper! hør litt rundt med lakkerere, får sikkert en til å ta en svartjobb på kvelden.Saabfan skrev:Hvor stor er lakkeringsjobben?
En uke?to? (inkl pussing etc)
Må jeg ta ut alle rutene? Er dette mye jobb? Er lakk dyrt?
Tenker på å lakke den sort, bør jeg da ha et lag med klarlakk oppå?
Svar verdsettes,
Saabfan
først må du gi litt mer informasjon... hvilken farge er bilen, hvilken farge skal du ha. skal du bytte farge eller bare lakkere på nytt.
det du må gjøre er å demontere ALT. dette tar sin tid. så må du pusse med 400 papir over alt der det som skal lakkeres (240 papir der det er riper)
Når du skal tenke på farge er svart den fargen som er vanskligst å få bra. Når du har svart så syntes ALT igjennom hvis det ikke er bra grunnarbeid. Og grunnarbeid ha alt og si. Lakken er bare en halv millimeter som skal være farge:)
Si litt mer om hva du har tenkt til, så kommer sikkert svarene.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ta kontakt med eit verksted og be om prisoverslag, og spør kor mykje du kan gjere sjølv, og kor mykje "avslag" i pris du får for eigeninnsatsen.
Enkelte lakkerarar likar å gjere alt sjølv, grunna at det er faktisk ein del lakkerarar som har yrkesstolteit, mao vil dei gjere grunnarbeidet sjølv, pga at det er alfa og omega for eit bra resultat.
Ellers ville eg hatt eit par-tre lag med klarlakk oppå, lakken hed seg betre på det viset synes eg.
Enkelte lakkerarar likar å gjere alt sjølv, grunna at det er faktisk ein del lakkerarar som har yrkesstolteit, mao vil dei gjere grunnarbeidet sjølv, pga at det er alfa og omega for eit bra resultat.
Ellers ville eg hatt eit par-tre lag med klarlakk oppå, lakken hed seg betre på det viset synes eg.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Hei og takk for svar!!!
Bilen er hvit og sliten i lakken. Er ikke rutene limt på disse bilene? kan jeg sette dem inn igjen selv? nytt lim? Det dreier seg om en hvit turbo 8v som jeg hadde tenkt til å lakkere svart, og gjøre alt selv i sommmer. Har ikke råd til å sette det bort tror jeg. Bilen er 87' mod. Har Aerosett + superaero felger, så den kan bli usannsynlig fin!!! Svart skinn inni.
Hvor dypt skal jeg pusse? Hadde tenkt å ta det øverste laget, lakkere med hvit grunning og så svart lakk og så klarlakk, evt to strøk med klarlakk. Er redd for at lakken etterhvert skal flasse av. HVordan får jeg tatt detaljer som rennene rundt bagasjeluka? Og renna mellom nedre frontrutekant og panser? Det er noen overflatiske rustflekker. Håper jeg fjerner det for mange år med en god grunnjobb + en god lakkeringsjobb.
Hvilken farge er lettest å få til? Hvorfor er svart så vanskelig?
Mvh Marius
Bilen er hvit og sliten i lakken. Er ikke rutene limt på disse bilene? kan jeg sette dem inn igjen selv? nytt lim? Det dreier seg om en hvit turbo 8v som jeg hadde tenkt til å lakkere svart, og gjøre alt selv i sommmer. Har ikke råd til å sette det bort tror jeg. Bilen er 87' mod. Har Aerosett + superaero felger, så den kan bli usannsynlig fin!!! Svart skinn inni.
Hvor dypt skal jeg pusse? Hadde tenkt å ta det øverste laget, lakkere med hvit grunning og så svart lakk og så klarlakk, evt to strøk med klarlakk. Er redd for at lakken etterhvert skal flasse av. HVordan får jeg tatt detaljer som rennene rundt bagasjeluka? Og renna mellom nedre frontrutekant og panser? Det er noen overflatiske rustflekker. Håper jeg fjerner det for mange år med en god grunnjobb + en god lakkeringsjobb.
Hvilken farge er lettest å få til? Hvorfor er svart så vanskelig?
Mvh Marius
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Saabfan skrev:Hei og takk for svar!!!
Bilen er hvit og sliten i lakken. Er ikke rutene limt på disse bilene? kan jeg sette dem inn igjen selv? nytt lim? Det dreier seg om en hvit turbo 8v som jeg hadde tenkt til å lakkere svart, og gjøre alt selv i sommmer. Har ikke råd til å sette det bort tror jeg. Bilen er 87' mod. Har Aerosett + superaero felger, så den kan bli usannsynlig fin!!! Svart skinn inni.
Hvor dypt skal jeg pusse? Hadde tenkt å ta det øverste laget, lakkere med hvit grunning og så svart lakk og så klarlakk, evt to strøk med klarlakk. Er redd for at lakken etterhvert skal flasse av. HVordan får jeg tatt detaljer som rennene rundt bagasjeluka? Og renna mellom nedre frontrutekant og panser? Det er noen overflatiske rustflekker. Håper jeg fjerner det for mange år med en god grunnjobb + en god lakkeringsjobb.
Hvilken farge er lettest å få til? Hvorfor er svart så vanskelig?
Mvh Marius
Rutene er ikke limt nei. Kansje frontruta er det, men eg tror ikke det. Tok den ikke ut selv. siderutene bak er festet med poppnagler. sider4utene foran sveiver du bare ned og maskerer. bakruta må du være veldig forsiktig når du tar ut, må bare begynne i ett hjørne og fortsette og bikke den ut.
Frontruta ville jeg satt bort til en som kan det. hvis du ser dne fra siden av er den sinnsykt buet, og kan lett oppstå noen roser i glasset.
puss med maskin med 400 papir over alt. der det er riper skal du pusse med 240 papir. Hvorda skal du gjøre det med sparkling? Trodde ikke jeg hadde bulker jeg heller, men det var det!:)
Husk at du bare skal matte overflata så den nye grunninga tar tak da. pusser du ned til metallet må du sparkle vil jeg tro.
hvit er lettest og svart er vanskligst. Det kommer av den enkle grunn at mørkere farge må ha bedre grunnarbeid for at det ikke skal syntes så godt.
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... =lakkering
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*