Stalfa skrev:doo-kie skrev:Eller er vevakselgiver vanlig at den kan feile.
Den starter vel greit kald med den feilen?
Mener å huske at start med varm motor gikk ikke.
Ikke hvis den er helt gåen.
Det man kan gjøre for å sjekke om det er pumpe eller veivakselgiver, er å få med seg en medhjelper med multimeter som måler på kontakten til bensinpumpa under baksetet. Når du vrir nøkkel til start skal pumpa prime, og kontakten spenningssettes med en kort puls. Siden denne er kort, er det ikke sikkert at et digitalt multimeter rekker å reagere, det kommer an på typen. Når nøkkelen vris til start, skal kontakten spenningssettes igjen, men bare hvis styreenheten får turtallssignal. Får den ikke det, vil ikke bensinpumpa få spenning. Dersom det er spenning på kontakten, setter man den på plass og prøver igjen mens medhjelperen legger øret mot pumpearmaturet og hører etter om den går.
Dersom veivakselgiveren bare er dårlig kan den gi ut et veldig lavt omdreiningstall, da kan metoden over være misvisende. For å avdekke dette må man ha Tech2, open SID eller annet diagnoseverktøy og lese av turtall inn til styreenheten under startforsøk.