Motor/Kokeproblem og900 T8

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Motor/Kokeproblem og900 T8

Legg inn av Mortimer-N18 » 17 feb 2005, 19:17

Hei alle mann..

Bil: 1985 Saab 900 Turbo 8V

Jeg har nylig hjulpet en saabmann med et problem, men det viser seg at det bare forsvant temporært. Okey, her er det som var problemet:

Fra bilen var kald så begynte det veldig fort å koke i ekspansjonstanken. Det spruter vann fra eksospotta og det ryker godt. Motoren blir veldig fort varm, men vifta starter ikke.. Begge slangene til og fra radiator er kalde selv om motoren er for varm.

Det jeg gjorde for å fikse problemet, og som funket temporært:
Jeg byttet topppakning og fjernet termostaten. Det førte til at allt fungerte som normalt. det var veldig lite røyk fra eksos, den kokte ikke og den ble ikke fort varm. Temperaturen holdt seg godt under normal siden termostaten manglet. Det skal sies at den gamle topppakningen var synlig defekt.

Jeg tenkte for meg selv at nå var det i orden :)
MEN... Etter en ukes tid uten å bli kjørt så monteres en ny termostat, systemet luftes og dette skjer:
Det koker fort i ekspansjonstanken, motoren blir fort varm, den ryker fælt og begge slangene til og fra radiatoren er kalde selv om motoren er varm... altså det samme som var før jeg gjorde mitt...

Mitt spørsmål er da: Er det mulig at vannpumpa kødder det til når den får motstand fra en termostat, eller er det rett og slett en sprekk i toppen jeg ikke har sett...????? Det at den ryker fælt og det bobler i tanken, er jo tegn på dårlig eller røket toppakning eller defekt topp. Jeg byttet jo topppakningen, så da er det vel bare toppen igjen å skylde på eller?? Synes bare allt er så merkelig når allt fungerer perfekt helt til man monterer en ny termostat (som tilsynelatende ikke åpner selv om det blir varmt.....)

Jeg står litt fast, så jeg ville satt pris på noen gode innspill :):)

Kom med det folkens :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 17 feb 2005, 19:53

Mulig defekt/ svært dårlig vannpumpe? Om man kjører på denne årstiden uten termostat og fungerende vannpumpe skulle jo motoren være ganske så kald hele tiden. Grei måte å sjekke vannpumpa på er å åpne lufteskruen på termostathuset og ruse motoren litt for å se att strålen øker / vannet sirkuleres.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 17 feb 2005, 20:46

Uten termostat er motoren rimelig kald hele tiden. ligger bare en mm eller to opp på de grønne feltet. Altså godt under normal temp. Og da er også vannet i slangene til/fra radiator samme temp som motor. dvs av pumpa funker... Men kanskje ikke så bra som den burde...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 feb 2005, 22:08

er radiator potte tett?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 17 feb 2005, 23:04

Planslip toppen, ny toppakning, så er problemet borte.
Skifte toppakning uten og planslipe er FY, FY 8)
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 17 feb 2005, 23:53

Hvordan er trykket på slangene, er de harde?
Noen forskjell med og uten termostat?

Jeg tipper på sprekk i toppen...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 18 feb 2005, 07:01

Det er forskjell med og uten termostat ja.
Nå har jeg bestillt "ny" topp, så får vi se hvordan det går etter plansliping av den.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 18 feb 2005, 12:49

8v toppene sprekker som regel i godset mellom ventilene (det smaleste området). Ofte greit å gjøre skikkelig rent der for å sjekke.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 19 feb 2005, 01:37

Jeg har hørt at 8v toppene tom87 har en tendens til å sprekke men at de fom 88 er bedre. Noen som vet om dette stemmer??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 19 feb 2005, 13:24

Skal sjekke det området mellom ventilene når toppen blir bytta. Det er jo ikke store sprekken som skal til..
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar