Saab 9-3 SC

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 15 feb 2005, 09:04

I like it! Endelig en Saab som faktisk dekker behovet mitt! Skal vi tippe at 1,9tid blir en bestselger? Blir jeg kjeppjaget fra klubben hvis jeg går går en diesel? hehe
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!

clutch
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 26 apr 2004, 01:00

Legg inn av clutch » 15 feb 2005, 10:15

Hvorfor Saab trenger en 2,8 V6 når de har 2.3 firern? Det er nok bare en eneste grunn til det: Det selger.

Det var ikke fordi V**** XC90 gikk så treigt at de fikk Yamaha til å lage verdens minste V8, men fordi en "premium" bil i USA må ha minst V6 eller helst V8. Litt av det samme i Tyskland, Engand osv også.

Saab burde nok ha lansert 9-3ss med V6 fra starten men det er jo lett å si.

Syne 9-3sc ser ut som en fulltreffer. Må vel begynne å spare...
Saab 9000 cs 2.0T stv (Bygd på Lancia Thema)
Saab 9000 cse 2.3T
Saab 9000 2.3i aut Til salgs!!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 feb 2005, 18:32

Aeroild skrev:I følge pressemeldingen skal 9-3 motorprogrammet inkludere 6 bensin- og 2 dieselmotorer:

"Den topper en omfattende rekke varianter, inklusive seks bensin- og to dieselmotorer som alle tilfredsstiller utslippsstandarden Euro 4."

1. 1.8i
2. 1.8t
3. 2.0t
4. 2.0T
5. 2.8T
6. ????

Hvilken er den sjette?
Eg held ein knapp på ein mindre seksar, både i slagvolum og effekt. HAr nemlig høyrt rykter om ein 2.6, men ingenting er bekrefta. Men ein 2.3 firar som var forbeholdt Aero, og ein nedtrimma modell i dei andre modellvariantane der dagens 2.0T gikk ut, det hadde vel vore optimalt, ihvertfall med tanke på norkse forhold... :)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 feb 2005, 13:32

Det kommer en v6 turbo med 250 hk,står i pressemeldingen det... Men volum vat jeg ikke noe om, men tror 2.8 kan slå bra an andre steder enn i norge.. Men samtidig, i samabreid med opel er det logisk med 2.6 pga de allerede har en motor i den størrelsen og de kommer med ny 2.6 i slutten av året.. Men har tro på 2.8 jeg.

Ellers tror jeg det optimale hadde vært:

1.8i
1.8t (faktisk 1.8 og ikke 2.0) med ca. 140 hk
2.0t med ca. 170 hk
2.3t med ca. 200 hk
2.3T med 220-230 hk
2.8V6t med 250-270 hk

De 3 siste motoralternativene gjerne med valg om AWD.. Samtidig tror jeg det hadde vært snadder med limegrønn farge på denne, samme som caben..


mvh
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 16 feb 2005, 14:15

det beste ville vel vært en turboladet V6 med ca 115 hk.
Dette med tanke på norske avgifter :-x
Og så kunne vi jo bare tatt en tur til Speedparts etterpå.... 8)
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 16 feb 2005, 20:49

Flere nye bilder, blant annet av det foldbare gulvet i bagasjerommet:
(klikk på bildene)
http://www.autoexpress.co.uk/?http://ww ... p?id=54214

Linken er stjålet fra http://www.isaab.net/forum
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
TorB_N399
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 okt 2004, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av TorB_N399 » 16 feb 2005, 21:16

Det var artig å se bilen fra litt andre vinkler.
Ser ut til å være en grei ordning med det doble bagasjeromsgulvet.
Slik gulvet står på bildet kan det se ut som at det er et system for å holde handleposer på plass.
Ellers ser jeg at de har brukt samme geniale hengslene som på 9-5 Estate selv om de er mer kompliserte enn den tradisjonelle typen med synlige gassdempere. BRA SAAB!!!!!!!!
TorB,
N399, 9-3 SS Aero :-)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 17 feb 2005, 07:40

En av få biler som er fin i sølv... Lenge siden jeg har likt den fargen noe særlig... Ellers synes jeg det er skuffende at den kommer uten facelift nå,kunne godt vært litt hissigere front, mer lignende konseptbilen. Gjerne en mellomting der.

Det systemet for bagasjerommet virker jo genialt, men samtidig må alle nye stasjonsvogner ha et slikt system for å komme oppover på min liste ihvertfall, det er på tide at noen tenker på det, men nesten alle har jo det på nye konstruksjoner nå. Men savner et bilde på 9-3SC som ikke er Aero,for å se hvilke forskjeller det er på utseendet på disse.

Dessuten savner jeg bilde på dashbord,spennende å se om det er forandret fra sedanen. I sedanen synes jeg det er et ganske kjedelig dashbord. Med navigasjon går det imidlertid an da, men ikke imponerende dashbord, synes dashbordet i sedanen er et skritt ned fra gamle 9-3, 900 og eldre biler...

Men har tro på denne bilen og at saab kommer til å selge endel mer biler med denne.. Vet om folk som aldri har vurdert saab før, som nå er nesten bestemt på denne...

mvh
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 167
Registrert: 10 mai 2004, 01:00
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Legg inn av Edonis » 17 feb 2005, 11:36

Freshmaker N237 skrev: . Men savner et bilde på 9-3SC som ikke er Aero,for å se hvilke forskjeller det er på utseendet på disse.
Dette bildet fra Auto Express ser jo ut til å være en "ikke-Aero"..

Bilde

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 17 feb 2005, 12:59

Nei,er nok ikke aero, men føler ikke det blir så veldig mye inntrykk av hvordan bilen er her..
Styrer med DAB og AUX

krasimir
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 24 apr 2003, 01:00

Nye 9 3 SC

Legg inn av krasimir » 18 feb 2005, 08:25

SAAB hadde ikke på lista si en V6 , og dette er akkurat denne motoren som passer for en premium bil som SAAB skule være. V6 e ganske etterspørt i EU og USA hvor biler med denne imidge-en er must med slik motor. Kun i vårt rikke selges ''business'' utgave med 1,8 l uten nogå som helst for 300,000 nok. På andre plasser for man top modellen for dette beløpet.
GM sitt strategi på lenge har vært å heve opp statusen på SAAB. Derfor hører vi sist om mye mindre feil , mye bedre kjøreegenskaper o.s.v..
Men SAAB har forstått at en 2,3 l til og med trimmet godt kan ikke heve imidgen.

Men for oss vanlige dødelig mennesker som bor i verdens rikeste land vil nok en V6 forbli en drøm. Andre fattige lender derimot vil man kunne se mange av dem.
Sol

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 18 feb 2005, 09:30

Lekker bil!

Har lest at V6 turboen kommer med en turbo som forsynes fra alle sylindrene. Det vanlige er jo biturbo på V-motorer, en turbo på hver side av motoren. Tverrstilt V6 med enkel turbo må jo innebære at turboen havner på enden av motoren med lange tilførselsrør.

Og til dere som drømmer om 2,3T i 9-3: det kommer aldri til å skje igjen uten at det er hjemmebygd. SAAB-motorer ser vi aldri igjen når 9-5 erstattes. Da er det kun Opel og Fiat (diesel) motorer som sitter i SAABene. Det gjelder å hamstre gamle 9000 motorer av riktig størrelse mens vi kan. Regner med at vi får presset dem ned i 9-3 SC med litt makt :wink:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
TorB_N399
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 okt 2004, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av TorB_N399 » 20 feb 2005, 22:12

Det er nesten så det ikke er vits med turbo på en 2,8 liters V6 når det bare hentes ut 250 gamp....
Jeg vet jo at dreiemomentet påvirkes positivt av turboen, men likevel.
Forhåpentligvis har SAAB en 9-3X på beddingen slik at de kan utnytte egenskapene i motoren fullt ut. Det kan jo bli en S4 dödare (auda S4....), burde være mulig å hente ut 300+ hk av en 2,8 liter med turbo. Så vidt jeg husker har jeg hørt en gang (på TOP GEAR's test av 9-5 Aero) at en SAAB ingeniør sa at max hester i en framhjulsdreven bil var ca 225-230hk. Det har jo selv SAABovergått nettopp på 9-5 Aero, så de regner vel 250 som den nye grensen på framhjula hvis jeg tolker dette riktig ????
TorB,
N399, 9-3 SS Aero :-)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 21 feb 2005, 07:52

Er jo ikke maks for at det skal holde, men for at du skal få kreftene fornuftig i bakken med fabrikkoppsatt bil... Men det meste er mulig... Satt på med Audi med forhjulsdrift og ca. 300 hk.. Dette gikk ikke å løse uten at det spant..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 27 feb 2005, 20:15

Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Svar