Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Trollhetta
- Innlegg: 15
- Registrert: 28 jan 2015, 16:38
Legg inn
av Trollhetta » 28 jan 2015, 16:44
XENON NÆRLYS VIRKER IKKE VENSTRE SIDE - 9-5 2004 MOD
Nærlyset har plutselig svikta på 9-5`n til dama. Har prøvd med ny pære uten resultat. Sjekka sikringer og alt ser ok ut. Noen som har tips til neste trinn?
Kan man måle spenninga på terminalen som forer pæra? Spenning det skal være her ev?
Takker for alle tips i vintermørket

-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 28 jan 2015, 17:43
Der kommer det flere tusen volt, så det er nok en dårlig ide. Sjekk heller om det kommer strøm inn til styreenheten ( sitter under lykta). Har ikke tilgang på WIS nå, men det er sikkert noen som kan fortelle deg hvilke pinner du skal måle på.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
henrik
- 1,5 bar

- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 28 jan 2015, 19:32
Får du støpselet av selve lyktehuset så kan du måle der. Sjangsen er vel stor for at det er ballasten som har kveldet og da er det en god og en dårlig nyhet. Ballasten er å finne i handel igjen etter en litt tørr periode fra Valeo sin side som produserer de som da er en god nyhet. Den dårlige er at de er DYR. Trodde forøvrig bestemt at der skulle bli feilmelding ved manglende hovedlys?! Ble det på min både ved ballastsvikt og lastgiversvikt bake. Menmen. For guds navn ikke mål bakpå pære, men som sagt ta av støpselet til lyktehuset. Dette er lettest å gjennomføre ved å ta ut lyktehuset. Du må av med grillene i fronten for å komme til en av de tre skruene, samt ut med blinklyset som skjuler en annen. Da er det bare en plastklips som holder lykten i posisjon og den kan lirkes opp og ut. Håper dette gir noen svar:)
Edit: pass på dreneringsslangen ved tilbakemontering slik at den ikke blir flat, da råtner fort lykta bokstavelig talt
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
Trollhetta
- Innlegg: 15
- Registrert: 28 jan 2015, 16:38
Legg inn
av Trollhetta » 29 jan 2015, 09:41
Hei!
Takk for info!
Det kommer normal lyspærefeilmelding, men ikke noe annet.
Hvor sitter denne ballasten da? Ser at det går en ledning fra selve xenon-pæra ned til et nytt koblingspunkt.
Må altså ut med lykta for å komme til ballasten? Hvor får jeg ev. tak i denne og hvor mye koster den?
Vet at den ene lastgiveren min foran er skranten, men dette setter vel ikke lyset helt ut av spill?
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 29 jan 2015, 14:11
Trollhetta skrev:Hei!
Takk for info!
Det kommer normal lyspærefeilmelding, men ikke noe annet.
Hvor sitter denne ballasten da? Ser at det går en ledning fra selve xenon-pæra ned til et nytt koblingspunkt.
Må altså ut med lykta for å komme til ballasten? Hvor får jeg ev. tak i denne og hvor mye koster den?
Vet at den ene lastgiveren min foran er skranten, men dette setter vel ikke lyset helt ut av spill?
Det setter ikke lyset ut av spill nei. Når man får feilmelding så reguleres lyshøyden automatisk helt ned for å ikke blende motgående trafikk.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
henrik
- 1,5 bar

- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 29 jan 2015, 15:58
Du må ut med lyktehuset for å komme til ballasten ja som jeg beskrev. Tre skruer på hver lykt. Ballasten ligger på undersiden av lyktehuset. Pris er vel rundt 1500-2000 pr stk tror jeg det var som ny. Enkelte saabverksted kan låne deg en om du er heldig eller prøvebytte for deg med en ny en for å teste om det er den. Som sagt så må den de små grillene ut for å enklest komme til de innerste skruene på lyktene. Ta ut den midterste først ved å klemme sammen rillene på midten og lirke ut. Så kan du ta sidegrillene ved å løfte mothakene på baksiden av de opp. Forsiktig med plasten da den kan være sprø. Ene skruen er veldig synlig på toppen av lykta mens den siste er under blinklyset som løsnes ved å trekke plastmothaken til side inne i motorrommet som sitter på selve blinklyset.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
Kato
- 2.0 bar

- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kato » 29 jan 2015, 20:28
Kristian N2215 skrev:
Det setter ikke lyset ut av spill nei. Når man får feilmelding så reguleres lyshøyden automatisk helt ned for å ikke blende motgående trafikk.
Feil med signal fra fremre lastvinkelgiver fører ikke til dette, høyden reguleres som vanlig, av bakre giver. Men i fall signal fra denne svikter (og fremre fortsatt er ok) justeres lyset ned.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
Trollhetta
- Innlegg: 15
- Registrert: 28 jan 2015, 16:38
Legg inn
av Trollhetta » 03 feb 2015, 07:18
Da skal jeg demontere dette til helga for å feilsøke på det. Kan man måle motstandsverdier på ballasten(ohme) for å finne ut av om den er ok uten å bytte over til den på andre sida?
Noen som har standarverdiene?
Siste symptomer er blinking i den xenonpæra som er igjen når bilen er kald. Dette var også tilfelle på venstre side før lyset forsvant der.
-
Kato
- 2.0 bar

- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kato » 03 feb 2015, 15:14
Jeg tror ikke du vil finne informasjon om motstandsverdier som er relevant for den type feilleiting du vil utføre. WIS har en seksjon som gjelder tilkoblinger til selve lykta, basert på spenningsmålinger til/fra, men dette gjelder ikke kretsen internt i kontrollmodulen, og heller ikke i tenntransformatoren - naturlig nok.
Det er ikke en fordel å ha "blinkende" xenonlys over lengre tid - særlig i fall en ev. har lamper som ikke er tilpasset modulen. Når en slik lampe ikke tenner, gjør modulen et antall forsøk på å tenne den, og om så ikke skjer kutter den ut disse. Om den ikke tenner stiger høyspenningen nærmere 10kV til, som ikke er gunstig i seg selv, og en kan tenke seg at refleksjoner på spenningen mellom modulen og tenntransformator kan skape transienter (spenningspulser) over dette. Noe som ikke er gunstig for elektronikken i kontrollmodulen.
Sist redigert av
Kato den 04 feb 2015, 15:35, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
Trollhetta
- Innlegg: 15
- Registrert: 28 jan 2015, 16:38
Legg inn
av Trollhetta » 04 feb 2015, 07:21
Det er originale pærer(Osram) på begge sider. Høyre side har ikke blinka før venstre side slukket. Så at venstre og høyre side har ulike delenr. på ballasten. Er den forskjellig fra side til side og kan høyre side kobles til venstre for å feilsjekke ballasten der?
-
Kato
- 2.0 bar

- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Kato » 04 feb 2015, 12:18
Det er Osram som ble montert ved produksjon av bilen, så dette ser jo riktig ut (i fall de ikke er skiftet i mellomtiden).
Det at du finner forskjellige delnummer på kontrollmodulen tyder på at noe er skiftet underveis. OEM delenummer for disse er 5408497 - på begge sider - så du kunne altså ha kryssbyttet dersom P/N var like og delen produsert av Valeo. I tilfelle høyre modul har rett P/N og er av rett produsent, så kan du jo bytte den over til venstre side - med ny pære der.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
Trollhetta
- Innlegg: 15
- Registrert: 28 jan 2015, 16:38
Legg inn
av Trollhetta » 04 feb 2015, 14:54
Tusen takk for nyttig info som blir god å ha for hånden når jeg skal feilsøke på dette i helga.
Det er nok stor sjanse for at det er ballasten som er defekt da jeg har bytta diverse Valeo-greier på andre bilmerker tidligere. Peugeot er jo full av Valeo-deler som svikter med javne mellomrom.
-
Trollhetta
- Innlegg: 15
- Registrert: 28 jan 2015, 16:38
Legg inn
av Trollhetta » 08 feb 2015, 16:56
Feilsøkte videre i dag. Fant feilen og det pussig nok ledningen mellom xenonpæra og ballasten som har svikta i kontaktpunktet. Noen som vet hvor du får tak i disse AMP-ledningene ?
-
Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Legg inn
av Kristian N2215 » 08 feb 2015, 18:59
Trollhetta skrev:Feilsøkte videre i dag. Fant feilen og det pussig nok ledningen mellom xenonpæra og ballasten som har svikta i kontaktpunktet. Noen som vet hvor du får tak i disse AMP-ledningene ?
Ebay og theretrofitsource.com f.eks.
Ellers så er det vel delenr. 5409719 hos din saabforhandler.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
Trollhetta
- Innlegg: 15
- Registrert: 28 jan 2015, 16:38
Legg inn
av Trollhetta » 08 feb 2015, 20:36
Takk for delenummeret! Det haster litt for meg så jeg bestiller ledningen hos saab-forhandler. Krysser fingrene for at den ikke er voldsomt dyr.
Takk til alle som har bidratt til løsning, "problem solved".