Vaske "powerfilter"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Vaske "powerfilter"

Legg inn av TurboLars N383 » 20 feb 2005, 16:37

Ja , bare noe så enkelt som hva skal man vaske det i ? Går det med zalo :? ? :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 20 feb 2005, 19:38

Alla som säljer filter har rengöringset till dom!
Innehåller både regöring och olja att smörja in det med efter rengöring.
Det är viktigt att olja in filtret på nytt för annars släpper det igenom för mycket particklar!
Den oljan ska hellst torka i 24 timmar innan man sätter tillbaka filtret.


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Legg inn av Troll R » 20 feb 2005, 20:22

Bent på speedparts gjorde dette på min i Helgen og kan med trygg het si at det er noe man bør gjøre.
Mitt filter hadde gått 20 000 km og var ganske møkkete ..

mvh

Kasper :lol:
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....


9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Legg inn av Dag_N353 » 20 feb 2005, 23:07

og da snakker vi MØKKETE !! :D
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 20 feb 2005, 23:43

Oki .
Jeg har lett mange steder etter sånn olje , men alt dem sier er " haha , er det noen som selger det enda " :roll: .
Noen som kan navngi et sted i feks. Drammen som det selges :) ? Det hadde vært veldig fint :) . Hehe :wink:
:absolute:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 feb 2005, 00:02

Kollevold på Liertoppen har...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 21 feb 2005, 00:54

Takker ja .
:)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 feb 2005, 10:31

I tilegg spelar det vel inn kva type filter du har, eg går ihvertfall i den tru at har du KN-filter bør du bruke KN si renseveske, brukar du JR-filter brukar du JR si renseveske osb.
Speedparts har renseveske for JR, som TT seier har vel Kollevold KN si renseveske.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 21 feb 2005, 12:29

Hjelle, N6 skrev:I tilegg spelar det vel inn kva type filter du har, eg går ihvertfall i den tru at har du KN-filter bør du bruke KN si renseveske, brukar du JR-filter brukar du JR si renseveske osb.
Speedparts har renseveske for JR, som TT seier har vel Kollevold KN si renseveske.
:? . Hmm . Jaja , får spørre i butikken da :) :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 21 feb 2005, 14:09

Jeg bruker KN rens og olje til ulike typer filter og kan vanskelig forstå at det skulle være problematisk. Men det er viktig å sette inn filtrene med egnet olje - det er oljen som gjør at de virker!
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 21 feb 2005, 15:19

Ja kan ikke se at det har så mye å si hvilket merke filter man har og hvilke rense/olje produkter man benytter på filteret så lenge de er ment å brukes til visse typer. JR og KN filtere er jo ganske like i matriale og oppygging (bortsett fra fargen). Jeg tror det er mere gimmik med rød olje or rød netting på filteret eller blå olje og blå netting (henholdsvis KN vs JR).
Selv har jeg brukt JR filter og rense middel og olje fra KN det ble en rar farge med rødt fyll og blå netting men virket som det skulle. Det viktigste er at det er rent så tørt og så olje på også la stå så olje på en gang til, la stå olje enda en gang viss det passer og så la stå og så sette det in.
Det med farge har jo enda en funksjon, nemmlig å se hvor godt oljen har trengt ut i selve filtrerings mediet.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 21 feb 2005, 15:46

Synes også det hørtes litt rart ut :wink: .
De i butikken vil vel helst selge mest mulig :roll: .
Skulle tro det var oljen funksjon som var viktigst og ikke fargen :P
:)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 feb 2005, 17:04

Att oljan har funktion är bortom allt tvivel!
Det finns tester som bevisar detta!
Oljan tar till sig dom små partiklar som annars skulle passera filtret och efter en tid ge turbinskador i turbon som följd!
Det är bara att jämföra en ny turbo med en använd så ser man att turbinskovlarna är matta på den som har varit använd.
Själv ska jag gå över till pappersfilter, samma som Eklund och Kenneth Hansen använder.
Fast dessa är ganska stora=stor filter yta för att få ner luftmotståndet i filtret så det blir likt som ett "sportfilter".
Jag byter hällre filter än håller på och grisar med olja.... :lol:


Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 21 feb 2005, 17:27

Kanskje jeg bare skal bytte det ja . Ikke godt å si hvor lenge den driten har stått på :? :D .
Det koster jo nesten det samme som olje så... :P :D
:wink: :roll: :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 21 feb 2005, 22:02

Det koster jo nesten det samme som olje så...
men så har varer et slikt sett til ganske mange rens og oljing
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Svar