Ingvar N629 skrev:Hvor mye effekt snakker vi om?
Ikke så mye, må holde det til 180 hk "på papiret"
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Skal godkjenne bilen med effektøkningen! Det er imidlertid ingen ulempe om det er potensiale for å lure inn 50 hk til.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jeg skal bruke en Mitsubishi TE05 turbo, og den har jo også sine begrensninger (240 hk er noe jeg har hørt).
Vet ikke helt om jeg har regnet riktig, men med 1mm lavere pakning får jeg et kompresjonsforhold på 9,11:1. Jeg har da gått ut ifra et slagvolum på 496,25 cc per sylinder, som gir et forbrenningsvolum på 55,1 cc. Lavere pakning gir et nytt forbrenningsvolum på 54,5 cc.
Med f.eks. 1 mm lavere pakning og 3 mm høvling av blokk får jeg en kompresjon på 9,45:1. Har jeg regnet riktig eller er jeg på jordet
Ingvar N629 skrev:..., dreid ned stemplene litt og brukt pakningssilikon rundt registerdekselet der den toppakninga ikke passer.
For å begrense kostnadene (jeg gjør ikke noe maskineringsarbeid selv), tror jeg det er greit å unngå å dreie av stemplene hvis det ikke er nødvendig. Gjøres dette kun for å gi tilstrekkelig rom mellom ventiler og stempler?
Hvor mye kan tas av blokk/topp før ventiler og stempler kommer i konflikt?