Manglende signal i radio AS3
Moderator: Moderatorer
-
Manglende signal i radio AS3
Har sluttført et stort ombygningsporsjekt med å bygge om fra AS1 til AS3. Ledningsdiagram med fargekoder er jo så takknemlig lagt ut av Gøran Larson. Men én ledning lurer jeg på hvor går hen på AS1, den grønne til "Remote on control (antenna)" på hovedenheten. Noen som vet hvor den er koblet ? På AS2/3 går denne ledningen til forsterkeren. Men kan den ha noe med at jeg har mistet radiosignalet siden jeg nå har koblet den sammen med ledningen til forsterkeren. Skal jeg koble en strømtjuv på eksisterende ledning, eller får jeg motspenning fra denne ledninga ? Klippet bare av den som sto i fra før og koblet sammen til forsterkeren. Noen som forstår noe her...?
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Manglende signal i radio AS3
Det fremgår ikke om du har 4- eller 5D, men uansett så er/var den grønne ledningen fra hovedenhetens pinne #7 i et AS1 system såkalt "triggspenning", alias +12V, strømforsyning for antenneforsterker(e). Denne går da direkte til antenneforsterker(e), og denne/disse er jordet i chassis for "minus" strømtilførsel.
Som du ser av Larssons tabell for AS2/AS3, så brukes hovedenhetens pinne #7 som "triggspenning" både for antenne- og audioforsterker; et vekkesignal for denne siste, som ellers har strømforsyning over egen sikring.
I et originalt AS2/AS3 system, er utgangen #7 fra hovedenheten fordelt til begge forsterkerene via en såkalt "krimp", et ultralyd sveiset koblingspunkt. Pinne #7, som tidligere gikk mellom hovedenhet og antenneforsterker, går her nå til begge forsterkerene, om jeg forstår hvordan du har koblet dette.
Siden du da ikke har "radiolyd", men lyd i forsterker, tyder jo dette på at det kan være noe med oppkoblinga - eller at antenneforsterker har tatt kvelden. Om denne får spenning eller ikke, kan måles på inngangen der. Eller at det har blitt kontaktfeil med RF-signalet på coax fra antenneforsterker til hovedenheten. Er det ikke engang "sus" å høre?
PS. Det skader jo ikke at du også oppgir biltype når du stiller spørsmål - det burde sikre noe kvalitet i ev. svar du får
Som du ser av Larssons tabell for AS2/AS3, så brukes hovedenhetens pinne #7 som "triggspenning" både for antenne- og audioforsterker; et vekkesignal for denne siste, som ellers har strømforsyning over egen sikring.
I et originalt AS2/AS3 system, er utgangen #7 fra hovedenheten fordelt til begge forsterkerene via en såkalt "krimp", et ultralyd sveiset koblingspunkt. Pinne #7, som tidligere gikk mellom hovedenhet og antenneforsterker, går her nå til begge forsterkerene, om jeg forstår hvordan du har koblet dette.
Siden du da ikke har "radiolyd", men lyd i forsterker, tyder jo dette på at det kan være noe med oppkoblinga - eller at antenneforsterker har tatt kvelden. Om denne får spenning eller ikke, kan måles på inngangen der. Eller at det har blitt kontaktfeil med RF-signalet på coax fra antenneforsterker til hovedenheten. Er det ikke engang "sus" å høre?
PS. Det skader jo ikke at du også oppgir biltype når du stiller spørsmål - det burde sikre noe kvalitet i ev. svar du får

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
Ja, beklager. Gikk litt fort her.. Det er en 9 - 5, 01 mod. Da forstår jeg det slik at jeg kobler sammen ledningene, slik at både antenne forsterkeren og forsterken får signal fra pin 7. Nå var det bare lydforsterkeren som fikk signal fra pin 7. Den andre ledninga ble bare klippet av. Da kommer nok radiosignalet tilbake. Takk for svar.
- Kato
- 2.0 bar
Jeg venter i (på) spenning 

-
Ja,nå fikk jeg koblet sammen ledninga til pin 7 sammen med den som går til forsterkeren. Da fikk jeg støy i radioen igjen, men fikk ikke inn noen stasjone
Samtidig forsvant radio/Cd teksten fra SID - displayet. Hvorfor ?? Begynner å bli litt lei... CD - en virker som den skal. Og for ta det fra begynnelsen... plukket ut ledningsnettet til en AS2 ifra en 9 - 5 -98, 4 dørs. Satt inn hovedenheten fra denne bilen inn i den næværende 01, 4 dørs som hadde AS1. FIkk ikke giftet hovedenheten, så jeg la bare inn chassisnr fra delebilen i den nye i bilens DICE - modul med Tech 2. Det fungerte greit iom det er nesten samme bil bortsett fra at den gamle hadde automat og var en B235E, dette en B205E.
Monterte de 9 Harman Kardon høyttalerne, la opp ledningsnett der det manglet, og monterte HK forsterkeren, satte i stikkere til sub - ene i kontakta til forsterkeren. (Den kom jo fra en AS2 og manglet pin til sub) Så var det denne grønne ledninga som jeg klipte vekk, skjønte at den skulle kobles sammen med ledninga som også gir trigger strøm til forsterkeren. Men nå forsvant altså teksten i SID - displayet og det er bare sus i høyttalerne. Radioen virket når det sto AS1. Og teksten var der i displayet igår. All annen info i SID er som før. Har en ledning hoppet ut fra multikontakta på hovedenheten... ?

Monterte de 9 Harman Kardon høyttalerne, la opp ledningsnett der det manglet, og monterte HK forsterkeren, satte i stikkere til sub - ene i kontakta til forsterkeren. (Den kom jo fra en AS2 og manglet pin til sub) Så var det denne grønne ledninga som jeg klipte vekk, skjønte at den skulle kobles sammen med ledninga som også gir trigger strøm til forsterkeren. Men nå forsvant altså teksten i SID - displayet og det er bare sus i høyttalerne. Radioen virket når det sto AS1. Og teksten var der i displayet igår. All annen info i SID er som før. Har en ledning hoppet ut fra multikontakta på hovedenheten... ?
-
Siden multikontakta bak på hovenheten ble delt og ikke sitter fast i DIN - ramma var det problem med å få inn kontaktene, det førte til en bøyd pinne til i - bus utgangen. Men fortsatt er det ikke noen radio - signal, men nå er det iallefall sus... Radioen stopper ikke på noen frekvens, det kan vel tyde på at coax - kabelen sliter med kontaktproblem. Kan det være noe med antenneforsterkeren, hvor sitter den på en sedan - 9 -5, - 01 ?
- Kato
- 2.0 bar
Ble hovedenheten tatt fra en 4- eller 5-dørs bil? Er det fra 5D, kan oppsettet ha vært med én eller to antenneforsterkere, og er det dette siste KAN jo radioen være konfigurert for dette. Nå er min kunnskap om audioen begrenset, og vet ikke om dette i så tilfelle har noen betydning her.
Så har jeg sett noe om at radioen ved "amerikansk standard" hopper i 0,2MHz steg under søk i stedet for 0,1MHZ. Jeg vil jo tro at radioen din under søk ville treffe én stasjon, en eller annen gang uansett, men nå er det nevnt. Dette skulle kunne endres ved å holde inne "<<SEEK>>" knappen og samtidig slå på radioen.
Antenneforsterkeren er montert på høyre C-stolpe.
Kom dette med "radio/Cd teksten fra SID - displayet" på plass?
Så har jeg sett noe om at radioen ved "amerikansk standard" hopper i 0,2MHz steg under søk i stedet for 0,1MHZ. Jeg vil jo tro at radioen din under søk ville treffe én stasjon, en eller annen gang uansett, men nå er det nevnt. Dette skulle kunne endres ved å holde inne "<<SEEK>>" knappen og samtidig slå på radioen.
Antenneforsterkeren er montert på høyre C-stolpe.
Kom dette med "radio/Cd teksten fra SID - displayet" på plass?
-
Hovedenheten kom fra en 4 dørs -98, og dette er som sagt en 4 dørs -01. Begge bilene er "norske". Måtte altså splitte multikontakta fra gamle bilen og flytte over den midtre kontakta fordi det er jo signala til forsterkeren. Da satt de ikke lenger fast i DIN -ramma. Teksten til SID - displayet er iorden igjen, fikk rettet på den bøyde pinnen. Men som sagt bare støy i radioen. Tror egentlig antennekabelen er godt på plass i hovedenheten, og radioen virket før jeg plukket ut gamle enheten, så litt gåtefullt..Kommer man til antenneforsterkeren fra bagasjerommet eller bak seteryggen ?
- Kato
- 2.0 bar
RF-inngangen til hovedenheten må ha god kontakt med "ramma" - og coax det samme.
Sett opp volum lytt til støyen:
- med - / uten coax tilkoblet for å høre om du ev. kan påvise forskjell i "nivå" eller karakter;
- velg AM (selv om dette er en "anakronisme") og juster frekvens for ev. registrere forskjell i karakter.
Tilkomst til antenneforsterkeren: Ut med høyttalergitter og av med sidekledning over der. Skal du av med coax-pluggen må dette gjøres med omtanke for ikke å skade den.
For kontroll av om det er kontakt hele veien opp til antenneforsterker fra inngangen til hovedenheten, tas denne ut, plugg ut coax - forsiktig - på forsterkeren, kortslutt skjerm/senterleder her og mål 0 - 2 ohm i pluggen på innsiden av ramma.
Sett opp volum lytt til støyen:
- med - / uten coax tilkoblet for å høre om du ev. kan påvise forskjell i "nivå" eller karakter;
- velg AM (selv om dette er en "anakronisme") og juster frekvens for ev. registrere forskjell i karakter.
Tilkomst til antenneforsterkeren: Ut med høyttalergitter og av med sidekledning over der. Skal du av med coax-pluggen må dette gjøres med omtanke for ikke å skade den.
For kontroll av om det er kontakt hele veien opp til antenneforsterker fra inngangen til hovedenheten, tas denne ut, plugg ut coax - forsiktig - på forsterkeren, kortslutt skjerm/senterleder her og mål 0 - 2 ohm i pluggen på innsiden av ramma.