H&R og 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

H&R og 9-5

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 27 feb 2005, 18:35

Løste ut igår pakken fra speedparts med nye senkefjerer fra h&r.De skal vist senke rundt 30mm....
Skuffelsen kom litt sigende da jeg målte de nye fjærene med de gamle H&R specialsettet som jeg har liggende.Ved første øyekast så er de jo like høye.Muligens at de nye har litt tettere vinninger.Problemet med de special-fjærene at ingen ville godkjenne de.Det var ikke nok spenn på framfjærene slik at fjæra satt løst på fjærbeinet når den ikke var belastet.Sitter gule koni rundt om...
Frykter at de nye også er likedan,elr?
Vet det er mange som har 9-5,9-3 med samme oppsett.
Håper det blir godkjent nå når jeg i tillegg har tuv-papirene i orden,for noe slikt finns jo ikke til specialsettet....

Må jo bare senke litt igjen etter treffet på Lånke.Fikk litt ny dose med motivasjon etter et slik treff... :roll:

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 27 feb 2005, 20:38

Hei Mats,
hvor mye skulle de gamle H&R specialsettet senke?

Var selv i tvil om jeg skulle bytte til H&R eller bevare mitt gamle "sportchassi". Litt redd den ville senke for mye naar en bruker bilen paa snoefoere og. Valget falt likevel paa H&R fjaerene (30mm i forhold til org.). Om fjaera naa sitter løst på fjærbeinet når den ikke er belastet har jeg ikke peiling paa. Det haaper jeg da inderlig ikke! (Speedparts monterte det). Bilen sitter kjempebra i svinger, og den er langt i fra hverken for stiv eller lav (m/Bilstein Sprint).

Fikk med TUV-papirer paa fjaerene. De ligger sammen med vognkortet. Hadde da egentlig ikke tenkt godkjenne dette. Holder det ikke bare aa vise TUV-papirene hvis det er noe spoersmaal? Eller maa en ta turen til biltilsyn osv...?

Haaper du blir fornoeyd, jeg ble det ihverfall. Naa gleder jeg meg til etter paaske med splitter nye dekk paa 17 tommerne.

mvh,
Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 27 feb 2005, 21:39

De gamle special-fjærene skulle senke ca45mm foran.Det var ikke noe problemer med det praktiske med det oppsettet heller.Ole i speedparts som eide bilen tidligere hadde jo kjørt lenge med de montert uten noe tull.Men jeg fikk mangel på dokumentering i vognkortet på eu-kontr ifjor,og måtte da vise hos biltilsynet.Verken Steinkjer elr Trondheim godkjente det.Så da ble det montert aero-fjærer som jeg kjører med fortsatt..... :-x

Svar